amp met 2n torre

Nu heb ik het met IC versterkers wel es gezien.
Ik zou nu graag met gewone torre een versterker wille maken.
Nu heb ik al die links van deze site bezocht maar ik zie bijna alleen maar hele zwaare versterkers of wat lichtere met IC's.
Daarom wilde graag een schemaatje van een versterker van zo'n 60 watt met torre van de 2n ... serie to-3 behuizing. Iemand die dit heeft ?????
Das namelijk wat goedkoper dan torre van wel 6 euro per stuk ! ( MJ 1500 enz )

Hugo Welther

Moderator

Even zoeken met google op "Zen" of "Death of Zen" dit zijn klasse A, High End versterkers met 2N3055 e.d.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ziet er inderdaad leuk uit. gelukkig heb ik die torren nog liggen dus misschien ga ik er wel eentje bouwen

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ja bedankt ! Ik heb zelf ook nog een site via google gevonden met ENORM veel schema's. Misschien wel wat om bij de links van deze site te zetten.Ook veel schema's van versterkers met transistors te vinden.
www.discovercircuits.com

Hugo Welther

Moderator

Heb nog een oud Elektuur schema gevonden van 50W met MOS-Fets.
Wil het wel scannen, ik weet alleen niet of alle onderdelen (Fet's) nog verkrijgbaar zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik denk dat die mosvets geen probleem zullen zijn anders laat ik ze wel bestellen. Of ik regel vervangers kan ook nog.
Het is ook wel zo fijn dat het van elektuur is want dat is betrouwbaar. Bedankt alvast

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nou dat ziet er goed uit wat je me gemaild hebt Hugo.
Ik zal es gaan kijken wat het word als het niet te duur word natuurlijk.
Bedankt

Hugo Welther

Moderator

Kwamen toen der tijd op een fl 150,-
Het grote broertje levert 140W (dubbele mosfets, hoger voedingspanning)

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 28 december 2002 20:48:28

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

bedoel je misschien de crescendo?
Deze heb ik jaren geleden gebouwd en speelt nog steeds perfekt. (heeft wel ongeveer 400 euro gekost, maar wat wil je met 2 ringkerntransfo's van 500 VA het stuk)
Iets later heeft er in de elektuur zelfs een 1000 watter gestaan met die mosfets (ik dacht met 8 mosfets voor 500 watt per kanaal)

Als je een goedkope versterker wil bouwen van een 100 watt, nog een oudje uit de elektuur (april 82) met 2 darlingtons (bdx67b en bdx 66b): zeer eenvoudig en speelt lang niet kwaad (maar natuurlijk niet zo luid als de crescendo)

Als je genoeg 2n3055 hebt liggen, ik heb nog een schema met vergelijkbare bd 183's : 250 watt (is wel een brugversterker)

Hugo Welther

Moderator

Klopt.
Ik bedoelde inderdaad de Cresendo en de Mini Cresendo.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De cresendo die je gebouwd hebt is dat nu de grote of de kleine ??
Ik vind het namelijk altijd fijn om te horen dat iemand deze al gebouwd heeft. Dan weet je ook altijd dat het zeker zal werken. Misschien heb je nog tips, mocht het de kleine zijn die je gebouwd hebt roadrunner.

Het is de "grote" crescendo. Hij speelde wel niet van de eerste keer, omdat er op een of andere reden een driver was gesneuveld, maar dat was met wat zoekwerk op te lossen. Vorig jaar had ik problemen dat de DC beveiliging bij hogere volumes de versterker uitschakelde. Ik smeet de versterker toen open, maar alvorens beginnen te meten had ik de printen eens goed ontstoft met de stofzuiger. Na dit ontstoffen is hij nooit meer uitgevallen!! Heb daarna ergens gelezen dat de parallelschakeling van fets nogal snel oscilleerd, wat toen het geval moet geweest zijn. (de kleine versie zal dit wel niet hebben, daar er geen parallelschakeling is)

De versterker wordt wel zeer warm, zodat ik er ook nog een ventilator heb aan toegevoegd.

Okee heb ik weer wat nuttige informatie.
Maar nu zit ik me af te vragen of een zwaare transistor versterker net zo goed werkt. Ik zou er een, goedkoper kunnen maken dan de cresendo met meer vermogen. Er moet toch een rden zijn dat ze specifiek met fets werken.
Zou dat alleen maar de kwliteit verhogen of heeft dat ook nog andere redenen.

Er moet toch een reden zijn dat ze specifiek met fets werken.

Inspelen op nieuwe producten op de (toenmalige) markt, gezakte prijzen van de fets misschien, nieuwe ontwerpuitdaging. Noem maar op Piet.

Hugo Welther

Moderator

Bij wat ik mailde hoorde ook een artikel "waarom fet's" zal dat ook wel inscannen en mailen.

Lekker theoretisch dat wel maar het gaat over de voordelen van de liniairiteit van fet's over een groot frequentie bereik.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 29 december 2002 16:53:17

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Kleinere vrouwen en snelle wagens hebben een ding overeen. Ze scheuren zo lekker.

Op 29 december 2002 16:50:02 schreef Hugo Welther:
Bij wat ik mailde hoorde ook een artikel "waarom fet's" zal dat ook wel inscannen en mailen.

Lekker theoretisch dat wel maar het gaat over de voordelen van de liniairiteit van fet's over een groot frequentie bereik.

kan je dat ook is naar mij mailen please

My Tube is bigger then yours

Ik heb nu een versterker met twee 2n torre gemaakt maar ja dat vermogen was een bijhoorlijk beperkt.
Nu ga ik over een tijdje kijken hoe het uitpakt met de kleine cesendo maar voor die tijd wilde ik graag een simpel schema van een versterker met de MJ15003 en MJ 15004 torren. Die heb ik namelijk al ooit gekocht voor iets anders te make dan kan ik die weer hergebruiken.
Alvast bedankt.