Hoi allemaal, ik moet een werkstuk maken over beveiliging. En nu moet ik uitleggen hoe een bewegingsmelder werkt en hoe het gemaakt wordt, liefst met een schema.
dus weet iemand een site? alvast bedankt.
Hoi allemaal, ik moet een werkstuk maken over beveiliging. En nu moet ik uitleggen hoe een bewegingsmelder werkt en hoe het gemaakt wordt, liefst met een schema.
dus weet iemand een site? alvast bedankt.
Zoeken op 'PIR', Passief Infrarood, bracht mij hier.
Eens goed Googelen zou ik zeggen, een onderwerp waar veel info over bestaat,maar ik zal je wat op weg helpen.
De bewegingsmelders die voor alarmsystemen gebruikt worden zijn iets complexer dan de bewegingsmelders voor een automatische buitenlamp.
Doorgaans is het een zgn dual-technologie.
Een combinatie van een PIR detector met een microwave radar. Dit wordt gedaan om valse alarmen te vermijden.
Voorbeeld: wanneer de gaskachel aanslaat detecteert de PIR een plotse variatie in de warmte, maar de radar ziet geen beweging, dus het alarm wordt niet doorgegeven. Omgekeerd, wanneer ergens een gordijn wappert ziet de radar beweging, maar de PIR ziet geen bewegende warmtebron, dus kan het geen insluiper zijn.
Hoe werkt het?: PIR staat voor passive infrared. Dat wil zeggen dat het apparaat zelf geen IR uitzendt, maar enkel aanwezige warmte waarneemt. Door een spaciale constructie van de fotocel en een fresnel-lens wordt de kamer onderverdeeld in smalle stroken die wel of niet gevoelig zijn voor IR.Wanneer een warmtebron (mens) die stroken dwarst,neemt de detector beweging waar en geeft een signaal af, dat nog verder door de aanwezige elektronica geinterpreteerd wordt.
De radar is een zgn dopplerradar. Deze zendt een continue microgolfbundel uit op 2,4 GHz,of op 10,525 GHz. In het apparaat is een zgn direct conversion ontvanger ingebouwd.
Dat wil zeggen dat het teruggekaatste ontvangen signaal gemengd wordt met een deel van het originele zendsignaal.
De uitgang is verbonden met een fasedetector.
Wanneer de straal terugkaatst op stilstaande voorwerpen gebeurt er niets.Het teruggekeerde signaal heeft immers dezelfde frequentie. Wanneer het zendsignaal op een bewegend voorwerp (inbreker) botst, dan treedt er een dopplerverschuiving op. Dat wil zeggen dat de frequentie ee heel klein beetje verandert in functie van de beweging. Dit wordt in de ontvanger gedetecteerd.
Men kan zo'n detector zeer gesofistikeerd maken door een slimme chip die door de gegevens van beide detectoren te vergelijken niet alleen inbrekers kan signaleren, maar bijvoorbeeld ook rekening kan houden met huisdieren of vogels.
Opmerking: Oudere detectors die op 2,4 GHz werken zorgen tegenwoordig vaak voor heel wat problemen in overheidsgebouwen, kantoorgebouwen en musea omdat ze de draadloze computer netwerken verstoren.