Weerstandentabel

He lui,

De weerstanden tabel op deze site werkt met 4 en 5 ringen.
Ik heb hier redelijk wat weerstanden met 6 ringen liggen.
Ik heb hier het schema er wel van, maar het is misschien wel een tip om die laatste 6e ringe(tempkoefficient) er bij te zetten, en weet trouwens iemand waar die voor is?

Jeroen

Moderator

Je hoeft niet zo te schreeuwen, topic title editted ;).

Als we weten waarvoor de zesde is en wat de kleuren dan voorstellen wil ik 'm best erbij zetten.

de waarden kan ik je wel geven, das het probleem niet, kan het wel even aan iemand vragen, maar ik weet neit zeker of zijn email nog up to date is, anders weet ik het zo net niet, maar die waarden zal ik nog even voor je opschrijven

edit: waarden liggen in je meelbox

Is er hier op deze site echt niemand die 6rings weerstanden kent??? nou ja, ik vraag nog wel even na bij elektroboer, want volgens mij klopt dat emailadres van die gast van wie ik ze heb niet

heb vandaag ff gevraagt, hij zegt dat hij het niet weet, en er niks anders van kan maken dan temperatuur, maar ik zal nog even rondvragen ergens, en trouwens ik wee tniet of het wat uit maakt/ verschil, maa rze zijn groen/ blauw achtig gekleurt(excl. de ringen uiterraard)

[Bericht gewijzigd door Sybrand op vrijdag 4 oktober 2002 19:34:28

Hugo Welther

Moderator

Groen/blauw achtige weerstanden zijn metaalfilm weerstanden. Koolfilm weerstanden zijn beige/crème kleurig

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Kijk hier eens naar:

http://212.120.121.184/public/web/rcalc_+.htm

daar kun je dus ook de 6de ring aangeven en je krijgt de temp. coefficient te zien. Zo kun je zelf een tabel maken voor hier op CircuitsOnline ;)

bloep....

ze zijn trouwens donker groen,

Maar hoe moeten we het dan zien, als de gevoeligheid voor warmte of zo? Hoe hoger de coefficient hoe groter de gevoeligheid?

Hugo Welther

Moderator

is de afwijking in parts per million per graad celcius.

Temp Coëff. van 1, dan 1 ohm afwijking per graad bij een R van 1 meg ohm. De normale waarde wordt meestal bij 20 of 25 gr opgegeven.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 5 oktober 2002 13:33:48

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dus met de maximale van 200 wijkt hij dus bij 1meg.ohm 200 ohm af. Dit zijn dus nog preciesere weerstanden dan de metaal en koolfilmweerstanden

Hugo Welther

Moderator

Op za 05-10-2002 14:11:38 schreef Syb:
dus met de maximale van 200 wijkt hij dus bij 1meg.ohm 200 ohm af. Dit zijn dus nog preciesere weerstanden dan de metaal en koolfilmweerstanden

Ja maar wel per graad celcius temperatuur verschil van de opgegevens waarde bij 20 of 25 graden.

Als de omgevingstemperatuur stijgt tot bv. 50 graden, gaat het hard hoor: 30 x 200 = 6k verschil

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja, maar dat geld dan toch ook voor gewone metaal-/ koolfilmweerstanden? Tenminste ik neem aan dat dat voor elk materiaal geldt. Maar in iedergeval leek het mij wel iets om het ook bij de site op te zetten, want het blijven weerstanden.

Geldt het dan ook voor andere weerstanden dat die waarde verandering krijgen naarmate de omgevingstemperatuur stijgt/ daalt?

Hugo Welther

Moderator

Ja geldt voor elk component.
Weerstanden, condensatoren, elko's, zelfs de specs van halfgeleiders/ic's veranderen naarmate ze warmer/kouder worden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

oh das lekker, je kan dus als je het een beetje gaat nafilosoferen eigenlijk nooit een kloppend circuitje maken, leuk om te weten, maar goed, toch bedankt

Hoi,

Ofwel surf ik, ofwel soldeer ik, maar niet beiden.
Heeft er iemand een mooie plaatje met de kleurcode,
om af te printen.

Thanks,

beetje gek

Ofwel surf ik, ofwel soldeer ik, maar niet beiden.
Heeft er iemand een mooie plaatje met de kleurcode,
om af te printen.

Je kan dit toch uitprinten in kleur ?!