big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 30 december 2005 00:25:56 schreef free_electron:
[...]verkopers verdienen meestal het 4 dubbele van een arme designer. ... en ze hebben nog eens dikke bonussen erbovenop. en de designers maar lastigvallen : jamaar is da nu nog nie af ? we hebben het al verkocht aan een klant . whaaaaaaa ... waar is mijne tweeloop en de patronen met grove korrel ...
en dat van de leraars begrijp ik ook perfect.
opt examen ( mondeling alectronica voor een juri)
Alee, wij verstaan mekaar volledig. Ik schreef maar evenveel verdienen terwijl ik ook dacht dat ze 4 keer meer verdienden, maar dan krijg ik al die verkopers weer op mijne kop. Nu gaat gij ze waarschijnlijk op uwe kop krijgen, Free.
En tenslotte moeten zij het produkt presenteren en kennen ze geen kl#te van de techniek binnenin. Niks, ge kunt ze zo vastklappen.
Zij verkopen het lichaam, wij ontwikkelen de geest.
- - big bang - -
daarom moet dus iedereen (bijna) gelijk verdienen. een verkoper kan zichzelf veel beter verkopen dan een ontwikkelaar (hij is tenslotte verkopeer) dus hij verdient uiteraard ook meer. maar doet hij meer/ of iets belangrijkers?
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 30 december 2005 00:55:10 schreef Jan klaasen:
daarom moet dus iedereen (bijna) gelijk verdienen. een verkoper kan zichzelf veel beter verkopen dan een ontwikkelaar (hij is tenslotte verkopeer) dus hij verdient uiteraard ook meer. maar doet hij meer/ of iets belangrijkers?
That's the question.
Om op de laatste post van Free_electron in te gaan: nog een anecdote. Eén van die kerels die zelf nie meekon in't school (en nogal veel op m'n rug zat) had ook een eindwerkje gemaakt. Klein motorsturinkje van iets.
230V ac in op klemmetjes en motor uit op klemmetjes.
Examen voor een juri: eerst mondeling, tralala.
Dan praktisch aansluiten en meetopstellingen.
Hij sluit zijn print aan en ... baf...een ferm steekvlam.
Ohhh shit, 220V op m'n uitgang gezet. Miljaar.
Die ging echt af. Zijn printbanen hangen na tien jaar nog altijd tegen het werkblad dat toen pas vernieuwd was. LOL
- - big bang - -
beertje_01
My Tube is bigger then yours
jawadda 3blz al
swat heb het begin gelezen en ik herken dat zeker.
ben al sinds 6 jarige leeftijd bezig met elektronica. toen was dat simpel een autoradio aansluiten op een trafo met een vette brugcel 
in ieder geval ben altijd beschouwt geweest als "rare" .
ook in het middelbaar even een verhaal.
ik moest blijven zitten in het 5de door die stomme vakken zoals frans/nederlands/aarderijkskunde en vriend van mij mocht over maar ik moest da jaar daarachter op aanraden van leerkracht elektronica hem helpen met zijn eindwerk...... go figure....
dan het jaar daarna ik in het 6de geraakt moesten we een eindwerk maken. ik die nog niets van lampen kende wilde daar eens iets mee doen dus eindwerk daarover gemaakt en tegen eind van kaar stond er op mijn verdediging een mooie KT88 PP te spelen om een toepasing te laten zien. je had de andere eindwerken daarentegen is moeten zien......
nu denk ik eindelijk in het hoger (profesionele bachelor elektronica) eindelijk wat leren......nee dus. eerst die wet van ohm in u strot krijgen en nog wat condensatoren enzo daar bij. da heb ik ondertussen al 4 keer gekregen......heb zelfs al docent verbetert in een les kerel was wel pissed ma swat. hatelijkste is die verslagen dan.... ik weet dat een weerstand linear is in theorie ik weet hoe dat da grafiekske der uit ziet etc......
allé ja dat is echt erg. ik ben kerieus voor de examens. kheb geen talen 
big bang
... of in de les informatica Turbo-pascal:
iemand zijn programma wordt met projector geprojecteerd...
Student: ik heb het zo en zo geschreven...
L: jamaar manneke, dat moet zo nie , we hebben dat anders geleerd
Student: jamaar, ik dacht...
L: denken is voor paarden, die hebben daar no kop voor
Student: schuchter
L: en uw lus is veel te lang, uitvoertijd van uw programma wordt daardoor te lang, wacht, ik zal eens een goei voorbeeld laten zien sé (en toont zijn programma)
BB: ja meneer, en als ge nu dat en dat buiten uw lus brengt dan worden ze ook 4000keer minder uitgevoerd, dat gaat uw uitvoeringstijd ook drastisch drukken
L: groen en geel, doe gij eens verder aan de volgende oefening vriendje, ik heb er al voor minder buiten gezet...
- - big bang - -
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 30 december 2005 00:45:38 schreef big bang:
[...]
En tenslotte moeten zij het produkt presenteren en kennen ze geen kl#te van de techniek binnenin. Niks, ge kunt ze zo vastklappen.
Zij verkopen het lichaam, wij ontwikkelen de geest.- - big bang - -
zoals die keer bij mij toen een klant protesteerde dat er nogal veel componentnen rond de chgip stonden en er weingi plaats in zijn product was.
de verkoper flapte er toen uit. jamaar ge hebt toch een multilayer ? ge kunt daar toch ook componentnen op zetten .
waaaaaaaaaaaaaaaaaaa -bonk-
tja turbo pascel:
jk: heel jaar niets uitgevoerd
L: morgen alles inleveren (geen tussen tijdse toetsen dus)
jk: savond een uurke of twee code geklopt, alle opdrachten af plus nog bergen andere zooi (ik had wel wat gedaan dat jaar in de les maar gewoon de opdrachtne niet). Ook netjes uitgeprint (wilde de docent graag, las niet graag van scherm) met vooraf beschrijving van de code
L: de volgende dag, EN JOUW OPDRACHTEN JK
JK: ik haal een pakje papier met code uit mijn tas.
L: Hoe kan ik nu controleren of het ook klopt
jk: U wilde het op papier, veel succes
L: em eh ja
Klopte natuurlijk wel, waren ook kul opdrachten op de mts voor iemand die al sinds zijn 12de progde
aan de andere kant heb ik techinische verdieping na mij achtiende laten liggen. en ben sociaal werk gaan studeren. toch kan ik daar uiteindelijk beter in werken. Ik wil in de techniek gewoon dingen doen die ik leuk vind (het is een kunst als je het mij vraagt) en geen opdrachtgever nodig acht
ik ben trouwnes te dom om echt slim te zijn, ik heb alleen intereses die me in sommege dingen wat leergierig maken en autodidactisch
(wie luistert er nog meer nu naar de top2000)
Op 30 december 2005 01:13:28 schreef free_electron:
[...]zoals die keer bij mij toen een klant protesteerde dat er nogal veel componentnen rond de chgip stonden en er weingi plaats in zijn product was.
de verkoper flapte er toen uit. jamaar ge hebt toch een multilayer ? ge kunt daar toch ook componentnen op zetten .
waaaaaaaaaaaaaaaaaaa -bonk-
soldeer jij ze?
big bang
Op 30 december 2005 01:13:28 schreef free_electron:
de verkoper flapte er toen uit. jamaar ge hebt toch een multilayer ? ge kunt daar toch ook componentnen op zetten .waaaaaaaaaaaaaaaaaaa -bonk-
Waahahaaaa, nie te doen... LOL
Ja, van die "buried" typen, zoals buried vias zeker...LOL
- - big bang - -
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
hmmm... heel herkenbaar allemaal...
Ik heb dat probleem wat ik hier bij iedereen lees ook eigelijk...
het eerste dat ik altijd goed geweest ben in exacte vakken... maar met taal en schrijven bleef ik altijd ver achter. Ik heb zelfs op de LOM school gezeten voor me taal en schrijven. Ik ben in de vijfde klas lager school naar de LOM school gegaan , en toe kreeg ik de schrijfboekjes weer van de eerste klas.. 
Op die LOM school hebben ze in 2 jaar me taal en schrijven aardig bijgeschaafd...
toen is er besloten dat ik naar het ITO moest. Was toen LBO maar lager dan nivo A, echt special LBO onderwijs. Maar daar was helaas geen plaats (achter af gelukkig). Dus toen toch maar naar de gewone LTS gegaan...
en toen ging eigelijk alles opeens vrij goed... ik haalde het eerste jaar gewoon, 2de jaar was ik goed genoeg om door te gaan naar een c nivo klas...
maar in de derde (1ste jaar electro) ging het opeens wat minder... bij electro kregen we serie en parallel met weerstanden en condensators, en ik begreep helemaal niets van breuken, want dat had ik nooit gehad op die LOM school, omdat ze taal en schrijven toen aan het bijschaven waren, en me rekenen was wel goed....
Toen ben ik weer terug gegaan naar die LOM school, en heb daar een paar spoed cursussen breuken gehad
en het is toch allemaal voor elkaar gekomen...
Omdanks dat ik ook altijd voor een soort van nerd uitgemaakt werd,
(ik had al vroeg een computer... zat met lego, en uitgangen op me computer vanalles te bouwen en schreef zelf me software in basic, en later in z80 assembly. Moet wel zeggen dat ik lekker in de smaak viel als ik weer eens een videospel wat in de speelhallen draaide na gebouwd had op de computer. Of zo'n klein LCD spel , die maakte ik ook vaak na)
dus ondanks ik wel iets van een nerd was , hoorde ik ook altijd bij de populaire jongens van school. Daardoor eigelijk nog meer een hekel aan talen enzo gekregen...
want omdat ik niet de braafste was had ik dus niet automatisch een goed cijfer... maar die wiskunde leeraar kom nog zo hekel aan me hebben, als ik alle antwoorden goed had, waren ze gewoon goed....
bij nederlands en engels was dat wel anders... (ik vraag me ook wel een af hoeveel punten het me gekost heb)
mijn moeder schreef altijd mijn uittreksels voor nederlands en engels... deze zijn ingeleverd door 15 man op 10 verschillende scholen...en het cijfer varieerde van een 6 tot een 9...
ik kreeg bij nederlands en engels altijd een 6, behalve als het meerkeuze vragen waren, dan had ik altijd een 7 of een 8....???
kortom.. ik heb LBO-c nivo wel gehad, maar was te slecht om naar de MTS te gaan... dus toen maar gaan werken.
en met 12 jaar avondschool toch aardig terecht gekomen...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 30 december 2005 01:11:37 schreef big bang:
... of in de les informatica Turbo-pascal:iemand zijn programma wordt met projector geprojecteerd...
Student: ik heb het zo en zo geschreven...
L: jamaar manneke, dat moet zo nie , we hebben dat anders geleerd
Student: jamaar, ik dacht...
L: denken is voor paarden, die hebben daar no kop voor
Student: schuchter
L: en uw lus is veel te lang, uitvoertijd van uw programma wordt daardoor te lang, wacht, ik zal eens een goei voorbeeld laten zien sé (en toont zijn programma)
BB: ja meneer, en als ge nu dat en dat buiten uw lus brengt dan worden ze ook 4000keer minder uitgevoerd, dat gaat uw uitvoeringstijd ook drastisch drukkenL: groen en geel, doe gij eens verder aan de volgende oefening vriendje, ik heb er al voor minder buiten gezet...
- - big bang - -
wahahaaa. ik heb iets dergelijks ook ooit eens voorgehad. wij moesten op een atari programmeren in Pascal. ik dacht dat het een sorteeralgoritme was. der zat in ieder geval een 68000 cpu in.
ik had mijn code zodanig geschreven dat ik eigenlijk met de stack aant klooien was ( khad toevallig ergens iets gelezen een paar weken eerder hoe je via de stack efficient kon sorteren op een 68000. hoe het zat weet ik niet meer ).
mijn routine was ontegensprekelijkst de snelste sorter maar kahd toch maar 5 op 10 gekregen. als straf ... der zat inline assembler in mijn programa en dat moch niet want 'we hebben dat nog niet gezien, das pas voor volgend jaar'. ik had er uitgeflapt : 'Das niet eerlijk, als ik mijn niveau altijd moet verlagen tot dat van een ander dan leer ik nooit iets nieuws bij ... '
free_electron
Silicon Member
Op 30 december 2005 01:24:32 schreef big bang:
[...]
Waahahaaaa, nie te doen... LOL
Ja, van die "buried" typen, zoals buried vias zeker...LOL- - big bang - -
pas op he. ik heb er nog straffer ook hoor....
komt er zo ene gedoctoreerde bij mij ( dik tegen zijn goesting dat ie iets moest doen in het labo )
zeg , hoe kan ik hier zien wat er weerstanden en wat er condensatoren zijn ... ( stond te kijken naar een groot rek vol SMD componenten in bakjes )
ik flap eruit ( als practical joke ) : das toch simpel : de weerstanden staan in picofarad op de etiketten en de conensatoren in ohm ....
en hij was weg met zijn 100 kilo-ohm ontkoppel 'weerstand'
ik ben toen ook efkes een uurtje gaan wandelen. kheb achteraf gehoord dat het meer dan een halfuur geduurd heeft voor de lamp ging branden ...
tEmPeSt
Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Als uitzondering in dit topic heb ik geen last gehad van dit moeilijk te omschrijven probleem. Ikzelf heb een elktronica opleiding achter de rug, gevolgd door een zevende jaar TV technieken. Een gewone vakopleiding dus. Den A2 zoals ze in de volksmond zeggen.
Eén ding wil ik toch even aanhalen. Zoals free_electron zich heeft opgewerkt (ik meen gelezen te hebben dat je gestopt was met je hogere studies, verbeter me indien ik het verkeerd voor heb) zijn er weinig uitverkoren. De meesten onder hen die carrière maken hebben wel degelijk een hogere opleiding genoten.
Met een gedoctoreerde in de rechten kan je dit idd proberen......en als we dat niet geloven kan je ons nog altijd iets anders wijs maken. Indien je toch blijkt gelijk te hebben kunnen het ginds in Silicon Valley geen al te snuggere zijn....
free_electron
Silicon Member
Op 30 december 2005 20:32:40 schreef tEmPeSt:
Ikzelf heb een elktronica opleiding achter de rug, gevolgd door een zevende jaar TV technieken. Een gewone vakopleiding dus. Den A2 zoals ze in de volksmond zeggen.
Eén ding wil ik toch even aanhalen.
das niks om over beschaamd te zijn hoor. ik heb ook de 'vakschool' gedaan.
eerst natuurlijk 2 jaar humaniora ( latijn - wetenschappen ) want dat klonk goed. daar was ik het beu. ik wilde techniek. dan maar naar de 'staatsschool' ( atheneum ) elektriciteit en electronica. toen ik aan het 5e middelbaar begon stopten ze plots met de richting electronica. het werd electro-mechanica. bon dan maar naar het VTI om een a2 electronica te doen. daar vele miserie gehad. mijn wiskunde was nul . die gasten zaten veel verder op al dat spul ( behalve op electronica dan .. hehe ze begonnen daar net aan de transistor en ik was al met altera's en de 8051 aan't spelen, en satelliet ontvangers in elkaar zetten ( uit elektuur ) ). maar de electronica ging mij niet rap genoeg. dus in parallel met het 5e middelbaar een avondcursus van 2 jaar aan het vormingsinstituut gedaan. radio en tv technieken (ik wou origineel reparateur van radio en TV worden) . gegeven door een ontwerper van Barco in kuurne.
daar zoveel truken geleerd dat ik ontwerpen toch veel interessanter vond dan repareren. dan bij nokia verzeild geraakt als jobstudent ( de eerste 16:9 HDTV we schrijven eind jaren 80. die dingen wogen 100 kilo tv's met de chips van ITT in, da was cooool . een tv was een eurokaartje. tunerblik een stuk of 6 van die 40-poters en een paar power transistoren om de buis te sturen. klaar. de rest was software.). D2MAC ontvagers en HDMAc ontvagers. ik heb dat 3 jaar op een rij gedaan. telkens de zomervakantie in het noorden van finland. satelliet tuner afdeling. die gasten speelden met golfpijpen en dergelijke.
dan na legerdienst bij interimbureau ingeschreven.
ondertussen bij de VDAb een cursus programmeren op embedded gedaan in oudenaarde ( 8051).
Ze hadden volk nodig in de waferfab in oudenaarde. daar aan de slag als reparateur van machines om chips te produceren. Na 1.5 jaar en een aantal automatisatie projectjes de kans gehad om in het R&D labo aan de slag te gaaan ... dat 6 jaar gedaan. ( da was coooooooool. als die nieuwe dingen, de eerste adsl chips 9 we spreken 1994 nu ..) ) dan een r&d labo gaan helpen opstarten in North carolina. dan terug bijna 3 jaar belgie en nu hier.
dien A2 heeft zich wel vaak gewroken. ik be zo ooit bij barco buitengevlogen op een interview. ik had nie gesproken over disploma. alleen over wat ik gedaan had op stage etc. ( ola nokia - finland - satelliet jajaja ) en op tlaatste : en wat hebt gij van diploma ? . nen a2. ach das dan pech , wij werven hier enkel ingenieurs aan. als we daar een a2 tussen zetten dan doet dat teveel 'afbraak' aan de 'waarde' van ons beroep. De oudere ingeinuers hier zoudendat niet accepteren. Toenk , ik stond daar .... Als ik die kerel ooit nog eens tegenkom prop ik zijn diploma in zijn gat. ( me kadertje en alles. hij weze gewaarschuwd )
hier is da gene punt. der wordt niet gekeken naar uw papieren maar naar wat je kunt. ik heb er hier al in die 4 maand dat ik ben verschillende zien komen en gaan. ze werven iemand aan en 3 weken later is die plotseling weg .. oe waar is die naar toe ?... tjah twas toch nie wat we zochten ... hij kon nie genoeg ... veel papier maar gene praktische kennis.
ik beschouw mijzelf wel als 'met mijn gat in de boter gevallen'. want voor tzelfde geld zat ik nu wasspelden te maken ergens in een beschutte werkplaats. of bij vandemoortele de potten mayonnaise aant vullen. Niet dat dat minderwaardig is hoor , tmoet ook gebeuren en er zijn nu eenmaal mensen die minder snugger zijn dan anderen of die hun diploma of andere factoren tegen hebben.
die anecdotes die ik daar aanhaal die zijn 8 a 9 jaar oud hoor. da was nog in belgie..
hier heb ik nog geen 'stoten' gezien. Er is hier ook helemaal geen 'haantjes-gedrag' . der lopen hier vele gasten rond met meerdere doctoraten zelfs en dikke titels. die titels zetten ze zelfs niet op hun business kaartje. je weet het meestal niet. ah tiens is da ene me 2 DR titels ? die zitten ook te solderen in het labo hoor. hier zijn die gasten niet bang hun vingers te verbranden of vuil te maken. in belgie was dat wel het geval, dat 'elitair cachet' wordt er op de hogescholen en universiteiten in gehamerd. da het eerste wat moet : uitpakken met hun titels. DR.IR.ING Dhr blabla. De duitsers kunnen dat ook goed : Dipl.Ing.
en uit hoogte kijken naar 'het voetvolk' wat in het labo zit te meten en solderen. aaaargh . ge zoudt ze aant plafond nagelen. Was zagen zie ? Plankskes . kom ier .njeeeaw . toktok .voila das een mooi vals plafond. echte duitsen eik(el).
Der zijn uitzonderingen ook. een vriend van mij is prof aan de unief als je hem ziet lopen met zijn versleten 'bazatse' zou je hem bij wijze van spreken 5 frank geven. die gaat daar ook nooit mee uitpakken. die had er ook geen enkel probleem mee om weken aan een stuk te zitten solderen. heh we hebben nog samen in het labo in een oude emmer zelf printjes ge-etst omdat het vooruit moest gaan. hij had dat ook al gedaan in zijn garage.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 30 december 2005 00:03:25 schreef ikkedus:
Eigenwaarde, onzinnige zelfkastijding, whatever. Het is wat dat betreft nog minder interessant dan het IQ. Maar mensen meten het zichzelf in ieder geval graag aan. En het is gratis, dus waarom niet.
Kostte mij anders wel ca 37 euro om mijn arrogantie te mogen rechtvaardigen.
- Ik heb 5 leesbrillen in huis waar ik er altijd 4 van kwijt ben.
- Draag altijd overhemden met een borstzakje, inhoud: Fijnschrijver van het merk Unix en een pakje Zware van Nelle.
- Ik hou van Bach en Beethoven, mits keihard "gedraaid" of uitgevoerd.
- Mijn favoriete OS is AIX....
Do I need to say more ...

Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Voor wat de verstrooidheid en gevoel voor klassieke muziek betreft wil ik best een eind met je meegaan, RD12!
Ach ik ben allang blij dat er op dit forum genoeg mensen zijn van gelijk kaliber zodat je eens een zinnige discussie kunt starten in plaats van een simpel gezin uit noord Friesland uit te moeten leggen waarom het vreemd klinkt dat men elkaar in 3e persoonsvorm aanspreekt.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
hier is da gene punt. der wordt niet gekeken naar uw papieren maar naar wat je kunt.
Dat zou ik toch niet zo algemeen stellen hoor, veel werkgevers kijken wel degelijk naar het papierwerk - meestal al bij de voorselectie van sollicitaties als er veel kandidaten zijn. Maar natuurlijk kan een indrukwekkend CV met veel relevante ervaring heel vaak een ontbrekende opleiding goedmaken - als je eenmaal wat ouder bent althans.
Der zijn uitzonderingen ook. een vriend van mij is prof aan de unief als je hem ziet lopen met zijn versleten 'bazatse' zou je hem bij wijze van spreken 5 frank geven.
Grappig, dat soort figuren heb je op vrijwel iedere universiteit wel een paar van rondlopen... vaak leuke mensen.
Ach ik ben allang blij dat er op dit forum genoeg mensen zijn van gelijk kaliber zodat je eens een zinnige discussie kunt starten in plaats van een simpel gezin uit noord Friesland uit te moeten leggen waarom het vreemd klinkt dat men elkaar in 3e persoonsvorm aanspreekt.
Tis voor mij heel simpel Fanto, Mensen in je omgeving moeten je nemen zoals je bent, niet zoals je wezen moet. (Sorry, hoog wandtegel gehalte) Misschien verhuizen? Maar je zal al gauw merken dat andere plaatsen ook zo hun "dorpsche" gewoonten hebben, zelfs in een grote stad!
Probeer je zelf te zijn en daar altijd achter te staan!!!
Op 31 december 2005 00:51:22 schreef Fantomaz:
Kostte mij anders wel ca 37 euro om mijn arrogantie te mogen rechtvaardigen.
Het ging niet om IQ, het ging erom dat eerlijkheid m.i. geen deugd is. Dwz, de meeste mensen verwachten dat je oneerlijk bent. 'Nee hoor, wat ik voor je gemaakt heb is absoluut kut, maar betaal toch maar'. Kijk, dat willen mensen niet horen.
Evenmin zijn normen en waarden m.i. een deugd, omdat ze vaak alleen bestaan in het hoofd van degene die vindt dat hij/zij ze anderen moet bijbrengen. Ik noemde al de moraalridder die ons aanspoort vooral donor te worden, maar zelf geen organen wil afstaan na zijn dood, omdat hij 'niet met de dood bezig is en nog teveel in het leven staat'. Of een andere moraalridder die vindt dat we meer vrijwilligerswerk moeten doen en een week later loopt te jodelen dat armoede hier eigenlijk niks voorstelt (leuk voor de vrijwilligers die bij de voedselbanken staan, die doen dus nutteloos werk).
Dat je voor die IQ test betaald hebt dat is minder. Maar normen en waarden bedelen mensen zichzelf toe. Die zijn wel gratis en dus waardeloos.
free_electron
Silicon Member
Op 31 december 2005 01:22:40 schreef Rd12tf:
[...]Tis voor mij heel simpel Fanto, Mensen in je omgeving moeten je nemen zoals je bent, niet zoals je wezen moet. (Sorry, hoog wandtegel gehalte) Misschien verhuizen? Maar je zal al gauw merken dat andere plaatsen ook zo hun "dorpsche" gewoonten hebben, zelfs in een grote stad!
![]()
free_e gaat zich weer effe belachelijk maken ... wat is 3e persoonsvorm ? U?
ik had een gloeiende hekel aan zinsondleding en andere zeikerij . het enige wat ik onthouden heb is dat door 'on' voor een woord te zetten je de betekenis negatief maakt.
voorbeelden:
kruid - onkruid ,
deugd - ondeugd ,
derwijzer- onderwijzer ..
etcetera
free_electron
Silicon Member
Op 31 december 2005 01:35:13 schreef ikkedus:
[...]Ik noemde al de moraalridder die ons aanspoort vooral donor te worden, maar zelf geen organen wil afstaan na zijn dood, omdat hij 'niet met de dood bezig is en nog teveel in het leven staat'. Of een andere moraalridder die vindt dat we meer vrijwilligerswerk moeten doen en een week later loopt te jodelen dat armoede hier eigenlijk niks voorstelt (leuk voor de vrijwilligers die bij de voedselbanken staan, die doen dus nutteloos werk).
ik neem alvast mijn cirkelzaag en nagelpistool ter hand ... iemand een nieuw plafond ? we hebben net een nieuwe lading 'plankskes' gevonden ...
Fantomaz
Op 31 december 2005 01:22:40 schreef Rd12tf:
[...]Tis voor mij heel simpel Fanto, Mensen in je omgeving moeten je nemen zoals je bent, niet zoals je wezen moet. (Sorry, hoog wandtegel gehalte) Misschien verhuizen? Maar je zal al gauw merken dat andere plaatsen ook zo hun "dorpsche" gewoonten hebben, zelfs in een grote stad!
![]()
Was een willekeurig voorbeeld RD.
Ik woon er niet maar moet soms een interactie aangaan met deze mensen die overigens erg aardig zijn.
Het is pas moeilijk te verkroppen als je niet om dit slag mensen heen kunt.
Als je een (in mijn opinie) een voor de hand liggende oplossing voor een mij aangaand probleem ziet. En de persoon die de bevoegdheid heeft dit probleem op te lossen en hij begrijpt me niet waardoor ik nog langer moet "lijden" onder dat probleem.
Een voorbeeld heb ik zo niet maar dat zijn de frustraties van alledag.
Meestal zucht ik eens een keer en denk "láát maar weer..." maar soms loopt het de spuigaten uit.
Fantomaz
Op 31 december 2005 01:44:52 schreef free_electron:
free_e gaat zich weer effe belachelijk maken ... wat is 3e persoonsvorm ? U?
Je maakt je niet belachelijk Free...
Ik doe het zelf door volgens mij de verkeerde woordkeuze te maken.
Het gaat in iedere geval zo:
Ik vraag aan Jou:
FM "Free, gaat Free nog werken aan dat nieuwe systeem?"
FE "Jazeker! Heeft Fanto, daar belang bij dan?
Alsof je over een derde persoon lult.
Het is een zekere uiting van respect die het midden houdt tussen wat je in de rest van Nederland hebt als: "jij" en "U"
Ik had een collega die het handteerde bij een directe chef, slechts een paar jaar ouder dan hijzelf.
Hij zei geen U vanwege de persoonlijke sfeer op het werk.
Hij zei geen je en jij vanwege het leeftijdsverschil.
Dus zat hij er tussenin. (het wordt hier wel als "normaal" ervaren wanneer we onze ouders aanspreken. Letterlijk vertaald: "Vader, gaat vader vandaag nog naar de stad?"
Het klinkt appart maar vertaald in het Fries klopt het wel weer.)
Die collega sprak dus tegen zijn chef:
"Jelte, gaat Jelte de opdrachten van morgen nog uitprinten of komt Jelte daar niet aan toe?"
Dat klinkt zelfs onnozel in het Fries. Maar probeer ze dat maar eens uit te leggen.
Omdat je het zogezegd alleen bij het aanspreken van ouders of grootouders gebruikt, komt het heel infantiel over. Alleen kinderen spreken zo.
free_electron
Silicon Member
sheesh. dat heb ik nog nooit gehoord. behalve inderdaad tegen kleine kinderen. akoetchikoetchikoeitchikoe , waar is de klein free ? akotetchikoetchikoe , gaat de kleine_free nog solderen vandaag . adada aaaaieee
ik denk niet dat dat in belgie gebruikt wordt . ik heb het in ider geval nog nooit gehoord