Hey,

Ik ben van plan om de voeding uit de Elektuur in de andy wedstrijd te gaan bouwen. Deze voeding ga ik maken voor 2 Amp. Nu komen er van de FET's in voor 80V en iets van 26 Amp! (BUK455-100A)Voor de koeling van die FET's geven ze een koellichaam op in de onderdelen lijst van 1,2 K/W. In het plaatje van de voeding die zij hebben gebouwd zit echter een koellichaam van 0,68 K/w en zij hebben de 1 Amp versie gebouwd (kan alletwee, 1 of 2 amp) Ik vraag me echter af of dat niet lichtelijk overdreven is met zulke FET's en zo'n kleine stroom. Ik heb nog een koellichaam liggen van 1,5 K/W... kan ik dit ook niet gebruiken???

tuurlijk kan je dat koelplaatje gebruiken als die voeding maar 2 amp hoeft te leveren en er zit 26 amp mosfets in kan dit met gemak ,en het mooie is dat mosfets best hard zijn... ik heb 1 dezelfde mosfet 5 keer zien roken en hij doet het nogsteeds dus een beetje proberen kan wel..

Het gaat er helemaal niet om hoeveel ampere die FET's aankunnen. Het opgewekte vermogen is afhankelijk van de spanning over de FET en de stroom door de FET. En dan maakt het voor de warmteontwikkeling echt niet uit of de FET 10A of 100A aankan.

Marcel

ja ok, maar een 100 amp fet wordt bij een bepaalde stroom toch echt minder snel warm als een 10A versie lijkt mij. Maar het moet wel kunne dus?

[Offtopic] Erik heb je die farnell bende nu al binnen en wat ben ik je verschuldigt. Ik vraag het je maar ff zo aangezien je msn blijkbaar is overleden of je bent geemigreerd :P

ik is niet geemigreerd hoor :) maareh kom maar op msn :D dan praten we wel ff zit momenteel niezo veel achter de compu maartis nu vakantie :D

Op vr 11-10-2002 20:26:04 schreef Bernd:
ja ok, maar een 100 amp fet wordt bij een bepaalde stroom toch echt minder snel warm als een 10A versie lijkt mij. Maar het moet wel kunne dus?

Ik heb die voeding ook voor iemand gebouwd. Die FETS worden behoorlijk heet. Ook als er geen last is.
Dit is trouwens normaal bij shunt-regeling.

Heb jij nog BUK455 weten te krijgen? Zo ja, waar? Is n.l uit productie en ik kan ze nergens meer vinden.

ok dan dan moet ik maar gaan voo dat koellichaam van 20 euro :(

bij conrad hebben ze alle buk455's hoor.

Op vr 11-10-2002 20:26:04 schreef Bernd:
ja ok, maar een 100 amp fet wordt bij een bepaalde stroom toch echt minder snel warm als een 10A versie lijkt mij.

Ik probeer dus juist uit te leggen dat dat niet zo is en waarom. Het opgewekte vermogen in de FET is ALTIJD de spanning over de FET maal de stroom door de FET. (P = U * I)

Marcel

Ja ik snap wat je bedoelt marcel maar het is een beetje meoilijk (vind ik) om te bepalen wat de stroom door de FETS zal zijn. Bekijk het schema maar eens als je wilt. Het isniet simpel weg meteen weerstandje op een bepaalde spanning. Het loopt vanaf een condensator van 40 uF, die aangesloten is op 24V, naar de FET's.

sorry dat ik dit topic weer helemaal naar boven schop

Dat is best makkelijk te berekenen. Je gaat uiteraard altijd uit van het maximale vermogen. Dat onstaat bij de laagst mogelijke uitgangspanning en de hoogst mogelijke uitgansstroom. Dan zijn spanning over de FET en stroom door de FET namelijk het hoogst.

Stel de uitgansspanning is 1V bij een stroom van 2A. De spanning over de FET is dan ingangsspanning - uitgangsspanning = 24 - 1 = 23V De stroom is uiteraard 2A. Het vermogen is dan 23 x 2 = 46 Watt

Marcel