ik ben van een oude tekentafel een grafeer machine aan het maken.

het is een redelijk stabiel en robust geheel.

nu wil ik met dit aparaat aluminium gaan frezen dus er moet een redelijk freesmachine aan (geen dremel dit is te ligt)

maar wat voor stappen motor's moet ik toe passen wat is er aan te raden? en wat voor spoed moet er aan mijn spindel?

heeft iemand enig idee?

alvast bedankt

PS: weet iemand nog een redelijk opbouw freesmachine die hier voor geschikt is en die ik ergens kan bestellen ik zie ze wel eens op plaatjes staan maar niet waar ik ze kan bestellen.

Ik ben bang dat een tekentafel niet robuust genoeg zal zijn, zeker voor aluminium!
Kijk eens in de links die Ocmer heeft gepost, daar zullen ook andere CNC freesmachines bij staan.

ik denk dat hij echt wel stevig genoeg is.
hij is geheel van staal gemaakt, alleen de plaat waar je normalieden mee tekend is van houd.
het onderste gedeelten liep eerst met een rolletje over het bord heen deze heb ik vervangen door een stalen as waar hij met 2 linieare lagers overheen glijd.
ik heb het geheel verhoogt van de plaat gemaakt zodat er materiaal onder kan. hij is 80 cm breed als ik op het middelste punt van de assen druk met mijn gewicht van 70 kg zie je hem niet eens door buigen. de tekentafel kan al wel 50 jaar oud zijn.
maar goed hier ging het me niet om eigenlijk.
ik vroeg me af wat voor nm ik voor mijn stappen motor moet nemen dit hangt af van de spoed van mijn spindel natuurlijk. heeft iemand enig iedee?

Ok, die tafel zal ik niet meer aan twijfelen:).
Kijk hier eens:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/16649/1/cnc Een berg leesvoer waar je veel van kunt leren (zeker de links naar mensen die een zelfbouw machine gemaakt hebben).
Er zullen geen rekenvoorbeelden staan maar aan de hand van voorbeelden zou je wel een schatting kunnen maken wat voor motoren je nodig hebt.

Op 9 februari 2006 12:28:20 schreef No_Brain:
Ok, die tafel zal ik niet meer aan twijfelen:).

Nou, daar geloof ik niks van.

Wat ik al eerder had gepost, maar op internet zijn veel mogelijkheden, bijv.

http://www.cnc-multitool.com/shop.asp?langid=2&mode=prod...mp;kati…

Ik heb een andere (zoltar maar die wordt niet meer verkocht).
Wat ik kwijt was:
- 700 euro voor mechanica
- 300 euro voor elektronica plus motors (3x0,8Nm + trafo + elektronica)
- 200 euro voor frees plus 4 freesjes
- programma had ik zelf geschreven

Kress had ik hier gekocht, service is zeer goed
http://s84728158.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=1543cec163ab8d… De Kress is veel stiller dan een dremel en heeft een veel beter lager (dus je frees lijkt niet op een een stuk spaghetti), verder kan die op lage toeren draaien (vooral voor kunststof belangrijk, want anders smelt die) en blijft het aantal omw/min constant. Freesje moet je 2 snijder nemen, omdat die (iets) minder eisen stelt aan de stabiliteit van de freestafel. Frees moet verder traag het materiaal ingaan, om al teveel slijtage te voorkomen.

Electronica en motoren had ik van NC-STEP, wel professioneel, maar de nazorg was nogal ruk.

Ik zou geen Kress zetten op een tekentafel. Ik zou niet eens een Dremel durven zetten op een tekentafel.

Als je trapezium van 12mm met enige moeite kunt draaien tussen duim en vinger werkt 0.8Nm (bij mij iig)