@hennep
Oeiioeiioeii dat moet zeer gedaan hebben!!
Zoals je het beschrijft kun je bijna de pijn meevoelen. Voel alsnog met je mee.
En het valt niet mee om je reflexen "goed" te trainen, de ene keer is dit goed en de andere keer dat. Dus toch maar op een (split second) manier nadenken met het risicp te laat te zijn, want zoiets wil je toch niet weer meemaken.
Overigens is een colega van mij zo omgekomen in een HS "toren", hij liet een steeksleutel vallen en met een reflex greep hij ernaar. Er was nog zo duidelijk gezegd geen ondoordachte bewegingen maken. Dat was genoeg om een ontlading in gang te zetten en een deel van de arm verkoold. Gelukkig heeft hij er niet veel van gemerkt. Overigens zijn er zo ook vele mensen omgekomen door aan TV's te prutsen zonder voorkennis, als ik me niet vergis zijn dat er elk jaar wel een klein tiental.

[Bericht gewijzigd door bitbanger op ]

Dergelijke klussen zijn uitzonderingen en je werkt nooit lang achterelkaar. Het is verder niet bijzonder moeilijk heeeel langzaam te werken en je uitsluitend te concentreren op al je bewegingen. Doe dat werk al lang niet meer (gelukkig) want het vreet aan je zenuwen."toren" werd onderling gebruikt als benaming voor een hoogspanningsruimte boven in een (Philips) fabriek.

[Bericht gewijzigd door bitbanger op ]

haha, heb een keer voor m'n vader een stopcontact en schakelaar los moeten knippen terwijl er nog spanning opstond, was geisoldeerde tang, dus kon best, moest enkel geen kortsluiting maken, hoofdschakelaar kon niet uit, omdat er bouwlampen aanstonden, en je anders niks zag :P.
toch bij een van de laatste draadjes flits, alles uit, nog snel op het gevoel de rest ff doorknippen, en daarna de hoofdschakelaar weer om.
in de zijsnijtang zit nog steeds een stukje koperdraad :P.

Ik lekker bezig in een huisinstallatie, om garantie op de groepenkastt te houden heeft een monteur van het betreffende bedrijf eventjes 2 groepen bijgelegd en een paar dingen bij groep1 geknoopt. Ik moet dus bij 1 an die bijgeknoopte dingen zijn, denk: groep 1 uit.

Afijn, ik heb groep 1 uit gedaan, en wilt mijn tang in het bijgeknoopte stuk zetten, voor de veiligheid tóch maar fase en aarde tegelijk doorknippen. Voor het geval dat ;)

knip --> vonk --> gat in tang :(

wij voor onze verbouwing: hm, in de keuken slopen, laten we de spanning er maar even afhalen je weet maar nooit...
eerst zoeken welke stop het was en hup eruit gedraaid. omdat we het toch niet helemaal vertrouwden toch ergens een spanningszoekertje opgezocht (zo'n schroevendraaiertje) omdat we al wel meer vreemde dingen tegen waren gekomen. nuja, er stond dus nog mooi spanning op. stop er weer in, volgende eruit. alle 5 gehad en er stond nog steeds spanning op..... strange. nu, uiteindelijk 3 of 4 van de 5 eruit gedraaid en de spanning was eraf... maar dus ook in bijna het hele huis... (alleen de zolder niet geloof ik) maar het slopen met een drilboor werd toen ook best lastig aangezien we eerst een lang snoer moesten fixen omdat we gewoon de spanning eerst uit een andere kamer wilden halen(die nu dus ook zonder spanning zat). en het werd ons opeens duidelijk waarom er toch nog vrijwel nooit een stop was gesprongen.... tja 4x16A is toch 64A en dat heb je dus niet snel overbelast... gelukkig is nu allen opnieuw aangelegt want soms kwamen we ook 3 zwarte snoeren tegen (wat dus wel voor 3 +/-/gnd of krachtstroom gold) en gelukkig daar dus geen W I A mee gebeurt... maar als je terug denkt moet die man die dat aangelecht heeft wel tamelijk *** zijn...

Dit verhaal van MAH doet mij denken aan een klus die ik ooit ergens als vriendendienst voor iemand deed.
Een oud huis met een aangebouwde ruimte had een lamp hoog aan de muur zitten, dit was waarschijnlijk ooit een buitenlamp geweest. Er was nergens een spanningzoeker te vinden dus maar even alle schakelaars omgezet in de meterkast om er zeker van te zijn dat er geen spanning meer opstond. Langs het plafond liep een waterleiding waaraan je je zo gemakkelijk in evenwicht kon houden op een wankel keukentrapje. Met alleen de rechterhand lukte het me wel om even de dopjes eraf te draaien. Ik hoefde maar heel eventjes de fase te raken om een ongelooflijke opdonder te krijgen. Waarschijnlijk was het ooit een buitenlamp van de buren geweest.

Ach... Meten is weten en voelen is krioelen...
Ik ga ook liever voor het eerste maar de ervaring en de "kundigheid" die je vaak denkt te hebben kan je in zulke gevallen best wel nekken!

Nog even een zijstraatje wat me tebinnen schoot.
In dienst hadden we een standaard geintje door (met-als-Radiomoneurs-opgebouwd-respect,-kennis-hebbende-van-electriciteit) een Contactdoosje tegen een boom te schroeven en dan met je oplaadbare phillips te gaan scheren terwijl het laadsnoertje "aan de boom" hing.
Deed het ook goed met radio's op batterijen.

Je zou ze de kost moeten geven. De (veelal nieuwe) collega's die hetzelfde probeerden op het contactdoosje. :-P

Op 11 juni 2006 22:07:13 schreef Fantomaz:
Ach... Meten is weten en voelen is krioelen...
Ik ga ook liever voor het eerste maar de ervaring en de "kundigheid" die je vaak denkt te hebben kan je in zulke gevallen best wel nekken!

Nog even een zijstraatje wat me tebinnen schoot.
In dienst hadden we een standaard geintje door (met-als-Radiomoneurs-opgebouwd-respect,-kennis-hebbende-van-electriciteit) een Contactdoosje tegen een boom te schroeven en dan met je oplaadbare phillips te gaan scheren terwijl het laadsnoertje "aan de boom" hing.
Deed het ook goed met radio's op batterijen.

Je zou ze de kost moeten geven. De (veelal nieuwe) collega's die hetzelfde probeerden op het contactdoosje. :-P

Ik had even tijd nodig om m te snappen.. marehh...

BWAHAHAHAHAHAHAHHA!

Zo weet je in ieder geval zeker dat er geen ongelukken gebeuren dor de stroom...

En dat over die leeftijd en kortsluiting maken he.. misschien had ik daar een :+ achter moeten plaatsen?

heb laatst een (hete) vallende soldeer bout opgevangen, gelukkig bij het handvat, het mooie was, dat hij dmv een verlengsnoer op een soort van steigertje lag, op zon 3,5 meter hoogte, een maat van me bleef achter de snoer hangen, ik zag dat gebeuren, draai me om, kijk omhoog, en zie die bout balanceren op het randje.. ik riep nog... te laat! het ding viel dus, en na 3 meter gevallen te zijn vang ik gewoon dat ding op alsof er niets aan de hand was.

er stonden een paar mensen bij, waarvan de mond open viel..
zag je dat? OOWWW JAAAA!!! TUUURLIJK!!!!!

ze wouden niet geloven dat na 12 jaar honkbal hun dat ook zouden kunnen... ach ja...