lm675 minimale spanning

fred101

Golden Member

ik wil een gedeeltelijk eigen bedachte regelbare sinusgenerator (voor bij mijn scoop, ik heb net een vaste 1KHz gemaakt op een breadboard met twee BC547B, )gaan bouwen op basis van een 741 alleen moet daar een symetrische voeding op.

Nu heb ik die geen. Ik las in een topic dat je dat met een LM675 kan doen. Ik heb 3 voedingen Waarvan er een tot 15V (1,5A), 1 tot 18V(10A) en een tot 45 V(?A trafo uit videorecorder) gaat.

De LM heeft een spanning van 16 tot 60V nodig. Ik wil het in een los kastje bouwen zodat ik hem achter alle voedingen kan gebruiken maar wat gebeurt er bij een voedingspanning onder de 16V. Ik heb ook gelezen dat er een 100nF terugkoppel condensator bij moet. Die staat niet op het datablad, waar hang ik die tussen (1 en 4 ?)

Aan mijn scoop probe zit een aardeclipje. Ik merk niet veel verschil of ik meet met of zonder dat ding. Kun je gewoon alleen met de probe meten ? Ik zou zeggen dat je net als bij een multimeter altijd twee meetpunten moet hebben. Was wel leuk om te zien dat mijn eigen gebouwd generatortje een mooie sinus geeft en dat ik aan de vakjes kon tellen dat het 1KHz was.

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
KT88

Overleden

Als je alleen die 741 symmetrisch moet voeden, kun je deze schakeling wel gebruiken.
De aangeboden enkele spanning wordt netjes in tweetjes gehakt, waarbij de opamp keuze bepaalt hoeveel verlies erafgaat, en welke stroom er afgeleverd kan worden.

Met een CA3140 kun je practisch rail-to-rail uitsturen.

A propos aardeclipje: je kunt, tenminste in LF schakelingen, de nul van de scoop doorverbinden met de nul of ground van de voeding, dan kun je inderdaad met alleen de probe meten.
Voor HF en digitale schakelingen moet je de massaclip altijd dicht in de buurt van het te meten punt aan gnd. zetten.

De scoop heeft altijd die massa als referentie nodig, anders meet je onzin!

[Bericht gewijzigd door KT88 op woensdag 15 februari 2006 23:57:05

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
fred101

Golden Member

bedoel je dan dat ik dan dat clipje niet gebruik bij LF (zit aan de probe geklikt) en dat de kring wordt rondgemaakt via de aardeaansluiting van het stopcontact of moet ik die gnd aansluiting aan de voorkant van de scoop gebruiken want dan kan ik net zo goed dat klipje pakken.

Die symetrische voeding had ik gezien alleen leek me 20 mA zo weinig en aangezien het denk ik wel vaker nodig zal zijn leek me die LM 675 wel een idee, die kan 3 Amp.
De trafo die ik heb met voldoende Volts is niet traploos regelbaar dus ik zou het liefst mijn 15V gebruiken. De 18V is nog niet af (ik had potmeters besteld samen met mijn scoop en die zaten er niet bij)

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
KT88

Overleden

Op 16 februari 2006 08:07:54 schreef fred101:
bedoel je dan dat ik dan dat clipje niet gebruik bij LF (zit aan de probe geklikt) en dat de kring wordt rondgemaakt via de aardeaansluiting van het stopcontact of moet ik die gnd aansluiting aan de voorkant van de scoop gebruiken want dan kan ik net zo goed dat klipje pakken.

Nee, niet aan de randaarde, maar aan de nul van de schakeling.
Wat ik wilde zeggen is dat als het erop aankomt, de gnd. van de scope (dus het clipje) dicht bij het te meten punt moet liggen.

Die symetrische voeding had ik gezien alleen leek me 20 mA zo weinig en aangezien het denk ik wel vaker nodig zal zijn leek me die LM 675 wel een idee, die kan 3 Amp.
De trafo die ik heb met voldoende Volts is niet traploos regelbaar dus ik zou het liefst mijn 15V gebruiken. De 18V is nog niet af (ik had potmeters besteld samen met mijn scoop en die zaten er niet bij)

Dat snap ik niet helemaal, het gaat toch om een sinusgenerator met een 741, waarbij je geen symmetrische voeding ter beschikking hebt?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
fred101

Golden Member

Op 16 februari 2006 18:23:33 schreef KT88:

Dat snap ik niet helemaal, het gaat toch om een sinusgenerator met een 741, waarbij je geen symmetrische voeding ter beschikking hebt?

Klopt maar aangezien ik verwacht wel vaker een symetrische voeding nodig te hebben leek het me handig een zwaardere te bouwen zodat ik hem ook later voor andere dingen kan gebruiken. En aangezien mijn beste voeding maar 15V levert vroeg ik me af of ik die kon gebruiken omdat het ding minimaal 16V vraagt volgens het datablad.
Anders moet ik op zoek naar een eenvoudig te bouwen schema dat ik kan gebruiken voor mijn 10A voeding, het liefst dan gelijk dat ik ook de stroom kan regelen, ik kan nu alleen de spanning regelen. Het was een lader waarvan ik de regelaar heb aangepast.

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
KT88

Overleden

Ik denk dat dat het paard achter de wagen spannen is.
Een goede symmetrische voeding kun je beter discreet opbouwen, desgewenst met tracking mogelijkheid (d.i. dat de twee spanningen aan elkaar gelinkt worden, verandert de een, gaat de ander mee).

Staan genoeg schema's op CO en op Inet, slechts een goede trafo, brugcel en elco's erbij aanschaffen, de rest is vaak standaard materiaal.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
fred101

Golden Member

Dan ga ik daar naar zoeken. Op CO heb ik er geen gezien.
Moet wel eenvoudig te bouwen zijn op gaatjesprint want ik kan nog geen printjes maken. Dat deed ik vroeger met ferroIIIchloride ofzo iets maar dat is niet meer te koop. Moet nu allemaal met licht enzo. Wil ik zeker eens gaan doen maar dat komt nog wel.Bedankt voor de info, ik zal eens googlen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs