Hallo,

Ik heb gister een Robby Robot RP5 gekocht van conrad.
http://www.s-crew.nl/images/190333_LB_00_FB.EPS
De handleiding is niet al te duidelijk (en me duits is slecht) dus dacht hier misschien te vragen hoe ik het beste die batterij kan opladen er zitten 6 x GP 1800 1,2 V batterijen in, maar je moet elke keer de printplaat er af schroeven en dan de batterijen eruithalen. Hoe zou ik deze makkelijk kunnen opladen? Er zit een aansluiting op voor een adapter:
http://www.s-crew.nl/images/adpter.JPG
maar ik snap dr nog niet veel van dus sluit het liever nog niet aan tot ik weet hoeveel volt de adapter moet geven enzo.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast Bedankt, grtz Nick

Nou als het echte batterijen zijn beter niet opladen natuurlijk.

Nee ff zonder dollen, GP klinkt als NiMh'tjes (nikkelmetaalhydrides) en die kan je beter niet zomaar met 'iets' opladen.

Dat blijft ben ik bang toch printjes eruit blijven schroeven.

Er zijn wel laders voor, maar of je de moeite van het bouwen van zo'n ding over hebt voor het steeds los en vastschroeven moet je natuurlijk zelf weten.

Overigens ziet dat robotje er leuk uit.

Even over die adapter aansluiting, kan ik daarvoor geen adapter kopen en die er in drukke?

**edit dit zijn die batterijen**
http://www.s-crew.nl/images/gp-1800.jpg

[Bericht gewijzigd door Nickkie55 op ]

die batterijen zijn wel oplaadbaar, en dat staat als het goed is ook op de batterij geprint...

ook de maximale spanning zou aangegeven moeten staan in de tech specs van de robby rp5.
http://www.robotstore.com/catalog/display.asp?pid=741
bij deze link kan je ene engelse manual vinden, misschien lukt je dat beter.

ook zou je kunnen kijken wat voor spanningsstabilisator er op je main board zit, en zo achterhalen wat de ingangsspanning zou moeten zijn..
*edit* pagina 36 uit de engelse handeleiding vermeld de óperating voltage'5 volt +- 10% *edit*

hey madthijs bedankt voor je reactie maar ik zou niet weten waar dat ding zit :) ben nog een beginner misschien kan je me helpen als ik er een foto van maak?

je bedoeld de power supply? als je goed leest bij de link,
zie je dat er ook het een en ander aan schema's vermeld zijn. het foto'tje van de power connector zit er al bij overigens, in je eertse post. kan je met schema's uit de voeten?

*edit* ik kan in de schema's ook geen spanningstebilisator vinden..hij heeft dan waarschijnlijk gewoon een gestabiliseerde 5 volt nodig...maar nog een keer, lees de engelse manual is door, als dat beter lukt, en google on voor meer info *edit*

[Bericht gewijzigd door madthijs op ]

Oke bedankt ik zal ff zoeken, heb een nedelandse handleiding uitgeprint en ben em nu in elkaar aant vouwen dus dan zie ik het wel.

[Bericht gewijzigd door Nickkie55 op ]

Hier een stuk uit de handleiding.

-------------------------------------------------------
Voedingsspanning:
Alle elektrische verbindingen van en naar het apparaat dienen steeds
voor het aansluiten van de voedingsspanning tot stand te worden gebracht.
Het opsteken of aftrekken van verbindingskabels of het tot
stand brengen of ontgrendelen van verbindingen kan tot vernieling
van de besturingscomputer of van aangesloten apparaten leiden.
Voor de stroomverzorging van de robot is een gelijkspanning van
7,2V aanwezig, die met 6 NiCd-accumulatoren wordt gegenereerd.
Gebruik voor het opladen van de accu's uitsluitend goedgekeurde acculaders.
Desnoods kunnen de accu's met een als toebehoren aangeboden
stekkeradapter worden opgeladen. Men kan geen
aanspraak op optimale lading alsmede bescherming tegen overlading
doen gelden in dergelijke gevallen.
Als alternatief kan de robot ook met 6 hoogwaardige alkali-mangaanbatterijen
worden toegepast. Vanwege de hogere binnenweerstand
moeten stroompieken in het bedrijfsgebruik (bijv. bij een abrupte verandering
van de rijrichting) programmatechnisch worden vermeden.

OPGELET:
* Probeer nooit om de robot op een externe spanningsvoeding
aan te sluiten wanneer er geen accu's ingelegd zijn
* Probeer nooit om de robot op een externe spanningsvoeding
aan te sluiten wanneer de AAN/UIT-schakelaar op UIT staat
* Sluit nooit een andere dan de als toebehoren aanbevolen
stekkeradapter aan
In iedere van de aangegeven gevallen kan men er anders zeker
van zijn dat er componenten van de robot door overspanning
worden vernield

-------------------------------------------------------

Ze hebben het hier alleen over de spanning die van de batterijen af komen. Maar niet wat voor adapter je er op moet aan sluiten tjah alleen dit: Sluit nooit een andere dan de als toebehoren aanbevolen
stekkeradapter aan.
Maar daar kan ik ook niet veel mee want op conrad staat die adapter ook niet. ;(

Heh das brak! Als dat ding kapot gaat als je wil opladen zonder batterij, en zeker als hij op uit staat!

Ja vond ik ook al en vat die logica ook niet..

maarjah weet iemand een oplossing hier voor?

een mail sturen naar conrad, lijkt me de beste oplossing...

kan je als je wat meer weet, misschien hie rnog ff neerzetten welke adapter er geschikt is enzo? voor andere "robbie gebruikers" die met dezelfde problemen zitten?

hallo,
ik heb een vraag aan iedereen die dit leest en een robot robby rp5 heeft. ik heb zelf een robot robby rp5, maar ben de cd van de robot kwijtgeraakt en daar baal ik erg van want nu kan ik niet meer met mijn robot rijden.
wilt u alstublieft belleen als u een cd heeft van de robot en een kopietje daarvan wilt maken voor mij tegen betaling natuurlijk. en naar mij wil opsturen. ook tegen betaling natuurlijk.
hartelijk bedankt alvast.
gr jeffrey
bel even als u zo een cd heeft en een kopietje voor mij wilt maken tegen betaling tel 0643155104

ik heb wel een lader.
ik zal binnenkort even het schema'tje posten
En euhm jafta ik heb wel zo'n cd. ik ga kijken wat ik voor je kan doen.

een vriend van mij heeft die ook (krisje8)
volgens mij zat er bij hem gewoon een connectortje voor een transformator in.

maak anders een plugje met een externe oplader, kabel in robby, kabel in oplader en laden maar :D