Heej mensu,

als je een regelbare condensator van 500 pf nodig hebt, kun je er dan ook 5 van 100 pf in serie zetten??

in serie geld: 1/c-totaal = 1/c1 + 1/c2 + 1/c3 +.......
gaat dus niet

Hoe zou je dan wel een condensator van 500 pf kunnen maken, of moet je die gewoon zo kopen. Dat is het probleem want ik kan m nergens vinden........
tnx williewortel

Je zou er wel 5 parallel kunnen zetten. Moet je ze wel allemaal afregelen. Of 1 kopen van 500 pF natuurlijk :).

Op vr 18-10-2002 15:10:21 schreef Jeroen:
Je zou er wel 5 parallel kunnen zetten. Moet je ze wel allemaal afregelen. Of 1 kopen van 500 pF natuurlijk :).

regelbare condensators gaan toch niet tot 500pf?

waarschijnlijk zitten die in een radio

volgens google zou AMROH ze moeten hebben

-ik heb er een van 500pf gezien bij display
-indien je condensatoren parallel zet kun je ze wel optellen, werd vroeger ook gedaan door op een as meerdere
regelaars te rijgen.
-Indien je een nog grotere waarde hebt (zal wel niet) dan kun je deze waarde verkleinen met een serie condensator.

Hee hallo allemaal, erikje

Je kunt ze nog wel kopen hoor!
Je kunt het ook anders doen,
Misschien niet de mooiste oplossing maar ok.
Gebruik je een variabele condensator van 100pf –
en zet daar al naar gelang 100 of 220 – 330 – 470pf bij.
Ook wel eens gezien dat ze er een zelf maakte???
Geloof een tijdje geleden op internet ergens.
Zal ff zoeken
groetjes Rob007

He allemaal

leuk trouwens dat jullie allemaal zo fanatiek op mijn vraag antwoorden. jullie zijn echt electro loves zo te merken...
Rob, ik heb al gezien hoe je zelf een condensator kan maken, staat op http://www.mikroelektronika.co.yu/english/product/books/rrbook/chapter…
Daar staat vanalles om zelf met huis tuin en keuken spul zo een ding te maken, leuk hoor. kheb t alleen nog nie geprobeerd
succes!
Erikje

En oh ja, als jullie ook nog andere circuits willen bouwen (80 m ontvangers enzo) moet je hier maar eens kijken:
http://www.pi4vli.net/Zelfbouw/zelfbouw.htm#Ontvangers

succes,

Erikje =)

He Jeroen, kun je daar nog eens wat specifieker over zijn? je hebt het over het afregelen van al die condensators... hoe gaat dat dan??
thanx,
Erikje =)

Op vr 18-10-2002 15:10:21 schreef Jeroen: