Kan iemand mij verder helpen met een elektrisch schema van frequentieregelaar die als doel heeft om een 3fasige asynchrone motor te remmen.
Bij het bedienen van de noodstop moet de frequentieregelaar de motor remmen.
Deze noodstop is aangesloten op een veiligheidsrelais.
Ik heb namelijk moeilijkheden met het stuurkringschema.
LaStei
carpe cerevisi
Is dit hetzelfde probleem als een paar dagen geleden? Meestal werkt het zo: Breek kontakt van noodstop voed een tijdrelais die op zijn buurt weer een DC spanning op twee van de klemmen zet. De spanning is op dat moment al onderbroken vanwege de noodtop onderbreking. Na verloop van tijd (een paar seconden) valt het tijd relais af, en de DC stroom wordt afgeschakeld.
Er zijn ook (moderne regelaars) die een veiligheids enable hebben. Je kunt dan programmeren hoe de motor moet reageren op een noodstop.
In de meeste gevallen echter gebruikt men een noodstoprelais met een trapsgewijs instelbare afvalvertraging zodat de drive gewoon de tijd krijgt de machine te remmen. Dat kan op de normale snelheid of desnoods door extra hard te remmen.
In die gevallen moeten de veiligheidshekken wel vergrendeld blijven zitten. (of liever gezegd: mogen ze niet ontgrendelen)
MGP
LDmicro user.
@aapke86, ik denk dat je één en ander door elkaar haald.
Een frequentieregeling dient niet om een motor af te remmen.
Veel frequentieregelingen hebben daar zelfs een extra remmodule voor nodig, en die module kun je niet appart gebruiken.
Om een sneldraaiende toupie (frees) motor zeer snel tot stilstand te brengen heb je een remmodule nodig die daarvoor geschikt is.
Schema's hiervan zijn niet te vinden op het internet (ik vond ze een tijdje geleden toch niet)
Voor schakelschema's aangaande die veiligheidmodule kan ik morgen wel eens kijken op het werk, als het dat is wat je zoekt.
Zal ook eens het merk/type van zo'n remmodule nazien.
Of staat er daar al iets om die motor af te remmen??
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Je zou inderdaad de noodstop kunnen koppelen aan een veiligheidsrelais (noodstoprelais) en dit een ingang op je frequentiedrive laten sturen.
Op het werk gebruiken we veel SEW drives, deze bezitten verschillende instelbare rampen voor acceleratie en deceleleratie, echter ook een noodstop (of snelstop) ramp, xtern aan te sturen.
Vele drives hebben hiertoe een externe remweerstand nodig die het opgewekte vermogen tijdens het remmen kan wegstoken. Doe je dit niet dan gaat de drive in overload protectie.
- - big bang - -
Een beetje drive kan zonder externe fratsen ook een zeer snelle stop maken. Ik monteer al gauw een externe weerstand maar die worden maar zelden ook daadwerkelijk aangesproken.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 16 februari 2006 22:27:51 schreef GJ_:
Een beetje drive kan zonder externe fratsen ook een zeer snelle stop maken. Ik monteer al gauw een externe weerstand maar die worden maar zelden ook daadwerkelijk aangesproken.
Ja, je heb gelijk. Maar is ook afhankelijk van motorvermogen en aangekoppelde belasting met zijn inertie.
Die waren niet duidelijk uit de post van de TS, vandaar volledigheidshalve...
- - big bang - -
MGP
LDmicro user.
Op 16 februari 2006 22:27:51 schreef GJ_:
Awel, wij gebruiken Allen Bradley's en die kunnen dat maar met mate. En zonder die extra fratsen zijn dat diesels.
Die zijn zeker niet geschikt om een toupie/frees/zaagmotor binnen een paar seconden tot stilstand te brengen.
Die thyristor remmodules laten bij ons een zaagmotor met een brekerszaagblad van 25cm/5kg aan 3000tr/min in 2 a 3sec tot stilstand brengen (dat is ,wettelijk, waarschijnlijk verplicht..weet het niet zeker)
Ik ken geen enkel FR die daartoe in staat is.
big bang
Op 16 februari 2006 22:39:14 schreef MGP:
[...]
Awel, wij gebruiken Allen Bradley's en die kunnen dat maar met mate. En zonder die extra fratsen zijn dat diesels.
Die zijn zeker niet geschikt om een toupie/frees/zaagmotor binnen een paar seconden tot stilstand te brengen.Die thyristor remmodules laten bij ons een zaagmotor met een brekerszaagblad van 25cm/5kg aan 3000tr/min in 2 a 3sec tot stilstand brengen (dat is ,wettelijk, waarschijnlijk verplicht..weet het niet zeker)
Ik ken geen enkel FR die daartoe in staat is.
Wel, ik heb daar nog niet zolang geleden op het werk ook wat van gehoord, zaagmachines en andere sneldraaiende apparatuur moet binnen vrij korte tijd tot stilstand gebracht kunnen worden, volgens wettelijke regels dacht ik.
Ik stel mij alleen de vraag in hoeverre dat dan ook weer mogelijk is zonder bijkomend gevaar op te leveren. Als je een zaag zeer snel tot stilstand remt gaat dit onvermijdelijk gepaard met zeer grote krachten en mechanische stress. Dat kan ook gevolgen hebben.
Ik heb hier een goed voorbeeld van: op het bedrijf bolt een stapelkraan die onder volle belasting 80ton weegt. (16m overspanning-14m hoog en 4m breed)
De zijdelingse beweging wordt gestuurd door een SEWdrive op 2 motoren met overbrengingsverhouding 1:45.
Bij een noodstop wordt gepoogt het gevaarte te stoppen op 0.5sec of zoiets. Zie je het al gebeuren; het is niet de eerste keer dat de mechanica het opgeeft. 100mm assen en wielen van 200kg. Leuk om te vervangen op 14m hoogte.
Wetten en regels maken is allemaal niets...
Pittig detail: het hijswerk (75Kw) wordt aangestuurd door een SEW drive van 90Kva, en daar zijn 2 heel dikke remweerstanden op te vinden om de last van 37ton af te remmen bij het dalen.
- - big bang - -
MGP
LDmicro user.
Op 16 februari 2006 22:57:15 schreef big bang:
De zijdelingse beweging wordt gestuurd door een SEWdrive op 2 motoren met overbrengingsverhouding 1:45.
Bij een noodstop wordt gepoogt het gevaarte te stoppen op 0.5sec of zoiets. Zie je het al gebeuren; het is niet de eerste keer dat de mechanica het opgeeft. 100mm assen en wielen van 200kg. Leuk om te vervangen op 14m hoogte.
Wetten en regels maken is allemaal niets...
En wat als er iemand voor die wielen ligt, en je duwt op de noodstop. Moet die nog een meter of twee verder lopen, omdat je een as zou besparen.
Pittig detail: het hijswerk (75Kw) wordt aangestuurd door een SEW drive van 90Kva, en daar zijn 2 heel dikke remweerstanden op te vinden om de last van 37ton af te remmen bij het dalen.
- - big bang - -
Die zullen dat heel goed kunnen, de motorreductie zal ook zijn werk doen.
Het is een slecht voorbeeld.
Die F.R. zal al van de start remmen en zijn energie kwijt moeten.
Dat is niet hetzelfde als een motor zonder reductie van volle snelheid naar nul brengen.
En dat is wat de TS wilt, denk ik (van zijn eerste post)
Met 3-fasen weet ik niet.
Maar 'n slijptol van 2Kw heeft ook 'n electrische rem.
De slijptol start ook langzaam om terugslag te voorkomen.
Zelfs m'n vrij nieuwe accu-boor heeft 'n electrische rem.
mvg
Kijk, en dat is zonde van de energie. Die "teruggeremde" energie kun je beter terugvoeden op je net dan domweg omzetten in warmte. Op deze manier wordt er immens veel energie weggegooid.
Een remchopper en een weerstand is overigens een redelijk passieve manier van remmen. Om een frees of gelijksoortige machine snel te doen stoppen moet je toch echt aktief gaan remmen met DC-injektie. En ook die mogelijkheid hebben alle fatsoenlijke regelaars tegenwoordig.
Mechanische stres doet hierbij niet ter zake. Dat is een kwestie van een gebrekkige opvoeding van het personeel. Nog veel te vaak wordt de rode paddestoelknop (de noodstop dus) gebruikt om een machine te stoppen. Hetzelfde geld voor veiligheidsdeuren die gewoon geopend worden zonder de machine normaal te stoppen.
De tijd waarbinnen een frees gestopt moet worden is die overigens wettelijk vastgelegd? Niet in de machinerichtlijn in ieder geval.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
big bang
Op 16 februari 2006 23:20:53 schreef MGP:
En wat als er iemand voor die wielen ligt, en je duwt op de noodstop. Moet die nog een meter of twee verder lopen, omdat je een as zou besparen.
Neenee, misversta me niet. Een as vervangen weegt zeker niet op tegen een arm of been vervangen. De wielen zitten trouwens op 14m hoogte, de kraan rijdt tussen 2 liggers.
Trouwens zeer slecht te bereiken. Het hele gebied waarbinnen de kraan opereert is afgehekt, ze werkt volledig auto. Vandaar dat ik die toch wel zeer korte stoptijden nogal wat cru vindt.
Op 17 februari 2006 08:22:51 schreef GJ_:
[...]
Kijk, en dat is zonde van de energie. Die "teruggeremde" energie kun je beter terugvoeden op je net dan domweg omzetten in warmte. Op deze manier wordt er immens veel energie weggegooid.
Absoluut, maar dit lag bij de generatie van de toenmalige drive nog wat moeilijker.
Op 17 februari 2006 08:22:51 schreef GJ_:
[...]
Mechanische stres doet hierbij niet ter zake. Dat is een kwestie van een gebrekkige opvoeding van het personeel. Nog veel te vaak wordt de rode paddestoelknop (de noodstop dus) gebruikt om een machine te stoppen. Hetzelfde geld voor veiligheidsdeuren die gewoon geopend worden zonder de machine normaal te stoppen.
Das gesproken se, de opvoeding hoeft dan al niet gebrekkig te zijn, sommige zijn zo koppig dat ze het toch niet nodig achten goede raad te volgen.
- - big bang - -
Op 17 februari 2006 21:17:14 schreef big bang:Het hele gebied waarbinnen de kraan opereert is afgehekt, ze werkt volledig auto. Vandaar dat ik die toch wel zeer korte stoptijden nogal wat cru vindt.
Dat is dan normaal gesproken ook zeker niet noodzakelijk. Het is maar net hoe een en ander in het TCD is beschreven. Als het een pre-CE installatie is moet er in ieder geval een risicoinventarisatie zijn maar dan nog is het zeker niet noodzakelijk, al helemaal niet als het vergrendelde hekken zijn en er een stilstandsdetektie op die kraan zit.
Op 17 februari 2006 21:17:14 schreef big bang:
...Das gesproken se, de opvoeding hoeft dan al niet gebrekkig te zijn, sommige zijn zo koppig dat ze het toch niet nodig achten goede raad te volgen.
Er zijn ook serieuze bedrijven waar je voor herhaaldelijk misbruik van de noodstop een officieele waarschuwing en uiteindelijk ontslag krijgt.
Veel noodstoppen schakelen de gehele hoofdstroom uit met dubbel uitgevoerde en (noodzakelijk) zwaar overgedemensioneerde magneetschakelaars. Dat ploselinge onder belasting uitschakelen kan ook dan een keer ophouden (theoretisch gel*l natuurlijk) en de betrouwbaarheid van de NS (:-))aantasten. Dat betekend dat je op termijn de veiligheid in van je collega's op het spel zou kunnen zetten (pfft)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
MGP
LDmicro user.
@aapke86, je laat niets meer van je horen?
Ik heb hier een aansluitingsvoorbeeld van een Pilz PNOZ11 veiligheidsmodule en een Preventa veiligheidsmodule.
Ook het stuurschema van een DC injectormodule (Pilz L-modul) om 3AC motoren elektrisch af te remmen.
Als je nog interesse hebt scan ik ze in, en stuur ze op.
Emailadres toch OK
NB: Het zijn GEEN elektronische schema's, wel aansluitschema's (bedrading)
[Bericht gewijzigd door MGP op ]
Zeg MGP: waarom kan ik die L-modul niet vinden? Als je toch aan het versturen gaat heb ik zeker ook belangstelling.
MGP
LDmicro user.
Op 18 februari 2006 11:34:32 schreef GJ_:
Zeg MGP: waarom kan ik die L-modul niet vinden? Als je toch aan het versturen gaat heb ik zeker ook belangstelling.
Zal een ouder type zijn zeker?
Schema's zitten op de bus, zie maar eens na.