Wat gebruik ik om mijn elektromagneet te 'voeden'? Hij werkt op 24V.

Hangt van je omgeving af he.....

Zit je in een vrachtwagen, geen probleem. Accu.

Thuis: netvoeding van 24V en voldoende stroomreserve.

Maar wat heb ik nodig, wanneer ik de magneet op netstroom wil aansluiten?

Kijk, nu komen de details:
Een transformator, een bruggelijkrichter en een electrolytische condensator.
Eventueel nog een schakelaar om hem aan- en uit te kunnen zetten.
E.e.a. volgens onderstaand schema, alles vanaf IC1 mag weg.
De trafospanning zal tussen de 16 en 20 V mogen liggen, dat is niet zo heel spannend.
Elco hoeft niet zo groot te zijn, iets van 470....1000 uF moet genoeg zijn. Wel op de spanning letten, neem een 40V exemplaar.

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000030.gif

Heel erg bedankt voor de info, moet zeggen dat het schema er voor mij uitziet als abrakadabra. Is er apparatuur waar dit schema in verwerkt is of moet dat uit losse delen worden samengesteld?

Tja, alles dat 24 volt DC levert bij voldoende stroom is geschikt. Maar 24 volt netvoedingen komen niet heel erg veel voor. Dus speciaal iets aanschaffen is misschien de enige mogelijkheid. Bouwen lijkt me niet zo'n goed plan als je het schema niet begrijpt.

Het is ook wel handig om een beetje te weten om wat voor stromen het gaat. Is het een magneet om auto's in een shredder te hijsen of om spelden uit een naaimandje te vissen bijv.

Het gaat om een elektromagneet die 60 kilo kan fixeren.

Wat is z'n gelijkstroomweerstand?

Of een halve brug + grote vrijloop diode. Elektromagneten willen nog wel eens inductief zijn.... ;-)

Stabilisator/elco lijkt me niet echt nodig, 60 kg tillen alleen op het aantal windingen lijken mij een hoop windingen, dus er zal wel op zijn minst een paar ampere gevraagd worden.

Weet ik om eerlijk te zijn niet. Weet alleen dat magneet op 24V aangesloten moet worden. Verder heb ik geen gegevens.

Heb je, of kun je ergens een universeelmeter lenen, en dan met de meterstand in weerstand, de weerstand meten. Pas dan is er wat zinnigs te zeggen over hoeveel stroom je door die elektromagneet kan gaan sturen, en hoe zwaar de voeding moet zijn.

Staat er geen merk/type op? B.v. Binder, een van de meest gebruikte merken.

idd let ook op dat je een flinke vrijloop (blus) diode neemt, want anders zal de rest van je schameetje het niet zo leuk vinden... (hint:p)

De een wil leds en buzzers aansluiten op 3.5VAC, en weet niet hoe dat moet.

De ander wil een electromagneet aansturen waar hij geen data van heeft en bovendien geen schema's begrijpt

Nog iemand naders sluit zijn versterker kort om hem stiller te laten gaan.

:(:(:( Ik ga slapen.