Hallo,

ik ben een complete leek op het gebied van elektronica, dus ik vraag nu reeds jullie geduld...

Voor een kunstinstallatie ben ik op zoek naar een mogelijkheid om omgevingsgeluiden te converteren naar lichtpulsen. Vor zover ik nu weet, heb ik dan nodig: een microfoon, een versterker, een convertor naar lichtsignalen, en dan lichten.

Mijn vragen:

- Ik zou LED-lichten willen gebruiken, wegens hun kwaliteiten van kleur en hun grootte. Kan ik met enkele LED-lichten een hele kamer in een donkere-kamer-sfeer brengen? Bestaat er een soort gekleurde LED-lichten die sterk genoeg zijn?
- Hoe reageren die LED-lichten op geluid? Werkt dat met een grens, en als het signaal onder die grens zit, geeft de LED niets, en boven de grens alles, dus 0/1-structuur? Of zal de lichtkracht van de LED mee-evolueren met de sterkte van het signaal, dus geleidelijk?
- Het gemakkelijkste is om die LED te laten meevariëren met het volume van de microfoongeluiden. Kan ik echter die geluiden ook analyseren in termen van frequentie door middel van High- en low-passfilters, zodanig dat enkele LEDs oplichten bij lage geluidsfrequenties en andere bij hoge geluidsfrequenties?

- Weten jullie of zo'n convertor al bestaat? of waar er informatie daaromtrent is te vinden?
- Bestaat er ook zoiets als een 'Beginner's guide to elektronica', waar alle vaktermen in uitgelegd staan?

Ik ben volledig leek in deze materie, zoals jullie wel zullen gemerkt hebben. Maar ik wil er me wel inwerken via zelfstudie. Ik dank jullie alleszins nu al voor jullie geduld.

groeten,

Ken

Kijk hier eens:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/73
Dit is een lichtorgel die ze (voornamelijk vroeger) veel in discotheken gebruiken. Op de vier uitgangen kun je trafo's zetten met daar achter een aantal leds in serie.
Door de vier uitgangen op verschillende geluidsniveau's in te stellen gaan er steeds meer leds branden wanneer het geluid harder of zachter klinkt.