Voor een project wil ik een microfoon (standaard electret microfoontje) versterken tot max 5v. Het liefste zodat hij al bij gewoon "praat niveau" vanaf ongeveer een meter afstand al rond de 5v zit, dan kan ik er altijd nog een spanningsdelertje opzetten.
Ik het het al geprobeert met dit schema, maar deze is lang niet gevoelig genoeg.
Ik hoop dat iemand een idee heeft, want ik vind alleen microfoon versterkers tot lijnniveau...

Alvast bedankt!
Wouter

Een gewone preamp rond 1/2 TL072 en dan het andere opampje er ac-gekoppeld achter voor wat extra versterking ?

5V ~= 14 dB(V). Kies je voedingsspanning niet te laag.

Ik weet niet wat je er mee wilt.. Als je meer details geeft is er misschien een specifieker advies mogelijk.

Een LM386-eindtrapje in een mike-preamp vind ik overigens wel een aparte keuze. ;)

De bedoeling is om na de versterking 3 filters te zetten (voor laag, midden en hoog) en vervolgens de uitgangen van de filters op de analoge ingangen van een pic zetten, om zo te zien welk frequentie gebied het meeste voorkomt, en hoe sterk. Vandaar ook de 5v ;)

Ik heb weinig verstand van versterkers, maar het was me idd al opgevallen dat er weinig mic amps waren met een lm286, vandaar dat ik ook dacht dat het aan het ontwerp lag. Dat met die tl072 klinkt goed (ook omdat ik er nog 1 heb liggen). Ik heb eventjes gezocht en hier een mooi voorbeeld gevonden, maar helaas maar tot ongeveer 1.8v. Opamps zijn zeker niet mijn sterkste punt, zou je misschien een voorbeeldje kunnen geven van wat je zonet beschreef met die tl072?

Op 28 oktober 2005 18:28:10 schreef Wouter Sijm:
De bedoeling is om na de versterking 3 filters te zetten (voor laag, midden en hoog) en vervolgens de uitgangen van de filters op de analoge ingangen van een pic zetten, om zo te zien welk frequentie gebied het meeste voorkomt, en hoe sterk. Vandaar ook de 5v ;)

Ik heb weinig verstand van versterkers, maar het was me idd al opgevallen dat er weinig mic amps waren met een lm286, vandaar dat ik ook dacht dat het aan het ontwerp lag. Dat met die tl072 klinkt goed (ook omdat ik er nog 1 heb liggen). Ik heb eventjes gezocht en hier een mooi voorbeeld gevonden, maar helaas maar tot ongeveer 1.8v. Opamps zijn zeker niet mijn sterkste punt, zou je misschien een voorbeeldje kunnen geven van wat je zonet beschreef met die tl072?

hoeveel spanning geeft je microfoontje af?

Goed gevonden dat schema :) Lijkt me een prima uitgangspunt.

Over de rest heb ik wel wat opmerkingen:
Je kunt wel eerst heel erg versterken, dan filteren en vervolgens gelijkrichten en dat signaal in je DAC (analoge ingang van de Uc) stoppen, maar dat op deze manier ongeveer handig van 0-5V uit komt betwijfel ik.

Ik zou het als volgt aanpakken: Voorversterker tot een paar V -> filters -> gelijkrichten -> comparatoren

Aan de comparatoren als referentiespanning een RC netwerk dat vanuit de Uc ge- en ontladen wordt. De uitgangen van de comparatoren gaan de Uc in.

Je kunt dan met de comparatoren de levels die uit de filters komen vergelijken met de momentele waarde van de RC-helling bij het ontladen van de C.

Door in de Uc te timen wanneer de comp's omschakelen na het begin van het ontladen weet je de levels, het mooie is dat die RC helling een logaritmisch verloop heeft.
Door de C niet helemaal vol te laden kun je met dezelfde tijdmeting verschillende niveau-bereiken meten. Dat kun je met wat software voor een soort automatische bereikregeling gebruiken. En dat kan denk ik helemaal geen kwaad.. :)

Ik wil het wel even schetsen ?

Op 28 oktober 2005 18:49:37 schreef Aart:
Goed gevonden dat schema :) Lijkt me een prima uitgangspunt.

Over de rest heb ik wel wat opmerkingen:
Je kunt wel eerst heel erg versterken, dan filteren en vervolgens gelijkrichten en dat signaal in je DAC (analoge ingang van de Uc) stoppen, maar dat op deze manier ongeveer handig van 0-5V uit komt betwijfel ik.

Ik zou het als volgt aanpakken: Voorversterker tot een paar V -> filters -> gelijkrichten -> comparatoren

Aan de comparatoren als referentiespanning een RC netwerk dat vanuit de Uc ge- en ontladen wordt. De uitgangen van de comparatoren gaan de Uc in.

Je kunt dan met de comparatoren de levels die uit de filters komen vergelijken met de momentele waarde van de RC-helling bij het ontladen van de C.

Door in de Uc te timen wanneer de comp's omschakelen na het begin van het ontladen weet je de levels, het mooie is dat die RC helling een logaritmisch verloop heeft.
Door de C niet helemaal vol te laden kun je met dezelfde tijdmeting verschillende niveau-bereiken meten. Dat kun je met wat software voor een soort automatische bereikregeling gebruiken. En dat kan denk ik helemaal geen kwaad.. :)

Ik wil het wel even schetsen ?

Klinkt goed, maar ik heb nog wel eventjes een vraagje over de precieze werking. Een comparator schakelt toch om van 0 naar 1 als de spanning van de ene ingang (uitgang filters dus) boven de andere (rc filter) komt? Hoe kan ik dan meten hoeveel spanning er uit de filters komt? Door interrupts te gebruiken op de uitgang van de comparator en te kijken hoeveel tijd er verstreken is ten opzichte van het ontladen van de C ofzo?

Juist. :)

Het is maar een idee .. Er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden en ik weet niet wat je pricies waarom wilt meten, maar ik denk dat je met een lineaire opzet vrij snel beperkingen tegen komt.

Met een 8 bits dac is het dynamisch bereik als alles mee zit 48 dB, zo'n 20 dB meer als van een LM3915 met tien LED's
Als je wat headroom wilt houden blijft er niet zo veel over denk ik, maar of het volstaat hangt natuurlijk ook van de toepassing af.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Op 28 oktober 2005 23:34:06 schreef Aart:
Juist. :)

Het is maar een idee .. Er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden en ik weet niet wat je pricies waarom wilt meten, maar ik denk dat je met een lineaire opzet vrij snel beperkingen tegen komt.

Met een 8 bits dac is het dynamisch bereik als alles mee zit 48 dB, zo'n 20 dB meer als van een LM3915 met tien LED's
Als je wat headroom wilt houden blijft er niet zo veel over denk ik, maar of het volstaat hangt natuurlijk ook van de toepassing af.

Het is de bedoeling om rgb ledjes ermee aan te sturen die dus op de toonhoogte van het geluid een bepaalde kleur laten zien (bijv. hoog=rood, midden=groen, laag=blauw). De nauwkeurigheid is dus niet erg van belang, maar ik denk toch dat ik het idd via deze methode (dus met comparators en rc filter) ga doen, ook omdat het een keer wat anders is :). Iig bedankt voor het aanraden van deze methode! Wat voor waardes zou ik ongeveer nemen voor het RC-filter, en hoe lang zal ik het best laden? Ik zat zelf te denken aan een refresh rate van zo'n 100Hz, moet meer dan voldoende zijn lijkt me, en nog goed te doen ook.

Ik heb de versterker gemaakt zoals in het schema (27k weerstand weggelaten en de 2 contacten gewoon doorverbonden zodat ik een gain heb van ~23). Het schema werkt beter dan het vorige, maar helaas nog niet gevoelig genoeg, het geluid moet behoorlijk dicht bij de mic zitten. Hoe kan ik hem gevoeliger maken? Ik heb al geprobeert om de 1.5k weerstand te vervangen door 1k zodat ik een gain had van ongeveer 34, maar voor zover ik zag hielp het niet veel. Kan ik misschien iets met het 2e deel van de opamp doen?

edit: de voeding is +12v

Op zich kun je gewoon nog eens dezelfde versterker er achter plaatsen, zoiets:
http://aart.vslcatena.nl/temp/ampje.gif

Met de potmeter is de versterking regelbaar van 1 tot afschuwelijk veel keer. ;)

Ik weet niet hoe de rest van de analoge electronica er uit ziet, maar op een gegeven moment wordt het aantrekkenlijk om een symmetrische voeding te gebruiken om grote aantallen koppelcondensatoren te vermijden.

Hij versterkt gelukkig nu wel goed :). Gain gewoon ff ingesteld zoals in het orginele schema, met weerstandjes dus, en hij heeft nu zo ongeveer het niveau waar ik op hoopte.

De RC-waarde: Ik denk dat ik ga voor een R van 10k en een C van 100nF. Op deze manier is hij na 5 msec volledig vol, en kan ik dus een minimale refreshrate van rond de 100Hz krijgen.

Ik heb nog even een vraagje over het aansluiten van het audiosignaal op de comparator. Als ik het er direct op aan sluit (zonder gelijkrichter of wat dan ook) Dan lijkt me het dat ik het volgende krijg:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=audio+signaal+vergelijken.PNG

Als ik deze vervolgens met elkaar vergelijk (door de comparator dus), zal de tijd dat de comparator omklapt steeds weer anders zijn afhankelijk waar het begin van de geluidsgolf is als ik begin te meten.
Het lijkt me daarom dat ik moet zorgen dat ik steeds de gemiddelde waarde neem. Hoe doe ik dat? Gewoon met een gelijkrichter (enkel of dubbelzijdig?) en een C om af te vlakken achter het audiosignaal? Of een RC filter voor het audio signaal, en met welke waardes dan? Of op nog een andere manier?

Met bijvoorbeeld zoiets. :)

Het deel vanaf C2 t/m C4, plaats over de uitgang een weerstand om te zorgen dat C3/C4 na verloop van tijd ook weer leeg lopen.

Bedankt! Ik wist dat het bestond, maar ik had geen idee waar ik naar moest zoeken...Die weerstand kan neem ik aan gewoon 10k oid zijn?

Weerstand naar smaak. :)
Kan op zich wel wat minder denk ik, RC tijd is bij 10 k al 470 · 10-6 * 10 · 10-3 = 4.7 seconden.

Of de C3/C4 wat kleiner, anders wordt C2 een hoogdoorlaatfilter en zakt de uitgangsspanning door R2.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Heeft iemand hier een werkende schema van ?
Zit met het zelfde project, heb alles hier al gelezen maar graak er niet aan uit..