Hallo allemaal,

Ik ben bezig de paralelle poort interface van deze site na te bouwen, maar dan om discolampen aan of uit te zetten!
Nou snap ik alleen niet hoe ik de transistor aan moet sluiten aan de 25-polige Sub D connector??Wie weet aan welk pinnetje ik alles moet aansluiten??En bestaan er ook transistors voor 220 V wisselstroom??

Mc W

Dit staat heel duidelijk uitgelegd op deze site. Achteraan je sub D connector staan meestal kleine cijfertjes die de nummering van de uitgangen aangeven. Dan kijk je maar op het schema voor wat er aan moet.

Er bestaan geen transistors voor wisselstroom, daarvoor neem je beter een relais.

er bestaan dus wel halfgeleiders voor wisselstroom he: een triac

Ja maar nou weet ik nog steeds niet waaraan ik zit moet aansluiten

Als je iets wil maken om disco lampen aan te sturen moet je eens gaan kijken op www.discolitez.com Hier staan voledige schema's om met de parallelle poort naar 220v te schakelen zonder dat je je poort opblaast. :-)

Kijk daar heb je wat aan!!
Dank je wel

even nog een vraagje: bij dat schema van de parlella poort interface, kun je daar ook gewoon inplaats van dat ledje en die weerstand een relais zetten op blaas je dan je printerpoort of transistor op?

Op 11 december 2002 15:38:43 schreef Thomas:
Dit staat heel duidelijk uitgelegd op deze site. Achteraan je sub D connector staan meestal kleine cijfertjes die de nummering van de uitgangen aangeven. Dan kijk je maar op het schema voor wat er aan moet.

Er bestaan geen transistors voor wisselstroom, daarvoor neem je beter een relais.

Gewone relais zijn veel te traag om discolampen aan te sturen. Gebruik dan een elektronisch relais (triac en optocoupler).

Marcel

wedde dat et met een relais kan :) gaat snel genoeg hoor

Op 11 december 2002 17:14:44 schreef Wouter SSijm:
even nog een vraagje: bij dat schema van de parlella poort interface, kun je daar ook gewoon inplaats van dat ledje en die weerstand een relais zetten op blaas je dan je printerpoort of transistor op?

Heb je de info bij het schema eingelijk wel gelezen?

Quote uit de tekst bij het schema

Wil je bijvoorbeeld een relais sturen, haal dan D1 en R2 weg en zet de relais-spoel ervoor in de plaats. Denk aan de vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning!

Uiteraard mag het geen te zwaar relais zijn.

Marcel

Op 11 december 2002 17:26:09 schreef MiTcHeLL:
wedde dat et met een relais kan :) gaat snel genoeg hoor

Ik zeg niet dat het niet kan, tuurlijk wel. Alleen snelle effecten kan je vergeten. Dat geklik steeds lijkt me trouwens ook niet erg fijn.

Marcel

Op 11 december 2002 17:27:41 schreef Mc W:
Ja dat gaat best!

Wat gaat best? Snel schakelen met het relais of de weerstand en de LED vervangen door een relais. M.a.w. op welke posting reageer je nou?

Marcel

snel schakelen met een relais

Jij kan spreken voor Mc W?

Marcel

U kunt ook kijken op mijn homepage http://members.rott.chello.nl/alugtigheid bij looplicht, daar staat een beschrijving van een werkend prototype. U kunt daar zien hoe solid-state relais worden gebruikt, maar daar gaat het met een micro-controller, U kunt dan het beste de LPT poort bufferen met een ULN2803 en daarmee de solid-state relais aansturen. U kunt het beste typen nemen met ingebouwde nulspanningsschakelaar, want die veroorzaken haast geen storing. maar denk eraan vaak hebben ze een serieweerstand nodig, om de stuurstroom te begrenzen

Is het vandaag in om oude topics te openen :(

Op 13 februari 2003 22:49:20 schreef MiTcHeLL:
Is het vandaag in om oude topics te openen :(

Lijkt er idd wel op. Maar ach, het is zijn 1e post :)