Goedenmiddag,
Heeft er iemand een schema, of weet er iemand waar ik zo'n kant en klaar kan kopen. Ik wil graag het signaal versterken zodat het grotere afstanden kan overbruggen zonder dat de geluidskwaliteit minder wordt.
Bedank allen,
Luuk
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Wat stellen de meesten toch vage vragen. Hoeveel meter is een grotere afstand in jou opvatting? Bedenk overigens dat de telefoonkabel al behoorlijk lang is (van centrale naar aansluitpunt) en dat je bij verlenging met een kwalitatief goede kabel daar gerust een stuk bij kan doen, aangezien dat in verhouding maar kort is. Tot een paar honderd meter kan zeker.
Marcel
Ik heb het dan op dit moment over een paar km. (1 a 2) Dit betekend dus dat ik geen andere kabel kan leggen. Het moet dus echt een soort volt-versterker worden.
Is dit wat: http://www.microseveninc.com/ls15-a.htm
Bedenk dat het niet alleen gaat over het versterken van het audiosignaal. Op een telefoonlijn zit ook nog de batterijspanning, nominaal -48V, belspanning (nom. 90V gesuperponeerd op de -48V) en nog andere signalisatietoestanden. Een toestel zoals in de link hierboven beschreven kan inderdaad gebruikt worden, maar daar zal wel een flink prijskaartje tegenoverstaan. Moderne lijncircuits van telefooncentrales kunnen theoretisch 6 a 8 km lijnlengte hebben, maar kunnen gerust verlengd worden tot 12 km met getwiste draad van 0,8 mm. Alleen is er een verlies in de hogere tonen (voor zover we hiervan kunnen spreken in een telefoonverbinding), omdat de lijn zich gaat gedragen als laagdoorlaatfilter. Er bestaan ook telefoontoestel met ingebouwde verstker met een AVR principe, die dus hun versterking instellen i.f.v. de lijnspanning. Lage spanning, lange lijn hogere versterking, hoge spanning, korte lijn, lagere versterking.
Ik neem aan dat je eigenlijk de wissel spanning wil versterken, dat kan eenvoudig door een voedings trafo van +/- 220 naar 9 volt te gebruiken. De laag-ohmige 9 volt wikkeling zet je dan in serie met de telefoon lijn.
De hoog ohmige 220 volt wikkeling gaat dan naar je versterker. Wel even twee diodes antieparalel over de lf ingang vanwege kiespulsen.
Groet van
Breda