Hoi
ik ben bezig een machine te maken die dmv een lopende band alle processen uitvoerd om een printplaat te maken ik wil hem nu graag aansturen via de computer het zijn normale DC motoren.Hoe kan ik dit doen ik heb absoluut geen verstand van programmeren.Ik weet ook niet wat voor schakeling hiervoor nodig is.
De motoren moeten kunnen veranderen van richting en ze worden via een externe voeding gevoed.
[Bericht gewijzigd door N-H Electro op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 4 december 2005 16:12:11 schreef N-H Electro:
Hoi
ik ben bezig een machine te maken die dmv een lopende band alle processen uitvoerd om een printplaat te maken ik wil hem nu graag aansturen via de computer het zijn normale DC motoren.Hoe kan ik dit doen ik heb absoluut geen verstand van programmeren.Ik weet ook niet wat voor schakeling hiervoor nodig is.
De motoren moeten kunnen veranderen van richting en ze worden via een externe voeding gevoed.
??? wat bedoel je met 'alle stappen' ?
de stappen zijn normaal ( ervanuitgaande dat je een photoplot hebt en dat de prepreg al geboord is )
materiaal reinigen
spoelen
porues maken
carbon depositie
pre-plating
plating
spoelen
drogen
positioneren van plot
belichten
ontwikkelen
spoelen
etsen
spoelen
photostrip
spoelen
drogen
sm depositie
belcihting
intwikkelen
spolene
drogen
ss depositie
belichten
ontwikkelen
spoeoelen
drogen ( doorbakken nu )
hasl
als je ook nog gold plat , dsilver , nickel barrier of oxide wilt leggen vrander thet procede geweldig .. om over organic finish maar te zwijgen
if ist enkel voor enkelzijdige printjes...
klein is fijn
Moderator
Op 4 december 2005 17:16:17 schreef free_electron:
materiaal reinigen
spoelen
porues maken
carbon depositie
pre-plating
plating
spoelen
drogen
positioneren van plot
belichten
ontwikkelen
spoelen
etsen
spoelen
photostrip
spoelen
drogen
sm depositie
belcihting
intwikkelen
spolene
drogen
ss depositie
belichten
ontwikkelen
spoeoelen
drogen ( doorbakken nu )
hasl
OMG, wat hou ik toch van de snelle hobby manier. 
Wat ik bedoel met het hele proces is als volgt
1.Ik leg het geprinte pcb ontwerp in de machine
2.Ik leg een lege niet fotogevoelige printplaat in de machine
3.De machine zorgt ervoor dat het toner goed op de printplaat komt en haalt het papier eraf.
4.De printplaat word in de etsbak gedaan dmv de lopende band
5.De printplaat gaat uit de etsbak dmv draaiende metalen rollen
6.Eenmaal op de rollen word er water overheen gesproeid
7.Er komt een hete lucht blower op en droogt een half uur.
8.De gaten worden geboord door de machine 
Dit is het gehele proces ik ben nu alleen nog bezig met de afwerking en moet uiteindelijk via de computer bestuurd worden.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron
Silicon Member
Op 4 december 2005 17:51:03 schreef The Headhunter:
welk metaal vind etsmiddel geen probleem?
goud . en andere edelmetalen
Op 4 december 2005 17:51:53 schreef free_electron:
[...]
goud . en andere edelmetalen
Ik denk niet dat de TS gouden rollen gebruikt.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
klein is fijn
Moderator
Op 4 december 2005 17:29:13 schreef N-H Electro:
Wat ik bedoel met het hele proces is als volgt
1.Ik leg het geprinte pcb ontwerp in de machine
2.Ik leg een lege niet fotogevoelige printplaat in de machine
3.De machine zorgt ervoor dat het toner goed op de printplaat komt en haalt het papier eraf.
4.De printplaat word in de etsbak gedaan dmv de lopende band
5.De printplaat gaat uit de etsbak dmv draaiende metalen rollen
6.Eenmaal op de rollen word er water overheen gesproeid
7.Er komt een hete lucht blower op en droogt een half uur.
8.De gaten worden geboord door de machineDit is het gehele proces ik ben nu alleen nog bezig met de afwerking en moet uiteindelijk via de computer bestuurd worden.
Mag ik even lachen? Muwhahahaha.
Zeker een eindwerk voor school? Vergeet het maar. Even toner op een lege print strijken is nog te onvoorspelbaar om door een machine te laten doen. Trouwens, in de tijd die je bezig bent om deze machine te ontwerpen had je al een leven lang printen kunnen maken.
De machine werkt al en het is geen eindwerk voor school
Mijn vraag is nu hoe kan ik het aansturen via de computer nu zit ik namelijk met losse draadjes te kloten 
Edit:
De rollen zijn van kuntstof dit ondervind geen last van het etsmiddel foutje in mijn vorige quote
ik maak namelijk bijna alles van metaal dus gaat vanzelf
[Bericht gewijzigd door N-H Electro op ]
de motoren kan je sturen met een H-brug en deze kan je weer sturen met je PC.
Strijkt hij ook stropdassen?
bij 5 staan toch metalen rollen?
[Bericht gewijzigd door The Headhunter op ]
free_electron
Silicon Member
ik zweer bij delrin als kunststof.
nogmaals WAAR KAN IK BESTELLEN ? ik wil zo een machine !
vooral dat gaten boren ! ik heb daar een gleoeinde hekel aan
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
ja klopt er staat metalen rollen ik ben gewend om alles van metaal te maken en hierdoor typ ik gewoon vanzelf metaal in dit heb ik wel vaker
Sorry voor de verwarring
als ik alles af heb en als hij ook via de computer te besturen is wil ik misschien voor de liefhebber er nog een paar maken ik vind het leuk (wat waarschijnlijk wel een beetje is opgevallen:+)
free_electron
Silicon Member
Op 4 december 2005 18:10:39 schreef klein is fijn:
Uhm free, ik denk niet dat die machien aankan wat jij wilt hoor.
Zoals ik al zei de machine werkt al het moet nog worden afgewerkt maar moet nu eerst op een ene of andere manier hem weten aan te sturen via de computer en daar zal waarschijnlijk de electronica die erin zit voor moeten worden aangepast
Op 4 december 2005 18:13:58 schreef shortcircuit:
hier komt men de meest idiote eindwerken tegen
Zoals eerder gezegd dit is geen eindwerk:P dit is puur voor mezelf omdat ik veel printplaten maak en dit veel tijd zal besparen (en uiteraard heb ik weer wat te doen:P)
klein is fijn
Moderator
Op 4 december 2005 18:13:21 schreef N-H Electro:
[...]Zoals ik al zei de machine werkt
Dan denk ik nog steeds niet dat ie kan wat free wil.. Wat is de breedte van het dunste baantje dat ie kan?
Ik ben overgens ook wel benieuwd naar een foto..
iemand die zoiets kan maken en niet kan programmeren 
ik ben benieuwd. misschien kan hij het verder ombouwen zodat de printplaat automatisch wordt bestukt en door een soldeerbad gaat. de draadeindjes knip er wel zelf af of wat dacht je 
FOTOOOOOOOOOOOS !!!
free_electron
Silicon Member
ik zou al content zijn als ie 1 baantje tussen 2 poten van een dil kan etsen en de dils automatisch kan boren.
ik moet een dezer dagen eens gaan experimentern met die fotopaier-laserprinter-strijkboutr methode. eens kijken hoe fijn we kunnen gaan ... iemand ervaring ?
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]