Op 21 april 2006 23:32:55 schreef Henry S.:
Als kabelmonteur zijnde heb je vast ook wel eens de polen uit een tapijt zien schieten omdat je boor in het tapijt bleef hangen,:P

Nou niet uit ervaring...
Werd wel gezegd dat je altijd even met een mes een sneetje moet maken om die lijn te doorbreken.
Hay wabbit! what ya dooing with me cawots.
_ _ _ _ _ o 0 0 0 0 0 :-)

Ik weet niet of ik deze anecdote al eerder in dit topic heb gezet, maar ik heb eens een gat moeten boren van een meterkast naar de studeerkamer er schuin boven.
Nu weet ik dat dat niet gebruikelijk is (en naderhand werd het ons zelfs door de baas verboden >:)) maar dit kon haast niet fout gaan!
2 CV-leidingen gaan recht omhoog met een tussenruimte van ca 10cm.
In de studeerkamer, onder het buro, boven de meterkast, kwamen 2 CV buizen recht uit de vloer omhoog.
Je moet een behoorlijke onnozele CV installateur zijn om dat fout te doen.
Nou... Ze bestaan dus blijkbaar...
Ik boorde precies tussen die buizen, maar na een paar cm zag ik dat de boor wel erg niet-meer-stoffig was...
Het Water liep er langs. Had ik wel die CV leiding geraakt.
Bleek later, na een schadepost voor het uitbikken van de vloer, deze leiding te vervangen en de boel weer dicht te storten, dat die 2 die ik in de meterkast zag, eerst een tiental cm haaks naar achteren liepen. In die 2 kleine horizontale stukjes, zat 1 set aftakkingen die diagonaal wegliepen. EN DAT GEHEEL HADDEN ZE IN BETON GESTORT!!. :-(
Dat geloof je toch niet...
Dus als men ooit wil gaan boren in een meterkast aan de Bergummermeerstraat in Lelystad? Niet doen!
:-)

Of dat een installateur even een paar spijkerclips wil vastslaan over de coax en dat die hamerslagen enigzinds doordenderen waardoor de hoofdschakelaar/-veiligheid (die achter een verzegeld klepje) uitspringt. >:)

Op 22 april 2006 00:59:13 schreef jossie:
Geweldig:D!
Ik wou laatst wat SMD onderdeeltjes 'extra snel' uit m'n Conrad map krijgen, dus draai ik die map ondesteboven, vervolgens haal ik dan de onderkant eraf (die dan bovenligt), en liggen overal door elkaar smd weerstandjes .. en ze bleven ook nog is aan de map hangen die ik omhoog-getild had:'(:'(.
Ik heb nog steeds niet de moed gevonden om ze uit te sorteren, ca 20*25 weerstandjes

Daar was ik ook al bang voor. Terwijl ik dit aan het typen was zijn deze pillendoosjes aan de deur bezorgd:
http://www.budgetland.nl/catalog/images/7dagenpillendoos.jpg
Eens kijken of het wat is en niet te veel speling heeft voor die kleine componenten. Bij een apotheek zijn ze in ieder geval te duur.

Edit: ik ben hier verder gegaan met mijn bevindingen: http://www.circuitsonline.nl/forum/view/33931

Op 22 april 2006 10:56:07 schreef jojo:
[...]
Daar was ik ook al bang voor. Terwijl ik dit aan het typen was zijn deze pillendoosjes aan de deur bezorgd:
[afbeelding]
Eens kijken of het wat is en niet te veel speling heeft voor die kleine componenten. Bij een apotheek zijn ze in ieder geval te duur.

Wat kosten die pillendoosjes, en waar kun je ze bestellen?
Er zaten al hyperlinks in verstopt:P.

Op 22 april 2006 11:59:36 schreef jossie:
[...]
Daar schiet je niet veel mee op als je illegaal aan het zenden bent.>:)

Er stond 'amateur' dus dacht legaal. In dat geval hoogspanning op de antenne zetten, met geluk kanlt zijn zekering eruit en komt die spanning op zijn stroomnet.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

Op 22 april 2006 12:06:26 schreef Bertrix:
[...]

Er stond 'amateur' dus dacht legaal. In dat geval hoogspanning op de antenne zetten, met geluk kanlt zijn zekering eruit en komt die spanning op zijn stroomnet.

3e optie op de schakelaar :D
Misschien is het makkelijker om eerst kort te aarden, voor de zekering, en dan door te koppelen naar je hoogspanningsvoeding. Dan hoeft die niet zoveel stroom te geven..

Ja, zoiets had ik laatst ook. Ik was ook iets aan het desolderen, en toen vloog er een miniscuul stukje soldeer in me oog. Niet dat ik er eigenlijk echt iets van merkte, maar ik ga nu in de toekomst wel voorzichtiger zijn. Stel je voor dat het een grote klont is...

Op 25 april 2006 22:00:47 schreef N!€0:
Hahaha, weerstanden waaren toen zeker nog te duur? ;p

Geen flauw idee...
Ik wist niet wat het waren en hoe ze werkten.
Een vriend en ik hadden destijds (6e klas lagere school?) al eens zitten te denken dat dat dan net zoiets als een transformator moest zijn.
Die kenden we! Van de spoorbaan natauurlijk!!

Heb niet mezelf verwond maar wel een flinke rookwolk veroorzaakt. Wilde de spanning over de condensator van m'n ZVS flyback driver eens bekijken met de scoop. Aangesloten, ik zit aandachtig naar het schermpje te turen totdat ik een vreemd luchtje rook... kijk om en schrik me de pleuris want er zweeft een grote rookwolk boven m'n bureau |:(. Spanning eraf en wat blijkt, het testsnoertje dat ik gebruikte om een van de poten van de condensator te verbinden met de ground clip van de scoop was iets te heet geworden en de isolatie was gesmolten... blijkbaar ging er dus een stroom lopen van de condensator naar de aarde ofzoiets. De scope & probe zijn gelukkig ongedeerd gebleven :)

ARG klote.... Nog een kloojo actie! ;) Ik was net ff hardhandig een flyback van een print af aan het slopen. Te lui om de boel fatsoenlijk te desolderen. Najah ik zal maar gewoon melden dat randjes van gescheurde printplaten nog altijd even scherp zijn. :P

Zit een flinke jaap in m'n wijsvinger, dus typen wil ook ff niet zo zonder die... :D

Chris

Weer en slime actie punt van mij..
Als eerst fout nooit om 4uur snacht gaan solderen
omdatje denkt dat het af moet zijn nee !!! Gewoon naar je bed gaan !!!en de volgende dag weer verder gaan.
om 4 snachts ben ik niet zo'n helder lichtje meer.
Wat is gebeurd me soldeerbout laten vallen op me blote been &**^(^&*(^&*^*&&&*^* midden in de nacht het hele ziekenhuis alfabet bij elkaar gevloekt gossie wat doet dat pijn zeg !!! ik heb me eigende volgendedag maarniet buiten vertoond

'n paar to220 tatoos (irfz44n daarbij gedood :(, was beetje met fet's aan het klooien. en heb ff getest waar een 7805 nou in oververhitting gaat. niet gemerkt, die dingen moeten daar serieus heet voor zijn zeg!), verder geen verwondingen. (nouja, tindruppeltjes af en toe)

heb wel eens mijn duim op het einde van een lichtslang gehouden (zonder einddopje, terwijl ie werkte)

prikt lekker :P maar van schrik vol met telefoonbotje op de stoelleuning...

dat prikte nog erger...

Met slaapkop een lade uit een lademagazijn getrokken vol met onderdelen. Magazijn hing losjes op 2 uitstekende boutjes. Hele magazijn tegen de vloer, had enkel nog desbetreffende lade vast.
Miljaar

- - big bang - -

vorige keer bezig met pic projectje maar dat ging dus niet goed:

78L05 verbrand, pic16F628A volledig naar de gort interne kortstluitingen, 2 torren naar de gort, 4 gangen van de optocoupler naar de knoppen, het enigste wat heel is zijn de weerstanden en de ontkoppelcondensators en beveiliginsdioden.

daarbij opgelopen 2 verbrande vingers en flinke koppijn van de dampen.

Op 9 mei 2006 21:21:43 schreef timmie:
vorige keer bezig met pic projectje maar dat ging dus niet goed:

78L05 verbrand, pic16F628A volledig naar de gort interne kortstluitingen, 2 torren naar de gort, 4 gangen van de optocoupler naar de knoppen, het enigste wat heel is zijn de weerstanden en de ontkoppelcondensators en beveiliginsdioden.

daarbij opgelopen 2 verbrande vingers en flinke koppijn van de dampen.

uhm, hoe doe je dat? alles omgepoold en op 50V gezet?

normaal staat die schakelaar(draaiknopke) gwoon op de kern is + mantel is - maar ja er zijn wel eens aplicaties dat dat net andersom is(jammer genoeg)(het is een adaptor die ik gebruik voor men pic projecten als de stroom onder de 300mA blijft)

een kennis van mijn pa had ooit een tv gerepareerd..
het was zo'n hele oude, die op 220 werkte ofzo, waarbij dus de
nul dus op het chassis was aangesloten..
de tv ging naar zijn opa, maar die was slechthorend, dus hij kreeg een grote koptelefoon, met metalen(!) beugel tussen de helften..
door het snoer verkeerd te verlengen stond de volle 220 op de koptelefoon!
opa klaagde dus een tijdje over een prikkelende tinteling als hij de koptelefoon opzette, totdat hij zich een keer optrok aan de verwarming om uit zijn stoel te komen..
R.I.P. opatje ;(

ik heb er weer eentje hoor...

ga savonds ff knutselen aan dat voeding/ domoticasysteemding van me. dus ik zet een transistor voor het relais dat 'm aan/uit zet, met de bedoeling om 'm zo door de pic16f877 zelf uit te laten doen. maar die tor moet dus aan de + hangen om open te zijn, om de boel te kunnen inschakelen...
dat kan dus niet als de boel uit is en er geen + is...

dus ik zet er ff los stroom op uit een adaptertje, zodat ik tenmiste ff kan testen of ie dan wel zichzelf uit kan zetten.

adaptertje op 12V, voor de voltager regelaar, na wat kortsluitingkjes ff goed prutsen... maakt ie contact of niet...

dan maar ff aan de regelaar voelen: AUWIE, die is wel een beetje warm geworden... hoe kan dat nou...

blijk ik op de uitgang van die regelaar te zitten :+

pic16f877a naar de eeuwige magneetvelden, samen met een ds1621 thermometer, een ds1307 real time klok, en het duurste: een mooi alfanumeriek 4x20 display...

BOEHOEHOEHOEHOEHOE!!!!!!!!!! WHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!
SNIK SNIK SNIK, arme ik.

nou, iemand nog wat ergs meegemaakt wat me dit doet vergeten en me vol goede moet laat kijken wat er nog goed is? iemand toevallig zijn pc te dicht bij zijn teslacoil gezet ofzo?

Op 22 mei 2006 13:00:49 schreef Lucky luke:
nou, iemand nog wat ergs meegemaakt wat me dit doet vergeten en me vol goede moet laat kijken wat er nog goed is? iemand toevallig zijn pc te dicht bij zijn teslacoil gezet ofzo?

Nee, dat niet.. wel ooit een moederbord verkeerd vastgezet.. vlijkbaar had ik een busje verkeerd geplaatst en zat die de boel dus te kortsluiten.. en ik me maar afvragen waarom het niet werkte :(
Gelukkig kon ie onder garantie vervangen worden, maar de service (foutzoeken en vervangen) heeft wel 50 euro gekost.. :(

het opmerken van een kruimel tin tussen de voeding van je pic, als je er 12V op hebt gezet is wel grappig.

yes, hoppelijk maakte dat ding ook echt sluiting. de pic en het display zijn iig nog heel :) nou de RTC nog testen.

en waarom het het bij de andere test niet deed is wel weer een wound in action: toch weer omgepoold.

* Lucky Luke is heel erg happy hiermee, maar zou graag willen etsen want lucky luke is die spaghettie zat

haha,

voordat er nog meer ongelukken gebeuren door MAH die zijn stappenmotoren wil testen: hoeveel spanning en hoeveel stroom mag er door zo'n breadbordje?

Op 22 mei 2006 23:48:53 schreef smsmonster:
[...]
Denderen is nou juist iets wat ze heel goed kunnen :)

Hehe, die contactveren zitten bij mij aan de onderkant open en bloot. Zo kan ik voorzicht de strips eruit duwen en alles even netjes bijbuigen als het nodig is. Nadeel is wel dat je zeer vreemde effecten krijgt als er perongeluk een stukje bloot draad onder je bord ligt..

Oh dat ledje wordt rechtstreeks uit de 400VAC gevoedt zegt u? Verklaart een hoop :)

Als er 400VAC bij komt kan het inderdaad snel gaan..
Op m'n werk zijn ze nog wel eens weggereden met de pompwagen terwijl de stekker er nog in zat..

Kan je je het even voorstellen, je neemt een bronzen wartel, draait die niet vast, daardoor loopt de voedingskabel met 400VAC erop. Die kabel gaat naar een paar klemmen op een stukje DIN-rails in een kast op de pompwagen.

Vervolgens geef je een hele harde ruk aan de kabel, het stukje DIN-rails in de kast vliegt los en knalt tegen wartel aan. Daardoor worden alle aders losgetrokken. Vervolgens gaan er dus drie fasen, een nul en een aarde open en bloot door een metalen wartel naar buiten..

De zekeringen lagen er allemaal uit, de wartel had z'n beste tijd gehad, en de kast had er ook beter uitgezien van binnen..

Ergste van allen: Het hele geintje gebeurde ook nog eens midden in EX zone 2. En die gasten van de algemene dienst maar volhouden dat ze over de stekker heen waren gereden.. Yeah, right. De aders van die losgetrokken kabel waren half aan elkaar gelast..

Nee, zo werkte het niet. De pompwagen wat een klein aanhangertje met een tank en pomp erop. Die werd op zo'n beurt weer verplaatst door een heftruck.

Ach, gelukkig heeft het toen niet voor voor Wounded in Action gezorgd, maar het zal waarschijnlijk niet de laatste keer zijn.
Ik ga me er ook geen zorgen meer om maken, ondertussen is dat EX gebied geen EX gebied meer en werk ik er niet meer. (die twee hebben niets met elkaar te maken. ;))

http://www.uploadarchief.net/files/download/RIPPIC.PNG
wanneer houd dat rode balkje zijn commentaar nou eens voor zich! en me lettertype pikken ook nog!

en ja, ik heb 'm er dus uitgesloopt, ga er zo een nieuwe inzetten

zit nu een nieuwe in.
merk nu dat de klok en een van de temperatuursensors ook dood zijn :(

tenperatuursensor weet ik niet zeker, dat kan ook een te lange kabel zijn misschien...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

dan was het slechte natriumpersulfaat...

overigens heb ik nu wel een mooi manier van printjes maken ontwikkeld. Werkt redelijk. Ik had ooit voor 2 euro een flink aantal plaatjes plastic met dubbelzijdig koperfolie kunnen krijgen. Zonder al dat fotogevoelige spul erop. Nou soldeer ik daar dus een draadje aan. Dan leg ik het onder water. Daarna stel ik mijn voeding af op 30V, 500mA, en zet ik een dikke elco over de voedingsklemmen.
Dan met een draadje over het printje, en je kan heel mooi spoortjes trekken. Zolang je het niet al te snel doet, dan zal gaat het goed. Als je vaak blijft hangen, doordat het draadje vastgelast zit, dan moet je de spanning omhoog gooien. Dit geeft wel minder precisie op de print.
voor de SMD-nerds: jammer, dit is niet voor jullie weggelegd. DIL ic's zijn nog net te doen.

Na een geschiedenis van herhaaldelijke brandwonden door verkeerd vastgepakte soldeerbout en proberen een vallende soldeerbout te "redden" en daarbij enkele cm2 huid op te offeren, rode draad gebruiken voor de min en zwart voor de plus, met de bekende rooksignalen als resultaat. De eerste opgeblazen elco's waren demo's van bevriende "electronici". Verder gebeurde het eens dat ik na het constateren van een overhit onderdeel in der haast de stekker uit het contact trok en vervolgens in de gewaande rust observeerde hoe alsnog een gehele print vlam vatte omdat de verkeerde stekker er uit getrokken was. Ook kwam ik eens op het lumineus idee om de bedrading die ik netjes ingesmeerd had met 2 componenten lijm even wat sneller te laten harden met behulp van een hoogtezon, na deze thermische hardings-constelatie gemaakt te hebben even beneden een kopje koffie gaan drinken, en daarna bij het bovenkomen nog net op tijd zijn om het smeulende goedje uit het raam te mikken voor dat het vlam vatte. En natuurlijk een pracht van een gifwolk in de kamer. En als kind was ik gefascineert door het vermogen van een ijzerdraad om warm te worden als er stroom door gaat. Dus ik een netwerk van ijzerdraad tegen de muur gemaakt met c.a. 10 maal van links naar rechts en vervolgens in het stopcontact. Een prachtig straalkacheltje met als hoogtepunt een vuurwerk van verbrand behang en spetters gesmolten ijzer op de vloer en het plafond en tenslotte klapte de zekering. Geen lichamelijk letsel maar wel trauma's bij huisgenoten. Verder nog enig psychisch nalatenschap bij de buren door een spontaan oplichtende tl buis omdat ik aan de andere kant van de muur een stevige HF eindtrap aan het testen was, overigens ook straatverlichting laten knipperen met dezelfde "test". Ook als kind vervent tester van inducties door deurklinken zo te prepareren dat bij het loslaten de stroomkring van een trafo werd onderbroken met de nodige inductie-spanningen als gevolg. En juist op die manier zodat ik het resultaat zag omdat de klink pas wordt losgelaten wanneer de deur al open is. Ik had lang geleden al eens het idee om met ultra-soon inducers een specifiek gebied van de hersenen te "activeren" door de fasen zo te berekenen dat deze samenkomen op een plaats. Helaas kortgeleden gehoord dat een Japans bedrijf daar een patent op heeft gekregen.