buizenversterker

hey

Ik ben wel eens benieuwd of zo'n buizenversterker echt zo goed is als sommige mensen zeggen en ben van plan er een te gaan maken.
nu heb ik zitten kijken watvoor buizen ik heb dit zijn de volgende:
ecf80
ecc88
eb91
ef184
Zijn deze buizen geschikt om een versterker van te maken ik heb al op google gezocht maar ik heb niet veel verstand van buizen.

alvast bedankt

Groetjes Johan

DE OLDE

Overleden

EB91 is een dubbeldiode op 7pens sub.miniatoorvoet, de rest 9 pens noval.
ECF80 is een triode+penthode, ECC88 is een dubbel triode, EF184 is een penthode. Het komt mij voor dat deze uit een TV komen , misschien een NordMende ? Haast altijd hebben TV buizen serie voeding (P buizen ) ECF80 zou dan PCF80 zijn. (een buis die vroeger heel vaak stuk ging) ECC88(PCC88) komt dan uit de kanaalkiezer en EB91 geluid demodulatie. EF184 werd vaak gebruikt voor de MF in de TV.
Je hebt geen eindbuizen en ikdenk als je die aanschaft je beter ook een paar voorversterkerbuisje erbij kunt kopen; kom je (financiëel)over de hond dan ook over de staart

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Hugo Welther

Moderator

Met alleen de ECF80 lukt dit al.
Philips had in "the old days" een versterker bouwpakettje uit de Senior serie. De S101 meen ik.
Zal vanavond thuis even zoeken voor het schema.

Let wel op. Het wordt een mono versterker. Voor stereo heb je nog een tweede ECF80 nodig.

De EF184 en de ECC88 kan je als voorversterkerbuis gebruiken.

Met de EB91 kan je dan een zeer laag vermogen HSP voeding - enkele mA's - bakken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Foutje: was de S201.
Zo zag die er uit:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pa0ib/bouwdozn/pion-sen/gif/s201.jpg

Foto met dank aan: http://www.philipsbouwdozen.nl/

500mW output.

Het schema (boekje met de bouwbeschrijving) kan ik zo snel niet vinden. :(

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

Op 28 juli 2005 13:36:59 schreef kweenie:
ecf80
ecc88
eb91
ef184

Je kunt hier niet echt een bruikbare versterker mee bouwen, een voorversterker zou nog wel kunnen.
De twee helften van de ECC88 kun je dan in gem. kathode schakeling zetten, met een potmeter ervoor en een ca. 100-120V voedingsspanning.
De ECF kun je niet zo veel mee, behalve die S201 maken.
Daar heb je dan wel een gevoelige speaker bij nodig, alsmede een geschikte uitgangstrafo.
De EB91 is leuk als detector in een radio, in dezelfde radio kun je nog de EF184 kwijt.

Ergo, zonder eindbuisjes wordt het lastig.
Probeer een EL84 oid. op de kop te tikken, en je hebt nog een uitgangstrafo nodig.
Direct een speaker aandrijven lukt niet, daar is geweld voor nodig zoals 6336, 6AS7 (veel parallel) , of 6C33 in OTL.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

kan je niks zelf ontwikkelingen met de datasheet van die buis?
lijkt me niet al te moeilijk er zit een triode en een pentode in.
even de grafieken erbij voor de eindbuis in te stellen.
de anodespanning ligt geloof ik best rond de 170v
als je dit hebt ingesteld even zien hoeveel versterking je nodig hebt voor de eindpentode volledig uit te sturen en dit realiseren met het triode deel.
leuk project eigenlijk. vrij leerzaam en niet te duur denk ik.
dit is miss handig http://oldradio.qrz.ru/tubes/foreign/01/ECF80.gif
heb zo eens iets geprobeerd met een pcl86 dit gaf dan 4W

My Tube is bigger then yours

koop'n ouwe philips plano, een stereo model. 3 mogelijkheden: haal de speakers eruit en bouw die in kasten van ca. 20 liter
of
haal de speakers en de uitgangstrafo's eruit, haal ergens 2 dezelfde uitgangstrafo's vandaan en sluit speakers naar keuze erop aan
of
haal het hele ding uitelkaar en maak met de onderdelen zelf een versterker.
in principe zitten alle onderdelen die je nodig hebt in die radio verwerkt. pas wel op met die plakkerige zwarte teercondensators die er soms inzitten, deze willen wel eens heel erg lekken!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

hier zojuist nog een testje gedaan met een 807 buis
die is niet zo duur
gewoon se en als uitgangstrafo een voedingstrafo die ik hier ergens had liggen. en raar maar waar zo extreem erg is het geluid nu ook weer niet. ofwel is mijn voedingstrafo redelijk goed.
voor gitaar is het doenbaar eigenlijk. binnenkort de grafiek is opmeten van die amp.
is een leuk experiment.
en idd zo een oude philips is niet slecht

My Tube is bigger then yours