PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Ik heb thuis een portable CD-rom speler met SCSI-interface.
Dat ding kan je dus als cd-rom gebruiken op de PC (extern), maar ook als stand-alone cd-speler.
Het probleem is dat da ding bijna geen enkele CD aan het draaien krijgt (letterlijk).
Telkens de speler de CD wil doen draaien, hoor ik een klik en dan valt de CD weer stil.
De CD komt niet eens op toeren.
Dan wacht ie weer een vijftal seconden, waarna hij opnieuw probeert om de CD te doen draaien, wat dan weer niet lukt.
Je hoort dat het motortje wil starten, maar toch krijgt hij het niet voor elkaar.
Na enige tijd lukt het wel (soms wel 5 minuten).
Da ding doet dit al sinds het moment dat ik hem gekocht heb. (= jaren geleden)
Ik ben er toen niet mee teruggegaan naar de winkel, omdat ik hem toen niet als stand-alone speler heb gebruikt.
Ik gebruikte hem als CD-ROM op mijn Amiga computer en dacht dat er iets scheelde met de driver ervan of zoiets.
Weet iemand hoe dit komt, en hoe ik het eventueel kan herstellen?
Merk: Reno.
Drive model: 660-0020-02.
2-speed CD-ROM player.
Als je hem niet stand-alone gebruikt doet hij het wel normaal?
Is de voedingsspanning hoog genoeg of kan de voeding de benodigde stroom wel leveren?
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
als hij eventjes aangaat en dan weer uitgaat betekend het gewoon dat hij de cd niet kan lezen dit betekend dus dat je laser smerig is of dat je leser "op" is, en als je denkt dat hie smerig is kan je hem met alcohol weer schoonmaken
[Bericht gewijzigd door Erik op ]
Voor zover ik weet kan een laser niet opraken, maar dit weet ik niet voor 100%. Ik dacht dat er een jaar of tien geleden nog wel lasers waren die op konden raken, maar volgens mij zijn die er tegenwoordig niet meer.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Maar hij deed dit al vanaf het moment dat ik hem kocht.
Hij gaat niet effe aan, hij probeert de CD aan het draaien te krijgen (je hoort dat de motor moeite doet), maar het lukt niet.
De laser heb ik al eens schoongemaakt, zonder resultaat.
Bij de speler is een voedingstrafo geleverd van 12V/1A.
Maar als ik de speler zo een tijdje laat sukkelen, krijgt hij hem wel aan het draaien, soms pas na 5-10 minuten.
En als ik hem aansluit op de computer, heeft ie hetzelfde probleem.
En als hij dan draait en ik open soms een andere directorie op de CD, valt hij soms weer stil.
En dan begint het hele liedje weer opnieuw (sukkelen tot hij draait).
Koert
pff.....
Ieps PPC
Had vroeger ook zo'n externe SCSI drive voor m'n Mac. Die werkte perfect op mijn oude 68030, perfect op mijn minder oude LCIII en al evengoed op mijn tegenwoordige PPC. Alhoewel, het ding begint achterop te raken, aangezien de snelheid (4X). Ik heb in 't begin ook gesukkeld met die drive, het was er ééntje met een caddy-lader (eerst de cd in een caddy en dan in de drive). Een perfect systeem: je cd ging gewoon NOOIT meer kapot, maar mijn 2 caddy's hadden in de zon gelegen en waren krom getrokken. Op het zicht waren ze nog recht, maar ik heb ze toen eens op een vlaktetafel gelegd en toen scheelde het wel 1mm ofzo. Misschien ligt het probleem gewoonweg aan de voedingsbron. Ik zou zo zeggen, het ding opengooien, alle snoertjes eruit sleuren en de drive even in je Mac proppen, op de interne SCSI bus (geen terminator steken!). Wel opletten dat je 'm "plat" legt. Pas op: Mac uitzetten MAAR DE STEKKER IN HET STOPKONTAKT LATEN ZITTEN!!!
Uiteraard SCSI ID indien nodig aanpassen, maar als Mac-owner was dat waarschijnlijk een overbodige tip.
Als je de drive hebt ingebouwd en de speler doet het, ligt ut dus aan je bronnetje: voet erop en zelf knutselen dan maar! BTW laser opkuisen: niet met een cleaning-cdrom (dwaze teringzooi) maar met wattenstaafje en vb alcohol. Pas op, de alcohol laat droogrest achter. Na het verdampen nog eens met een droog stokje "afwerken".
Mvg
Koert