goeieavond,
ik zit namelijk in mijn laatste jaar TSO en heb een eindwerk met dc remming mijn probleem echter is dat ik eigenlijk geen schema's vind van hoe dc remming juist werkt en wordt toegepast op een 3fasige motor. ik weet wel dat ik werk met een veiligheidsrelais een PNOZ 2VQ. als iemand me zou kunnen verder helpen?
dank bij voorbaat
In principe heb je helemaal geen pnoz relais nodig.
De truck is dat men na het uitschakelen van de motor ipv de 3fase wisselspanning een gelijkspanning van bijv. 50vdc op 2 aansluitingen zet.
Het is zaak dat de wisselspanning echt weg is voordat de gelijkspanning er op gezet wordt en dat op het moment dat de motor stilstaat de gelijkspanning weer afgeschakeld wordt.
Met behulp van een paar tijdrelais is dat te verwezelijken.
Wij zetten altijd een vermogens weerstand in serie met de 50 volt dan kun je het remkoppel regelen.
Heel veel draaibanken en dergelijke machine's zetten zo hun klauwplaat stil.
Je moet maar denken dc spanning is o hz en de rotor wil die frequentie volgen en dat is stilstand,echter als de rotor helemaal stilstaat is er geen doorkruising van de de rotorstaven door het dc magneetveld, en jagelijkstroom kun je niet transformeren.
Tegenwoordig heb je ook elektronische gelijkstroom injectie module's waarmee je de gelijkstroom via fase aansnijding aan kunt sturen.
Ik heb deze vroeger nog zelf gebouwd.
Op 9 februari 2006 20:03:01 schreef snameroc:
In principe heb je helemaal geen pnoz relais nodig.
De truck is dat men na het uitschakelen van de motor ipv de 3fase wisselspanning een gelijkspanning van bijv. 50vdc op 2 aansluitingen zet.
Het is zaak dat de wisselspanning echt weg is voordat de gelijkspanning er op gezet wordt en dat op het moment dat de motor stilstaat de gelijkspanning weer afgeschakeld wordt.
Met behulp van een paar tijdrelais is dat te verwezelijken.
Wij zetten altijd een vermogens weerstand in serie met de 50 volt dan kun je het remkoppel regelen.Heel veel draaibanken en dergelijke machine's zetten zo hun klauwplaat stil.
Je moet maar denken dc spanning is o hz en de rotor wil die frequentie volgen en dat is stilstand,echter als de rotor helemaal stilstaat is er geen doorkruising van de de rotorstaven door het dc magneetveld, en jagelijkstroom kun je niet transformeren.
Tegenwoordig heb je ook elektronische gelijkstroom injectie module's waarmee je de gelijkstroom via fase aansnijding aan kunt sturen.
Ik heb deze vroeger nog zelf gebouwd.
ja dat was dan ook eerst de bedoeling om zonder pnoz te doen maar toen kwamen we te horen dat over een toupie machine ging,moet snel en veilig kunnen stoppen in ster en driehoek nu hebk zowa half het schema kunne ontwikkelen maar snap ni hoe ge over een 3fase wikkelinge ster of 3hoek kunt remmen.komt niet uit met mijn veiligheidsrelais die remt tegelijk in ster als driehoek!
MGP
LDmicro user.
Ik denk dat je snameroc's (goede)uitleg niet snapt.
Die veiligheidsmodule dient enkel maar om de toegang tot draaiende machines te verhinderen.
Het remmen gebeurt met gelijkspanning op 2 fazen te zetten.
Daar kun je modules(DC remmen) voor kopen, die bediend kunnen worden door dat veiligheidsrelais.
Opletten: een houtbewerkingsmachine is een speciaal geval wat betreft beveiliging volgens EN 954-1! Zelfbouw is niet zomaar toegestaan - schema's en uitvoering moeten door een erkent keuringsorganisme nagezien worden.
Verwar een veiligheidsrelais niet met een remmodule. Een 3F-motor remmen door middel van DC-injectie is mogelijk met een groot aantal frquentieregelaars, deze remmen de motor gecontroleerd af.
Zie ook: http://home.tiscali.be/rudy-de-blende/pdf/GIP6EIT-Remmen%20van%20async…
Laat je schema eens zien wat je gemaakt hebt.
Als je je Net relais van de sterdriehoek gebruikt om te kiezen tussen aandrijven of remmen dan is dat geen probleem.
Ik weet niet wat je met een toepie machine bedoeld.
En Eeckhout jozef een frequentie regelaar kan met gelijkstroom remmen maar in de praktijk is met een wat grotere aangedreven massa altijd een remchopper met een rem weerstand en dat is iets anders dan gelijkstroom injectie.
Maar je hebt wel gelijk dat het met een regelaar goed mogelijk is om een motor gekontroleerd te stoppen echter er is geen enkele regelaar die zelfstandig aan de EN954 voldoet weet ik uit eigen ervaring bij de kranen bouw.
Heb alle geronomeerde merken op bezoek gehad.
Je hebt altijd een netrelais nodig en als dat afschakeld ben je ook je remmend vermogen kwijt.