Ey

Ik ben een robot aan het bouwen met een telefoon en radio en allerlij shit erin. Deze wil ik inplaats van op rups banden of banden te laten rijden. Naast mij te laten lopen op 6 of 8 poten.

Echter weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen mechanise electronische:S:S Kan iemand me hierbij helpen door advies of een schema te geven?? alvast bedankt

Met twaalf servo's 6 om poten te bewegen (voor-achter) 6 om poten op te tillen

moet je even op de site van robotwinkel.nl kijken en dan bij van die hexpod's of hexcrawlers. daar die je dan wel hoe die poten zitten.

ja oke

die site laat me veel weten alleen ik wil weten hoe ik er zelf een moet bouwen.. ik weet niet of jullie mij daar ook mee kunnen helpen:S:???

schema of zoiets met formules en de hele mikmak of alleen formules gewoon dat ik het zelf kan doen

kan je niet iets van 6 gebogen poten nemen, die dan in een bepaald ritme ronddraaien. Hele makkelijke constructie en als het goed gebeurt gaat dat ding best snel denk ik, ik heb ooit eens zoiets gezien, dat liep gewoon over rotsachtig terrein!

ja dat kan ik proberen maar wat vorn materiaal waren die poten dan gewoon ijzerdraad of een soort van plaatwerk??

Dit kan je op onmogelijk veel manieren bereiken.De vraag is hoeveel vrijheid je wil.
Je kan een dmv twee motoren en wat tandwielen al een duizendpoot maken als je wil, maar je kan ook bv 3 servomotoren per poot gebruiken.
Kijk idd eens wat rond op bv lynxmotion.com,of voor een simpele versie http://www.xs4all.nl/~sbolt/e-spider.html
Zelf heb ik in het secundair als eindwerk een 4-potige robot gebouwd met 2 motoren per poot: http://www.robotics.com/robomenu/arachno.html

En nu ben ik bezig met een 6 potige robot met 3 motoren per poot.
Over het algemeen kan je stellen dat de mechanische moeilijkheid afneemt met het aantal motoren, maar de sturing ervan word ingewikkelder en ingewikkelder.

Hallo Luuk,

Ik heb een aantal jaren geleden een concept opgezet voor een 6-potige robot. Deze robot heeft 3 'gewrichten',welke ieder dubbel waren uitgevoerd. Dit vanwege de robuustheid van de poot, en de moglijkheid om zo'n 2kg aan last mee te nemen. Zoveel? Tja het was een idee voor robotwars :-)

Maar goed; Iedere poot is voorzien van een PIC84F-controller. 6 I/O poorten voor de 3 gewrichten, een voor het ontvangen van de commando's van de hoofdcontroller welke ook de radio signalen codeerde naar coordinaten voor alle poten. De poten hadden natuurlijk allen een anders adres :-)

Nadeel was dat die servos zo duur waren. In het gulden tijdperk 120,- p/s. 6x6x120 is een dikke 4000 gulden.
Dat vond ik toch teveel.

Hoe werkt het:
De micro controller die de poten aanstuurd kent een aantal posities (zoals een schaakbord) waar de tip van de poot zich kan bevinden in hoog/laag positie. Zeg maar de stapresolutie. Deze bestaat altijd uit 11 fases in totaal voor een complete stapcyclus. (7 op de grond, 5 in de lucht)
Hierin zitten de mogelijkheden voor horizontaal-verticaal-diagonaal. In totaal waren 25 posities op de grond gedefinieerd. 17 in de lucht (de poot omhoog zeg maar)

De 11 fases resolutie voor de stapcyclus was gekozen vanwege de 1K geheugenruimte van de micro.

De controller die de controller aan de poot bestuurd, besluit afhankelijk van de radio input wat voor stap- programma voor de individuele poot gaat lopen.

Zo kan hij: vooruit/achteruit/diagonaal/links/rechts/draaien.
En dat met 4 snelheden. Het snelste was zo'n 3kmh.
Nog niet eens zo slecht voor zoiets dergelijks.

Nou ja, het is een heel verhaal geworden. Wellicht werkt het inspirerend. Ik heb hier nog een verslag van liggen. Als je dat wilt inzien laat het dan maar weten

Cor

Hmmm ik heb ervaring met 6 potige Robots
maar die zaten dan wel aan de grond vast geschroefd.
gelukkig maar want met een gewicht van 14 Ton helpen stalen neuzen in je schoenen echt niet meer.

Op 8 februari 2006 22:07:37 schreef ScuD:
Dit kan je op onmogelijk veel manieren bereiken.De vraag is hoeveel vrijheid je wil.
Je kan een dmv twee motoren en wat tandwielen al een duizendpoot maken als je wil, maar je kan ook bv 3 servomotoren per poot gebruiken.
Kijk idd eens wat rond op bv lynxmotion.com,of voor een simpele versie http://www.xs4all.nl/~sbolt/e-spider.html
Zelf heb ik in het secundair als eindwerk een 4-potige robot gebouwd met 2 motoren per poot: http://www.robotics.com/robomenu/arachno.html

En nu ben ik bezig met een 6 potige robot met 3 motoren per poot.
Over het algemeen kan je stellen dat de mechanische moeilijkheid afneemt met het aantal motoren, maar de sturing ervan word ingewikkelder en ingewikkelder.

Heb je toevallig meer info over die 2e robot, had m een jaar terug al een keer gezien en wilde m altijd al nabouwen, alleen geen tijd/geld enzo. Maar meer info zou leuk zijn voor inspiratie op te bouwen.

Welke info had je graag gehad?
Heb nagenoeg niets meer van programma's, tekeningen heb ik nooit gemaakt want het ding bestaat letterlijk uit gesoldeerde kapstokken :d

Kan wel nog wat foto's maken als je wil, en eventuele vragen kan ik ook altijd (in de mate van het mogelijke) beantwoorden.