Wie kan mij helpen met het volgende:
Mijn wasmachine (zanussi) is na de verhuizing enigzins op hol geslagen. Als er een programma wordt gestart blijft het water aangevoerd worden totdat de hele trommel vol water zit, wasmaschine gaat lekken en de stoppen doorslaan.
Hij doet dit op alle wasprogramma's. Heeft het iets met een voelertje/sensor te maken en zo ja waar zit zo'n ding?
hoi,
er zit een luchtdruksensor in je wasmachine die de waterhoeveelheid in je trommel regelt.
Je moet in je machine zoeken naar een rubberen buisje dat aan de trommel vastgehecht is (komt lucht in en regelt via de luchtdruk de sensor), zo kom je bij de sensor terecht.
Misschien bedrading losgekomen of sensor defect?
Ik denk dat je waterslot kapot is, kijk even of deze klep goed gestuurd wordt.
Het is de klep die de kraan open en dicht doet en als die niet werkt (of niet aangestuurd wordt) dan blijft het water lopen.
Als je inlaatventiel stuk is komt er altijd water in ongeacht of er spanning op staat, je water niveau wordt geregeld door een pressostaat, de wasmachine is getransporteerd , misschien op zijn kant of op de kop?dan wil er nog weleens water in het slangetje en in de pressotaat komen met genoemd gevolg, even loshalen en slang doorblazen, pressostaat ook even een paar keer licht op blazen; hij moet dan een of meer klikjes laten horen
Bedankt voor al deze tips, ik heb alles nagekeken maar heb niets kunnen vinden, tot overmaat van ramp bleef de machine ook nog eens wasprogramma's afwerken zonder te stoppen. Aangezien de wasmachine al op leeftijd is geef ik het op, doe mijn naam eer aan en ga een nieuwe kopen.
Nogmaals bedankt !
Dat kan echt niet moeilijk zijn.
Vraag: Komt er nog water in het toestel als je de stroom afzet (evt stekker uittrekken)?
Indien JA: ventiel kapot (misschien zand in geraakt of zo) => ventiel vervangen. Kost niet zoveel.
Indien NEEN: wellicht door de verhuis is het darmpje naar de pressostaat losgekomen. Verwijder de bovenplaat van het toestel, je ziet dan één of twee van die (meestal witte) schijven zitten met een connector op, ong. 3cm dik en 7cm doormeter. Op elk van die pressostaten komt een rubber darmpje uit. Vermoedelijk zit er één hiervan los. Indien de darmpjes aan de kant van de pressostaat nog vastzitten: toestel openvijzen (good luck met een zanussi
) en kijken waar die darmpjes naartoegaan: meestal een plastic luchtkamertje aan de trommel. Kijken of de darmpjes daar nog vastzitten. Indien ja: zoeken naar een eventuele scheur of beschadiging van die darmpjes. Indien darmpjes intact: nog eens iets laten weten, dan heb ik nog een tip.