Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ik heb een probleem met een Concertino 7 uit 1956.
Een prachtige oude radio, met buizen.
Maar helaas is er een ongelukje mee gehouden waardoor de radio geen geluid meer geeft.
(componentje beschadigd, functie onbekend)
Bovendien speelde hij niet helemaal zuiver meer.
(Afstemming)
Graag wil ik deze radio weer in goede staat, wie helpt mij?
Schema is aanwezig.
SWS
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Kom maar op met dat schema
En wat is er kapot gegaan? (hoe ziet het er uit, heeft het een benaming typenummer, foto?)
Marcel
Hé, een mede 'verzamelaar'.
Wat is er stuk, wat versta ja onder de afstemming is niet helemaal zuiver meer?
Als je het schema niet hebt, ff een mailtje naar deze link:
http://home.arcor.de/walter.groer/schaltpl.htm
Sorry die had je als dus
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Sweet Winter Smile
Bedankt voor de reactie heer Welther 
Deze radio stond op de nominatie om weggegooid te worden, en dat vondt ik zonde, want het is een sierraad in de kamer.
Ik zal proberen zo exact mogelijk te omschrijven.
Als de radio speelt (voordat ie kapot was) is het net alsof ie niet geheel zuiver op de zender afgestemd kan worden, hij klinkt dan alsof ie net een beetje naast de frequentie blijft hangen.
Het geluid vervormde enigzinds, en wel met ruis en brom.
Heb de radio destijds schoongemaakt, en een buis vervangen, maar dit bracht niet de gewenste oplossing.
Tijdens inbouw van een ander (vervangend) chassisdeeltje heb ik per ongeluk een componentje geraakt welke nu defect is, en desondanks dat ik het schema heb kom ik er niet uit wat voor component het is (draadgewonden lichaampje in vorm van weerstand)
Graag zou ik deze radio dusdanig repareren danwel restaureren dat ie weer speelt, door de noodzakelijke componenten te vervangen door nieuwe.
SWS
Heb je het schema ergens online of gescannend. Ik heb het namelijk niet.
Kijken we of we het onderdeel kunnen traceren.
Zoals je het omschrijft is zou het,of een draadgewonden weerstand of een HF-smoorspoeltje kunnen zijn.
Het 'naast de afstemming' staan, is dat op 'AM' of 'FM'
Als er al FM opzit tenminste.
Klinkt alsof er ergens een paar C's verlopen zijn, ook niet verwonderlijk na ruim 40 jaar.
In het ergste geval is de gelijkloop uit de afstemcondensator. Dit kan je oplossen door de padders op de afstemcondensator bij te stellen, maar dan heb je een meetzender nodig.
Bij FM is dan meestal de elko in de discriminator lek of sterk verlopen.
Sweet Winter Smile
Heb het niet online, en geen scanner ter beschikking.
Het is een radio met FM, en ook AM.
(Radio heeft: UKW,KW,MW, en LW)
Bovendien een Tonband/TA optie (Tape)
SWS
[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op ]
Sweet Winter Smile
Hier weer een blij gezicht, en verwende oren
:):):):):):):)
Zelf even een simpel spoeltje gemaakt, en mijn Concertino 7 speelt inmiddels weer de sterren van de hemel 
SWS
P.S. Zoek nu alleen nog even een schakeling om de radio op de kabel aan te kunnen sluiten.
(Hugo, schema komt er aan per post)
Fijn dat hij het weer doet. Er gaat toch niets boven zo'n stukje "oude" techniek.
Ik neem aan dat de radio een normale 300 ohm FM antenne ingang heeft?
Je kan proberen alleen de binnenste ader van de kabel op één van de twee antenne ingangen te zetten. Je hebt dan wel een gigantische mis-aanpassing maar het kabelsignaal is eigenlijk sterk genoeg.
Sommige radio's hebben een schroefje met een lipje bij de antenne ingang zitten. Je kan dan dat lipje over een van de FM antenne bussen zetten. Je hebt dan een 75 ohm aanpassing en moet de kabel er zo op kunnen.
Sweet Winter Smile
Vandaag heb ik de laatste tip even toegepast.
Werkt perfect op de kabel 
Bedankt voor de hulp Hugo, op naar de Chinees 
SWS
Sweet Winter Smile
Klein probleempje nog met schaalverlichting.
Ik heb lampjes gekocht voor deze concertino, en wel specifiek welke aangegeven worden op het schema.
Merkwaardig genoeg branden ze maar een hele korte tijd, kwestie van paar weken, en dan zijn ze zwart en gaan ze uit.
Wat kan ik hier aan doen?
SWS
Het zullen waarschijnlijk 6V 150 of 180mA lampjes zijn. Deze zitten in de meeste radio's uit die tijd.
Oorzaak:
Doordat de netspanning nu 230V is en de radio ooit bedoeld is voor 220V zijn alle spanningen aan de secundaire van de trafo ±10% hoger. Ipv 6,3V gloeispanning zal nu iets van 7,2V uitkomen. De buizen hebben daar niet zo'n moeite mee, slijten alleen wat sneller.
2 oplossingen:
1. Als er een netspanningscaroussel achter op de radio zit deze instellen op 240V. Als het er op zit tenminste.
De spanningen aan de secundaire zijn nu een 10% lager.
Voordeel de hele radio draait nu op een iets lagere spanning waardoor de oude componenten wat langer mee gaan.
2. Lampjes van 7V 300mA toepassen.