Hoi allemaal!
Ik heb nog nooit een motoraansturing gemaakt, en weet helemaal niet hoe er aan te beginnen. Ik heb vanalles gelezen over servomotoren en stappenmotoren (de eerste lijken me de beste maar ook hier lijkt het niet eenvoudig om grotere draaien dan 90° te realiseren, wat dus wel mijn bedoeling is), maar hoe begin je daar aan? Waar moet je op letten, welke stappen moet je volgen?
Ik hoop dat jullie me een eindje verder kunnen helpen!
[Bericht gewijzigd door Aibo op ]
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ok, ik leg even 4 soorten motoren uit:
Stappenmotor
Makkelijk en goedkoop te positioneren, heeft in iedere toepassing een speciale sturing nodig. Draaihoek zo groot als je wilt.
Modelbouwservo
Totaal ongeschikt: deze motoren zijn veel te klein uitgevoerd voor jou toepassing. Sturing gebeurd dmv pulsbreedte signaal.
Industrieele servo`s
DC motoren met een terugkoppeling erop. Deze motoren zijn samen met stappenmotoren de mooiste maar ook de duurste oplossing. Zijn zeer exact te sturen. Contacteer GJ_ voor deze dingen.
Normale DC vertragingsmotoren
Hebben geen terugkoppeling, iets wat je zeer waarschijnlijk wel nodig hebt. Mocht je simpel 3 of 4 voorkeursstanden willen, dan is het nog mogelijk deze motoren te gebruiken, maar anders zou ik het afraden. Dit is wel een relatief betaalbare oplossing: de sturing kan erg simpel.
Voor jouw toepassing moet je eens kijken naar actuators voor bv klimaatkasten. Deze zijn lineair en roterend (90graden) te krijgen. Voeden met 24Vad, aansturen met 0-10V en een terugkoppeling van 2-20V. Wel oppassen: sommigen hebben een looptijd van 150s, andere van 5s.
Prijzen excl BTW varieren van 80 tot 180 euro voor actuators die voor jouw toepassing geschikt zijn.