Rene Zwart
Draaiwerk? Proto Type? of ander enkelstuks draaiwerk? - draaitechniek.nl
zoals velen op dit forum bezig met een printplaat freesmachine met stappenmotors aan het maken.
nu zat ik voor de beweging van de slede te denken om een m10 draadstang te gebruiken, en hierop een messing bus te maken (met m10 draad inwendig), die de slede heen en weer schuift.
de messing bus wordt dan natuurlijk weer verschroeft in een iets grotere bus met een vlakke kant waar de slede aanvast geschroeft zit, zo kan je nog eens de messing bus vervangen,
is die messing bus een beetje een goed idee of raden jullie dat af? zo ja waarom?
peterdegroot
Mvg Peter
voor een niet al te nauwkerige machine is het een goede oplossing.
je hebt het idee een beetje gebaseerd van een kogelomloopspindel (alleen dan zonder kogels) het mooiste is als je een trapezium spindel en bus maakt.
gezien je profiel moet dat wel lukken
Rene Zwart
mwa, zit nou niet in het mini draaiwerk 
maak vrij grote objecten, maar kan het eens proberen
wie weet is een m10 met bus goed genoeg.
Mijn machine heeft per spindel twee moeren die los liggen in een soort bakje. Met twee schroefjes kun je 1 van de twee moeren een beetje verplaatsen. Zo kun je dus de speling weghalen na enige tijd werken (niet helemaal overigens, want speling blijft echt overal wel een beetje). Ik heb wel een nylon moer en een trapezium spindel. Hoe het met de wrijving zit van gewone draadeind weet ik niet. Maar aangezien de speling spindel-bouten grotendeels bepaald wordt door hoe strak alles tegen elkaar gezet is, is trapezium wel te overwegen.
[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]
Rene Zwart
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Rene Zwart
Op 29 november 2005 20:35:42 schreef diode:
trapeziumdraadstang is ook gewoon te koop hoor, bel eens naar lasaulec of kijk eens bij overtoom.
weet ik, maar zelf maken is ook leuk om te doen.
niet altijd alles maar kant en klaar kopen 
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Foto's graag! Zeker van de "moer".
Op E-bay zie je ook wel vaker van deze spindels tekoop (voor de mensen die geen CNC ter beschikking hebben).
Maare... Waarom ga je een freesmachine maken als je de beschikking hebt tot een machine die eerder tot de rubriek OVERKILL hoort!! De uitdaging zeker... Tja, daar heb ik ook vaker last van:)....
Je kan gewone M10 draad gebruiken, maar dan moet je een zogenaamde "anti backlash nut" gebruiken. Deze haalt de speling uit de schroefdraad. In feite zijn het twee moeren, die een beetje uit elkaar drukken, en zo de speling uit de draad halen. Een mooi voorbeeld kan je vinden op:
http://www.buildyouridea.com/cnc/tk-421/phase5/phase_5.html
Daar staan overigens nog meer leuke dingen op!
Rene Zwart
Op 2 december 2005 00:03:04 schreef No_Brain:
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Foto's graag! Zeker van de "moer".Maare... Waarom ga je een freesmachine maken als je de beschikking hebt tot een machine die eerder tot de rubriek OVERKILL hoort!! De uitdaging zeker... Tja, daar heb ik ook vaker last van:)....
heb geen freesmachine tot mijn beschikking alleen een cnc draaibank.
even een paar overkill draaibank fotos
http://www.home.versatel.nl/resu20/cnc/f1.jpg
- stukje alu met een m30x1.5 schroefdraad inwendig
http://www.home.versatel.nl/resu20/cnc/f2.jpg
- overkill uitdraaibaar van 20mm (voorstuk) naar 63mm achter 
http://www.home.versatel.nl/resu20/cnc/f3.jpg
- nog een stukje alu voor een knutsel iets.
normaal gezien is de machine voorzien van een
pneumatische klauwplaat met een doorlaat van 220mm
voor de geintereseerde mensen spil motor 55kW
anyway op deze machine ga ik een kleine freesbank maken.
niet om zware dingen te maken maar soort graveren en zo.
lief cnc draaibankje toch