Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb een 50 watt versterkertje gemaakt. hierbij staat dat de ingangsgevoeligheid 0,76 Veff is, wat houd dit in?
is dat 1?
is dat 2?
of iets anders?
1 is de top-top waarde, 2 is de topwaarde. De effectiefe spanning is de topwaarde (dus 2) delen door de wortel uit (het getal)2.
wortel uit (het getal)2 is ongeveer 1,4
stel dat 2 3V is, dan is de effectieve spanning 3/1,4 = 2V
Gelukkig Nieuwjaar voor alle lezers op dit forum.
Martijn,
Met Veff wordt de effectieve waarde van een sinusvormige wisselspanning bedoeld.
Deze waarde is een half wortel twee maal de maximale waarde van de wisselspanning ofwel: 0,707 Vmax (bij een hele periode van de wisselspanning)
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 2 januari 2003 15:51:11 schreef Armani:
Veff is de waarde 1 op je schema
Fout
Veff is de top top waarde x 0,707
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 2 januari 2003 16:31:29 schreef Carel M.:
(Uit: Electrotechniek 1MK Kernboek - Tra@nsferE)
idd, dat boek heb ik ook, en het klopt wat hier gesteld word, wat armani zegt dus niet.
(ennuh, carel, hoe kom je aan deze boeken? ben je docent?)
Volgens mij is het gemiddelde van een sinus toch altijd nog steeds 0.
Op 2 januari 2003 16:43:19 schreef Jeroen Boere:
... ben je docent?)
Nee Jeroen, het zijn boeken van mijn zoon. Hij loopt nu stage bij Van Melle voor zijn AEN opleiding aan het Baroniecollege in Breda.
Ik had vroeger andere boeken: Van Pelt & Knol Electriciteitsleer
[Bericht gewijzigd door Carel M. op ]
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 2 januari 2003 16:52:09 schreef Waterhoofd:
[...]
Volgens mij is het gemiddelde van een sinus toch altijd nog steeds 0.
Ligt er maar aan hoe je het gemiddelde bekijkt. De Ugem die ze in dat schema hebben staan is genomen van een absolute sinus, oftwel |V|, dat is dus altijd een positieve sinus die nooit onder de o komt.
Op 2 januari 2003 16:52:09 schreef Waterhoofd:
mij is het gemiddelde van een sinus toch altijd nog steeds 0.
De gemiddelde waarde van een sinus Ugem = 2/pi x Umax ofwel: 0,636 Umax waarbij de sinus een hele periode is.
Bij een halve periode (bv. na gelijkrichting) geldt: Ugem = 1/pi x Umax
Niet 0 dus.
Edit:
Even off-topic Bastiaan, maar het gebruik van enkele standaard electrosymbolen zoals ohmegateken, pi, wortelteken enz. maakt het posten wel eenvoudiger. Ik heb er zo hier en daar wel eens iets over gelezen, maar ik zie nog geen info in de FAQ of UBB-codes. Zit dat nog in de pen?
Carel.
[Bericht gewijzigd door Carel M. op ]
Martijn Berntsen
pe4mb
na de middelbare school leer je tenminste dingen waar je wat aan hebt! zo te zien. (even als commentaar op deze nutteloze school, met nutteloze vakken)
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 2 januari 2003 17:05:14 schreef Carel M.:
Even off-topic Bastiaan, maar het gebruik van enkele standaard electrosymbolen zoals ohmegateken, pi, wortelteken enz. maakt het posten wel eenvoudiger. Ik heb er zo hier en daar wel eens iets over gelezen, maar ik zie nog geen info in de FAQ of UBB-codes. Zit dat nog in de pen?
Zit nog niet in de pen maar is wel een goed idee. We gaan het in de planning zetten, bedankt.
de franky
meten is weten, gissen is missen
Ueff is de waarde van een wisselstroom die in vergelijking met een gelijkstroom hetzelfde vermogen opwekt in een belasting.
Amaai, ga der maar effe bij zitten.
Martijn Berntsen
pe4mb
bedankt iedereen, nu weet ik wat ik in mijn versterker kan stoppen om het maximale eruit te krijgen.
sille
Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
Op 3 januari 2003 10:48:02 schreef de franky:
Ueff is de waarde van een wisselstroom die in vergelijking met een gelijkstroom hetzelfde vermogen opwekt in een belasting.Amaai, ga der maar effe bij zitten.
Klopt, het gaat hier wel over het vermogen van een ideale weerstand.
Ook nog ff vermelden dat dit voor allespanningen klopt, sinus, blokgolf, kanteelgolf, zaagtand...
1/Vkw(2) klopt alleen bij een zuivere sinus.
Bv bij een blokgolf is dit dezelfde spanning als de topwaarde