Luidspreker kasten vraag

Hallo
Voor TV en Video audio gebruik ik een pro-logic versterker
van 150 Watt. 8 - 16 Ohm
De linker en rechter front boxen zijn zelfbouw 3-weg systemen impedantie 8 Ohm.
De mid-speaker eveneens 8 Ohm en
de 2 Back satelietjes ook 8 Ohm.
Ik heb nog 2 JBL 3-weg boxen van 8 Ohm staan en had die graag bij op het bestaande systeem gehangen en wel bij op de 2 links-rechts front zelfbouw boxen.
Nu komt de vraag:
Als ik die 2 JBL ´s parallel op mijn 2 zelfbouw kasten hang dan krijg ik 4 Ohm dacht ik en gaat mijn versterker misschien naar de vaantjes en dat is niet de bedoeling.
Kan ik misschien voor elk kanaal een impedantie trafo hangen en indien ja,
Welke impedantie moet dan de primair / secundair zijn?
En komt de primair aan de kant van de versterker en aan de secundair box 1 en parallel daarover box 2?
Misschien een domme vraag, maar voorzichtigheid is de moeder van de porselijn winkel he
mvg
William

Hugo Welther

Moderator

Volgens je beschrijving is je versterker 8 tot 16 ohm.
Parallel zou ik ze niet zetten, zal je versterker niet leuk vinden.
Je kan ze wel in serie zetten, dan heb je 16 ohm.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Op wo 06-11-2002 16:43:23 schreef Hugo Welther:
Volgens je beschrijving is je versterker 8 tot 16 ohm.
Parallel zou ik ze niet zetten, zal je versterker niet leuk vinden.
Je kan ze wel in serie zetten, dan heb je 16 ohm.

Hallo Hugo

(AD´s doen het nog steeds goed hoor):-)
Ha ja, das waar ook niet aan gedacht he.
Maar hoe zit het met de ansluitingen?
Koppel ik
de + v/d versterker aan de - van box 1,
de + van box 1 aan de - van box 2 en
de + van box 2 aan de - van de versterker (dan zijn we rond)
is dat correct Hugo?
En hoe zit het met het vermogen (lawaai) verlies? :-p
mvg
William

ge hebt dan 16 ohm dus ge zlt iets minder uit uwe versterker krijgen qua wattage maar die is toch zwaar genoege dus geen zorgen maken...........
uwe geluidsdruk blijft hoger moete weten dus ge gaat da verschil ni voelen het kan zelfs zijn da ge meer geluid krijgt nu met die jbl boxen

aansluiting zou ik zo doen

+ van de versterker aan + van de eerste box dan van de - van de 1ste box naar de + van de 2de en van de - van de tweede naar - van de versterker.

en aan elke kant dezelfde box voor kast 1 en dezelfde voor kast 2 gebruiken anders gaat uw kanten verschillen en dat is soms wel hoorbaar

en ook testen wat het mooiste geluid geeft de jbl's eerst of de jbl's tweedes

zoalang je op ze'n minst 8 ohm hebt een geen kortsluiting maakt en niks afkoppelt of aansluit als de versterker aan staat gaat er niks direct ergs mislopen.

veel succes

My Tube is bigger then yours

Op wo 06-11-2002 18:35:35 schreef beertje_01:
ge hebt dan 16 ohm dus ge zlt iets minder uit uwe versterker krijgen qua wattage maar die is toch zwaar genoege dus geen zorgen maken...........
uwe geluidsdruk blijft hoger moete weten dus ge gaat da verschil ni voelen het kan zelfs zijn da ge meer geluid krijgt nu met die jbl boxen

aansluiting zou ik zo doen

+ van de versterker aan + van de eerste box dan van de - van de 1ste box naar de + van de 2de en van de - van de tweede naar - van de versterker.

en aan elke kant dezelfde box voor kast 1 en dezelfde voor kast 2 gebruiken anders gaat uw kanten verschillen en dat is soms wel hoorbaar

en ook testen wat het mooiste geluid geeft de jbl's eerst of de jbl's tweedes

zoalang je op ze'n minst 8 ohm hebt een geen kortsluiting maakt en niks afkoppelt of aansluit als de versterker aan staat gaat er niks direct ergs mislopen.

veel succes

Bedankt Jurgen

William

Ik verwacht dat het in serie schakelen van twee luidsprekerboxen geen succes wordt. Elke luidsprekerbox ziet dan de serie-impedantie van de andere box, en dat is niet goed voor de basweergave (slechte dempingsfactor). Verder is de impedantie van een luidspreker in de praktijk sterk afhankelijk van de frequentie, en mede afhankelijk van het interne scheidingsfilter. Daar komt nog bovenop dat twee verschillende type luidsprekerboxen een verschillend rendement zullen hebben, zodat de ene luider zal klinken dan de andere.

Het kan uiteraard geen kwaad om het eens uit te proberen, maar ik verwacht niet dat je tevreden zult zijn met het resultaat.

Wat je wel zou kunnen doen is de twee extra boxen mat een aparte stereo versterker aansturen, die je bijvoorbeeld op de tape-out uitgang van je Dolby versterker aansluit, een andere mogelijkheid is de extra versterker aansluiten op de L en R luidsprekeruitgangen van de Dolby versterker via een spanningsdeler mbv weerstanden.

daar zoude nog serieus van kunnen verschietenze

ik heb thuis per kant 2 x 8 ohm in parallel van een iets lager wattage (ronde 60w twee verschillende types luidsprekerkast) dan krijg ik dus 4 ohm nu heb ik nog een zwaardere kast van 4 ohm die ik niet op mijn versterker kon aansluiten (moest 8 ohm zijn)
nu heb ik die in serie gezet met die andere parallel boxen
ik kan u zeggen die klank is goed
daar gade serieus van verschieten
daar steekt een 400 watt piek versterker achter en als kik daar 100 watt piek doorstuur da is zot ze.
nu wat ge zegt kan wel kloppen ze maar nog ni veek van gemerkt gewoon testen
luidsprekers verschillen wel is

My Tube is bigger then yours