elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Beste lezers,
Ik wéét inderdáád dat dit een electronicaforum is, en dat mechanica _eigenlijk_ niet de bedoeling is, maar toch loop ik al tijden tegen enkele problemen tegen.
Ik hoop dat dit topic mag blijven bestaan, en dat er een hoop grote lijnen over enkele mechanische dingen komen.
Vaker ben ik bezig geweest met electronicaprojecten die ontzettend nauw verbonden zijn met mechanica, tot nu toe heb ik steeds enkel het electronica systeem op me genomen, en een ander de mechanica.
Maar nu ben ik zelf bezig met de ontwikkeling van een wat geavanceerdere robot (volledig digitaal, GPS en dergelijke aan boord), en nog een ander project: een soort servomotor.
Nu heb ik bij beide projecten mechanica nodig, en heb na een tijdje zoeken betaalbare tandriemen in miniformaat kunnen vinden. Waar ik nu al vaker over gestruikeld ben, is de bevestiging van de betreffende poelies.
Mijn beginselvraagjes over dit soort poelie:
(datasheet tijdelijk onbereikbaar
)
Poelie:
Buitendiameter: +- 25mm
Breedte tandriem: +- 10mm
Hier zit standaard een 5,0 mm asgat in, ze zeggen dat dit makkelijk uit te boren is.
- Gaat dat gewoon op een kolombooormachinetje?
- Hoe bevestig ik daarna de poelie makkelijk op een as? Moet ik schroefdraad tappen dat ik een schroef "tegen" de as kan draaien, in een afgevlakte zijde van de as?
vaak word ook gebruik gemaakt van een spie on een wiel op een as vast te zettten
voor dat uitboren kun je wle een kolemmachientje gebruiken. wss gaat een gewoon boor machientje ook want er is immers al een recht gat als geleiding
Schroef tegen een afgevlakte zijde van de as gaat op een gegeven moment rammelen als er krachen op de poelie staan
Spie verbinding is het mooiste, je moet dan wel inwendig kunnen fraisen in de poelie schacht.
Andere optie is het gat 1/10 of 2/10 kleiner boren dan de asmaat, de poelie heet maken in een gasvla en dan erop persen of zachtjes tikken met een hamer.
Boortjes zijn per 1/10 oplopend in maat te koop.
Hangt allemaal een beetje af van de nauwkeurigheid die je wenst hé,
Een spie bevestiging wordt inderdaad zeer veel gebruikt als bevestiging.
Een moer gaat ook, maar is minder aan te raden als je grotere belastingen eist, voor hobby prima doenbaar.
Een kolomboor zal ook wel gaan mits je niet al te grote eisen stelt.
Als het wat nauwkeuriger moet, kun je altijd op de draaibank een gat boren
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 23 oktober 2005 01:26:47 schreef Hugo Welther:
Andere optie is het gat 1/10 of 2/10 kleiner boren dan de asmaat, de poelie heet maken in een gasvla en dan erop persen of zachtjes tikken met een hamer.
Boortjes zijn per 1/10 oplopend in maat te koop.
Ik zie die verbinding ook steeds, zit knettervast inderdaad... Maar zou ik dat ook op een rotary encoder gedendert krijgen? Ik heb ze gelukkig goedkoop ergens vandaan, maar officieel zijn ze zo`n 400 euro:
Liever niet verprutsen...
op een wiel op een encoder komt wat dat betreft weinig kracht te staan (tandriem bepaaldt direct wat de encoder doet) dus een gaatje tappen een een klemschoefje moet wel redelijk werken. zeker als je een boor putje in de as maakt
[edit] en een betje locktide aan het schroef je borgt hem[/edit]
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Als je met oplopende boortjes je gat opboort, moet dat geen probleem zijn. Met een kolomboormachine zou ik niet meer dan 0,5mm per keer doen, in een draaibank kun je wat grover zijn.
Encoders draaien niet zo zwaar, ik zou het ding met bison 2 componentenlijm op de as lijmen. Zit goed vast, voordeel is dat het niet hitte bestendig is, dus het kan ook nog een slos als het moet.
Alternatief is inderdaad een gaatje boren, draad tappen en een inbusboutje-met-punt erin. Wel borgen met loctite.
hoi,
Een tip: Loctite 638 met passende activator gebruiken
Dit type Loctite (en dus geen ander nummer!) heb ik veelvuldig gebruikt om tandwielen op zwaar belaste assen te lijmen. Werkt perfect en is in geval van nood los te nemen door het riemwiel tot 100 C op te warmen met een verffohn en er dan een tik op te geven.
Echt: gebruik deze simpele methode en je zult versteld staan!
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel, ik hou de thread wel in de gaten.
Da fripster
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 23 oktober 2005 08:23:53 schreef fripster:
hoi,Een tip: Loctite 638 met passende activator gebruiken
Dit type Loctite (en dus geen ander nummer!) heb ik veelvuldig gebruikt om tandwielen op zwaar belaste assen te lijmen. Werkt perfect en is in geval van nood los te nemen door het riemwiel tot 100 C op te warmen met een verffohn en er dan een tik op te geven.
Echt: gebruik deze simpele methode en je zult versteld staan!
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel, ik hou de thread wel in de gaten.Da fripster
werkt inderdaad zeer goed. maak alleen dat je ook een lichte "perspassing" hebt boring kleiner dan asje dus -> polie dan verhitten, loctite aanbrengen op as, polie erover en laten koelen.
let op koelen gaat zeer vlug, als je polie zicht halfweg klemt ben je de pineut 
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Slotjuh... Geen link met Electronica 
Niet opboren met een Kolom boormachine!!
Als je hem maar enigzins fixeert vóór het boren, dan zal de boor nooit gecentreerd in je asgat komen met alle lubberingen van dien!
Een Draaibank is het mooiste! Wat je nog wel kunt proberen is je poelie in de boormachine te zetten en dat geheel op een gefixeerde boor (in de bankschroef) te zetten. Dat lubbert ook wel wat, maar het geheel blijft gecentreerd.
Niet opboren met een Kolom boormachine!!
Als je hem maar enigzins fixeert vóór het boren, dan zal de boor nooit gecentreerd in je asgat komen met alle lubberingen van dien!
Dat valt wel mee hoor. Machineklem niet vast zetten. Boortje nemen dat maar iets dikker is dan het gat groot (ik zei al.. 0.5mm), weinig druk, centreert het zichzelf prima.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
een klein gaatje boren en een tapje erin. vervolgens een inbusje met een puntje. let wel goed op datje ook een putje in de as maakt. of een spiedje erin...
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 23 oktober 2005 11:14:19 schreef Marco69:
Machineklem niet vast zetten.
OK dan scheeld het al... Maar hoe wil je dan je poelie onder controle houden? Een halve MM is denk ik genoeg om op vast te lopen (afhankelijk van het materiaal natuurlijk) waardoor je hem niet in je vingers kunt houden.
OK dan scheelt het al... Maar hoe wil je dan je poelie onder controle houden?
Hoeft niet. Bij 0.5mm opboren heeft de klem voldoende wrijving om te blijven staan. Bij mijn machine in elk geval wel...
Fantomaz
Bedankt voor de correctie. Ik had hem al gezien maar wilde eens niet standaard al mijn schrijffouten herzien. 
Maar voor de slakjes die zout willen... 0,5 mm ipv 0.5 tsss 
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]
Op 23 oktober 2005 01:29:05 schreef elmowww:
[...]Ik zie die verbinding ook steeds, zit knettervast inderdaad... Maar zou ik dat ook op een rotary encoder gedendert krijgen? Ik heb ze gelukkig goedkoop ergens vandaan, maar officieel zijn ze zo`n 400 euro:
Liever niet verprutsen...
NEE, nooit met een hamer op een encoder tikken. Da's de snelste manier om hem stuk te krijgen. Vrijwel alle encoders werken met een glazen schijf. De laatste nieuwe ontwikkeling is een IC dat reageerd op een magnetische as. En die sla je ook niet zo snel stuk.
En sterker nog, een encoder aandrijven met een tandriem vindt ik zowiezo een slecht plan. De belasting op de lagers van de wordt met een tandriem wel erg groot. Gebruikelijker zijn lichte kettingaandrijvingen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
Bij bij mijn ex bedrijf draaien al jaren tandriemschijven met tandriemen. Feit alleen is dat je de juiste tandriem bij de applicatie moet nemen. En met een encoder kan die heel smal en dun zijn.
Een schijf die het gat niet in het midden heeft is funest , voor de encoder, tandriem en de encoder geeft ongelijkmatige snelheden af.
Mooiste is iemand met een draaibank, en een pers om een spiebaan te steken.
Op 23 oktober 2005 12:23:08 schreef Peter112:
Een schijf die het gat niet in het midden heeft is funest , voor de encoder, .....
Mooiste is iemand met een draaibank, en een pers om een spiebaan te steken.
Precies.
Montage van het tandwiel op de encoderas is dan ook de laatste keuze als alle afvallen:
1) montage van holle-as encoder met flexibele bevestiging.
2) montage van gewone encoder met flexibele koppeling.
3) en dan pas tandwiel op de as, ketting met spannertje.
En nogmaals: tandriem geeft per defenitie een grotere radiale belasting dan een ketting en is dus niet echt aan te raden.
elmowww
Op 23 oktober 2005 12:35:46 schreef GJ_:
[...]
Precies.
Montage van het tandwiel op de encoderas is dan ook de laatste keuze als alle afvallen:
1) montage van holle-as encoder met flexibele bevestiging.
2) montage van gewone encoder met flexibele koppeling.
3) en dan pas tandwiel op de as, ketting met spannertje.En nogmaals: tandriem geeft per defenitie een grotere radiale belasting dan een ketting en is dus niet echt aan te raden.
Mmmm...
Stel nou dat ik de aandrijving van (in dit geval de wielen) met een tandriem doe (2 wielen moeten exact gekoppeld zijn, dus een v-snaar doe ik liever niet).
Dan kan ik aan één van de wielen, of aan de motor een extra tandwiel maken, die de encoder aandrijft. De encoder draait licht, dus dat zou geen problemen op moeten leveren.
Daarnaast is het dan goed mogelijk om een kunststoffen tandwiel te nemen, die heb ik nog wel liggen, en die makkelijker op maat te maken zijn (voor mij). Is dat ook een goede oplossing?
Houdt er rekening mee dat de toerentallen echt laag zijn (voor de capaciteit die de encoder aankan dan): Max 200 rpm terwijl de encoder tot 10000 rpm gaat, en dan nog met 20N zijwaartse kracht op de as binnen de IP66 blijft...
Voor de kenners: het is een heidenhain ROD426 encoder, via V&A hier op de site...
elmowww
Op 23 oktober 2005 12:40:08 schreef Marco69:
[...]Op die boor staat toch echt een .
Maar in ons stelsel gebruiken we een komma voor de decimalen, en een punt voor de duizendtallen. In amerika is dat andersom geloof ik...
Fantomaz
Yep.. Maar in Amerika hanteren ze weer geen (nauwelijks) metriek stelsel wat het weer lekker verwarrend maakt 
Op 23 oktober 2005 13:56:23 schreef elmowww:
[...]....en dan nog met 20N zijwaartse kracht op de as binnen de IP66 blijft...
IP66 heeft niks met kracht te maken maar met de mogelijkheid van stoffen om binnen te dringen. IP66 wil zeggen "redelijk waterdicht".
Kunstof tandwielen zijn een aardige oplossing (zoek even bij Skiffy). Anders een motor met aan beide zijden een as, 1 voor de aandrijving, de andere met een simpele flexibele koppeling. Vaak werkt een siliconeslang al goed genoeg als koppeling zeker als het om een incrementele encoder gaat.
elmowww
Op 23 oktober 2005 17:46:00 schreef GJ_:
[...]
IP66 heeft niks met kracht te maken maar met de mogelijkheid van stoffen om binnen te dringen. IP66 wil zeggen "redelijk waterdicht".
Kunstof tandwielen zijn een aardige oplossing (zoek even bij Skiffy). Anders een motor met aan beide zijden een as, 1 voor de aandrijving, de andere met een simpele flexibele koppeling. Vaak werkt een siliconeslang al goed genoeg als koppeling zeker als het om een incrementele encoder gaat.
Dat klopt, maar als ze in de manual 20N zijwaarts aangeven met een IP waarde erbij, neem ik aan dat dat nog een kracht is waarbij het ding mag werken... En niet ontzettend overmatig slijt...
Ik heb die kunststof tandwielen al ergens anders kunnen verkijgen. Skiffy heeft ze inderdaad ook ja... Kan me herinneren dat het onvoordelig was om daar kleine hoeveelheden te bestellen...
Op 23 oktober 2005 17:52:35 schreef elmowww:
Skiffy heeft ze inderdaad ook ja... Kan me herinneren dat het onvoordelig was om daar kleine hoeveelheden te bestellen...
Skiffy is niet zo heel erg duur alleen geven ze slechte kortingen