Hallo
Ik zit met een groot probleem, ik heb 2 versterkers gemaakt van velleman maar ik heb er een probleem mee.
De versterker heeft een tijdje goed gewerkt, maar dan heb ik hem eens echt volle vermogen laten draaien en er ontplofte een voorversterker IC 
hier onder zie je het schema van de versterker. Even wat uitleg wat er gebeurt als ik de spanning aansluit.
Als de versterker wordt aangeschakeld, dan slaat ZD11 direct door (0 Ohm, dus kortsluiting). Doordat deze doorslaat, komt er een groote spanning over IC8 (A1 en A2) en deze ontploft gewoon.
Ik heb mij zal zot zitten zoeken waarom die zenerdiode doorslaat, maar ik heb er echt geen idee van.
Ik had wel gezien dat ik een fout had gemaakt op de versterker, ZD8 zat omgekeerd waardoor ik denk dat dit het begin was van de fout. Maar deze is nu ook al vervangen geweest, maar verder vindt ik niet direct iets dat zou kunnen mis zijn...
alle onderdelen die hier vermeld worden zijn in rood gemarkeerd.
plz help me, ik ben echt ten einde raad... 
edit Jeroen: plaatje beetje groot
[Bericht gewijzigd door Jeroen op ]
elektron_
beetje gek
Ik denk dat je best alle positieve V's los snijd, en eerst de voeding op punt zet.
Dan de Ohme belasting vegelijkt tussen het V- en V+ gedeelte. Als er groote verschillen zijn eerst de fout oplossen.
Op 27 december 2002 17:21:29 schreef elektron_:
Ik denk dat je best alle positieve V's los snijd, en eerst de voeding op punt zet.
Dan de Ohme belasting vegelijkt tussen het V- en V+ gedeelte. Als er groote verschillen zijn eerst de fout oplossen.
voeding en versterker zijn 1 geheel, dus zomaar lossnijden...
elektron_
beetje gek
Op 27 december 2002 17:24:38 schreef elektron_:
Tussen C13 en C33 is toch maar één printbaan ? deze doorkrassen, en later een brug over solderen.
euh ik wel men versterker zo schoon mogelijk houden, deze wordt op het einde van het jaar nog gekeurd op netheid ook eh...
elektron_
beetje gek
Hmm lastig, als je nu met een multimeter over C33 en C31 meet, en nadien ovr C32 en C34 , telken met positieve meetpunt aan de + van C ???
Het kan zijn dat je een minimum spanning moet hebben om iets te doen doorslaan.
Heb je een voeding met stroombegrenzer ? Deze over de C plaatsen met stroometer in serie, en kijken waar er drastisch verlies is.
Je hebt 2 versterkers , Dan moet je toch vergelijkende meetingen kunnen doen ( met
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
ik heb gemeten over de C's en die hebben allemaal dezelfde waarde...
en nee een stroombegrenzde voeding heb ik niet...
elektron_
beetje gek
ff vergeten, de C's gaan wel laden met de multimeter,
dus misschien moet je wel een kleine kortsluitvaste voeding bouwen ? In elk geval meet eens alle spanningen op in de versterker die werkt.
dus je denkt dat de fout in C33 of C31 zou zitten maar mochten deze doorslaan, zou er dan gewoon GEEN spanning tussen +V3 en +V2 staan?
elektron_
beetje gek
Neen ik bedoel: Een multimeter geeft een bepaalde spanning, afhankelijk van de stroom die een weerstand (belasting) opneemt geeft de multimeter een weerstands waarde weer. Als je over een voedings capaciteit meet gaat
deze in begin stroom trekken tijdens het opladen
en je gaat dus een kortsluiting meten.
Je moet er de Ohmmeter laten opstaan tot de gemeten waarde stabiel is zo zou je eventueel de een vegelijkende meting kunnen doen.
Wat de testvoeding betreft, misschien kan je deze bouwen,
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=32
kortsluitvast ! Hiermee zou je verschillende voedingsbanen
kunnen mee overbruggen en kijken wat er gebeurd
(eerst de juiste voeding instellen)
Aangezien je niet alle voedingen gelijktijdig aan brengt moet je wel op het schema kijken of je per ongeluk geen zaken verkeerd polariseerd en nog meer stuk maakt.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
ok velleman trekt op niets, ik ben heel men print aan het controleren en op mijn print zit een condensatro, C44 genaamd, deze is nergens terug te vinden in de schema's en die zit ook toevalling in het cirquit van +3V...
en ik heb nog een fout gevonden ook. Er is een printbaantje doorgebrand, ik ben nu nog aan het uitzoeken welk 1 dat het is, want het maakt een verbinding met die C44
die C44 staat dus gewoon tussen +V3 en -V3 en het printbaantje was doorgebrand tussen de -V3 van die C44 (verbonden met R38) en de -V3 van C34.
dus er kwam geen spanning meer toe aan de -V3 kan van T3 (onderaan rechts v/h schema).
dit zal waarschijnlijk gebeurt zijn doordat ik ZD8 had omgedraait.
maar ik begrijp niet echt hoe deze dan een vernieling van een IC en zenerdiode kan teweeg brengen.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
volgens mij heb je die versterker dan toch serieus toegetakeld
printbraan doorgebrand + ic ontploft :s .......
misschien vanaf het begin iet verkeerd gesoldeerd en daarom een paar dingen kapot gegaan ofzo.
Op 27 december 2002 18:57:57 schreef beertje_01:
volgens mij heb je die versterker dan toch serieus toegetakeld
printbraan doorgebrand + ic ontploft :s .......
misschien vanaf het begin iet verkeerd gesoldeerd en daarom een paar dingen kapot gegaan ofzo.
zenerdiode 8 omgekeerd gezet, en daarmee is het allemaal begonnen... 
Praktische tip:
Moet je een printspoor onderbreken en dat later weer herstellen met zo min mogelijk "schade" doe dat dan als volgt.
Snij met een scalpel of ander scherp (breek)mes het printspoor vlak naast elkaar (0.5-1mm) op twee plaatsen door. Druk met de punt van een hete soldeerbout het koper ertussen weg. Later kun je eenvoudig met weinig soldeertin deze onderbreking weer herstellen. Als je dit doet tegen een eilandje aan, dan is deze onderbrekeing bijna niet meer te zien.
Probeer maar eens op een oud stukje printplaat. Succes.
Carel.
elektron_
beetje gek
Wat je zeker ook nog kan doen, alle Torren en Fets en diodes met Ohm meter doormeten in de schakeling, en vergelijken met zelde metingen op goede versterker, in beide gevallen zonder voedingsspanning natuurlijk.
Mocht je iets hersteld hebben, meet ook de DC spanning eens op belangrijke knooppunten,ook op de voeding,deze staan in het schema.( alvorens die versterker af te beulen). Ik denk dat de DC-uitgangsspanning op de uitgang in rust 0 Volt moet zijn.
Ok ik heb dus iets prachtigs ontdekt aan die versterker...
Je kan zonder probleem de voeding volledig loskoppelen van de rest, en dit door enkele simpele draadbruggen los te maken 
mja de zenerdiode (ZD8) is nog stuk en ik heb er geen meer liggen, morgen ga achter een paar en dan kan ik de voeding eens testen...
maar zou dit ook kunnen zijn dat het probleem zich niet zal voordoen als de voeding niet belast is? Dat hij het enkel doet als hij een "echt" vermogen moet leveren?
ik heb de torren uitgemeten en deze werken nog. De dioden daar ga ik nu aan beginnen, maar wat bedoel je met FETS, er staan er toch gene op? Enkel die OPAMPS dit zijn FETS maar verder zie ik er geen, of zie ik nu zo scheel?
Zo aan het symbool te zien zijn T10-11-12 en T13 power MOSFETS!
[Bericht gewijzigd door Carel M. op ]
elektron_
beetje gek
Als er een zware kortsluiting in zit, ja dan kan het dat de voeding goed werkt, tot als je deze kortsluit.
In elk geval dit type voeding zou je toch onbelast moeten kunnen testen.
Als de voeding onbelast is moeten de zeners wat meer stroom trekken om de voorziene spanningsval over de weerstanden te hebben. ( Een eenvoudig voorbeeld is R72 Z13: Als de voeding onbelast is moet Z13 meer stroom trekken om de voldoende spanningsval over R72 te hebben, wordt de voeding belast kan de zener het wat minder doen )
Het zou raar zijn dat de men bij de berekening van de voeding rekening gehouden heeft men een minimum
belasting, dan zou je de voeding nooit appart kunnen testen. Laat de voeding misschien toch niet TE LANG onbelast.
elektron_
beetje gek
Op 27 december 2002 18:28:43 schreef Yuri Coudijzer:
ok velleman trekt op niets, ik ben heel men print aan het controleren en op mijn print zit een condensatro, C44 genaamd, deze is nergens terug te vinden in de schema's en die zit ook toevalling in het cirquit van +3V...en ik heb nog een fout gevonden ook. Er is een printbaantje doorgebrand, ik ben nu nog aan het uitzoeken welk 1 dat het is, want het maakt een verbinding met die C44
C44 staat toch in de pdf file

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
Op 28 december 2002 00:24:46 schreef elektron_:
[...]
C44 staat toch in de pdf file
![]()
![]()
over welke pdf file heb jij het?
ok laat maar ik heb hem gevonde, wel raar in mijn boekje die bij de versterker zat, staat C44 er niet in, noch op de printtekening (boekje) noch in het schema... 
en zou ik de voeding dan niet beter belasten met enkele weerstanden of zo?
[Bericht gewijzigd door Yuri Coudijzer op ]
k ik heb de voeding los gekoppeld en die zener zit er zit een nieuwe zener in. Maar ik heb schrik om hem aan te sluiten op het net 
je hebt me afgeschrikt met die zenerdioden.
als je ze onbelast aansluit, dat ze dan minder lang "leven".
En als ik die voeding zo bekijk, dan zal je een toffe kortsluiting hebben mochten ze allemaal doorslaan...
k kheb nog enkele kapotte stukken ontdekt...
ZD11 en ZD13 waren stuk en ook nog de 4 MOSFET transistrors (T12, T11, T12 en T13)
die transistors blijken nu toch stuk te zijn, 3 van de 4 geven op alle pennen gewoon kortsluiting waardoor er dan op de uitgang van de voorversterker IC (dehene die ontplofte) een spanning van +40V.
Ik "denk" dat dit de reden was waarom die IC ontplofte 
thnx to everybody who helped me 
elektron_
beetje gek
Op 28 december 2002 15:33:55 schreef Yuri Coudijzer:
k ik heb de voeding los gekoppeld en die zener zit er zit een nieuwe zener in. Maar ik heb schrik om hem aan te sluiten op het net
je hebt me afgeschrikt met die zenerdioden.
als je ze onbelast aansluit, dat ze dan minder lang "leven".
En als ik die voeding zo bekijk, dan zal je een toffe kortsluiting hebben mochten ze allemaal doorslaan...
Minder lang leven heb ik niet gezegd. Een zener diode gaat net zoveel stroom trekken tot het teveel aan spanning over de weerstanden staat.(Uin=Uzener+Uweerstand...+Uled) Dit is een continue proces, trekt de versterker meer stroom, dan de zener wat minder,
Is de versterker niet aagesloten gaat de zener de stroom
trekken die de versterker in rust opneemt, erbij nemen.
Maar de ingangsspanning is soms hoger vb 245 Volt, soms lager 210 Volt. Dit moet de zener ook allemaal opvangen,
dus normaal gezien moet er wat speling zijn.
Wil je toch veilig spelen zou je de net-sapnning kunnen verlagen met een ander transfo, of een weerstand in serie ?
Je zou bij de werken de versterker eens kunnen meten hoeveel stroom die trekt in rust.
Misschien gaan de LED's eerst stuk ? Want de stroom gaat ook door de LED's