Hallo,
Kan er iemand mij op weg helpen?
Ik heb een seriele verbinding tussen een wegschaal en een
pc. (dec 5 eenheden) Nu wil ik de waarde kunnen aflezen op 5x7-seg als de pc off-line is.
Het signaal : Baudrate 1200 databits 7 pariteit even.
Het schema om het signaal "af te takken" heb ik.
Ik dacht een max232 om het signaal naar ttl niveau om te zetten en dan ......voor de conversie naar bin dan ....
en 5 omzetters naar 7 seg.
enig ID'en.
groeten
miko
Het is de bedoeling van een redelijk groot 7 seg display te gebruiken zodat de waardes vanop +/- 10m kunnen worden afgelezen.
van uC's heb ik weinig kennis.
Enig concreet voorstel?
groeten
miko
Wellicht zijn LEDs dan toch makkelijker. Zoiets? Elk segment een stroombronnetje, MM5451 als shiftregister (of elk ander als daar moeilijk aan te koment is; hoofdzaak: je hebt 35 bits; wellicht meer als je ook wat met je decimal dot wilt). Deze stuur je aan met een uC die de output van je weegschaal leest (heb je daar trouwens een protocol spec van??). Je kunt het ook direct door de uC multiplexen, is iets meer programmeerwerk.
Overigens... Als je een noob bent op uC gebied (zoals je zelf zegt), heb je hier nog even klus aan. Laten doen kan natuurlijk altijd, maar dat is doorgaans niet echt goedkoop.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je zult toch een cpu moeten gaan gebruiken. die weegschaal spuwt data op RS232 , je zal die moeten binnenenmen en verwerken en dan naar een display sutren.
Ok ,
Ik zal me dan maar neerleggen bij de µC.
Voorstellen, welke ik best gebruik?
via welke software programmeren?
Is er ergens een d-base met voorbeeld sequences?
alvast bedankt
gr. miko
ik zou voor een PIC gaan. Lekker veel voor te krijgen/te maken/te downloaden.
een 16F628A should do the trick. Ik zou de segmenten via een shiftreg sturen en de multiplex direct op de PIC.
Niet zo heel moeilijk lijkt me.
Da fripster
Welke je zou kunnen gebruiken, is denk ik afhankelijk van wie de software voor je gaat maken / welke kennis(sen) je voor het maken van die software je in je omgeving vinden kunt.
Dit is zo 'basic' dat het geen zak uit maakt of je het met een PIC, een AVR of een BasicStamp doet.
Programmeren: je kunt dit on-board doen; er is zat over te vinden hoe je dat maakt. De software is nog wel het minste probleem; die staat vaak wel bij het schema.
Voorbeeld sequences? Van je weegschaal? Geen idee... Staat dat niet ergens in je manual? Of is het weer 'protected' of zo? (beetje reverse engineering kan ook niet zo vreselijk spannend zijn)
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
als je zou kiezen voor een AVR, kan je op www.avrfreaks.net wel wat voorbeeldjes vinden met 7 segment-displays. De code voor het protocol van de weegschaal zal je waarschijnlijk zelf moeten (laten) schrijven.
ik heb al wat ervaring in het programmeren van dergelijke ontwerpen, maar zoals de meeste antwoorden op uw vraag moet ik ook bevestigend antwoorden dat je niet zonder een uC verder zal kunnen. Moest het mijn project zijn, dan zou ik als volgt tewerk gaan. Een max232 om het signaal naar TTL te brengen, een PIC16F84 om de data te lezen en te verwerken, de data in BCD naar een multiplexer sturen en dan met een BCD to DICIAMAL decoder naar een grote LED display brengen. Het aantal karakters dat je wil tonen speeld dan geen rol meer, via de portB van de pic kan je 4 LSB bits gebruiken voor het karakter en de ander 4 MSB bits gebruiken voor de multiplexen, met een beetje code kan je dan 16 karakters tonen, meer dan genoeg.