Hallo,

Ik zou graag een voeding (ac en dc) maken die via een website op afstand te regelen is.(werk is verdeeld voor 2 studenten, mijn collega regelt het pc deel)mijn vraag is nu, hoe ga ik best te werk. Mijn kennis van elektronica is niet zo goed, maar ik zou wel graag veel bijleren met deze opdracht. Ik had gedacht aan een regeltransfo, die via een stappenmotor kan geregeld worden, maar ik twijfel dat je via dit systeem heel neukeurig kunt afstellen. Een klas genoot zei me dat ik eerder met een hakker en AC omvormer zou moeten werken. Maar dan weet ik niet goed hoe ik de dat alles zou moeten regelen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen
Vriendelijke groeten

Je zou ter inspiratie eens kunnen kijken naar dit Elektuur ontwerp.

Een AC voeding is een heel stuk lastiger, is het echt noodzakenlijk of een leuke extra ?

Galvanische scheiding is absoluut noodzakelijk! de min van de voeding en de min van de pc niet doorverbinden...

We zouden een labo maken die via pc te bedienen is. Met webcam op de proefjes. dit zou meer naar de microcontrollers en plc programmatie toe gaan. Maar op een labo tafel moet toch een voeding staan hé.

hebje al eens gedacht om een PWM te gebruiken. een simpel velleman bordje heeft er 2 bij zich die je via je USB poort kunt regelen. met de juiste schakeling (up chopper? down chopper?) moet je tog een stuk verder komen..

toevalling heb ik zelf ook een projectje lopen. wij moeten een gestabaliseerde voeding spanningsgestuurd ontwerpen.. dit ligt dicht bij elkaar.. misschien kunnen we elkaar helpen..

grtz

[edit] PWM schakelingen werken uiteraard alleen bij DC voedingen

Op 18 februari 2006 00:39:48 schreef Telefoonpaal:
We zouden een labo maken die via pc te bedienen is. Met webcam op de proefjes. dit zou meer naar de microcontrollers en plc programmatie toe gaan. Maar op een labo tafel moet toch een voeding staan hé.

Ik heb hier géén variac of AC voeding staan (regelbaar). Moet ik me nu schamen? Denk het niet...

Ik denk dat een regelbare AC voeding niet nodig is...

Mocht je het toch nodig vinden om een AC voeding te hebben dan zou ik een variac inderdaad mechanisch aandrijven.

Ik zou een regelbare voeding maken met een LM317 en de potmeter daarin vervangen door een digitale potmeter van Xicor (X9C102). Die is eenvoudig met pulsjes op en neer te regelen.
Probleem daarbij is misschien de benodigde resolutie.

Op 21 februari 2006 12:17:15 schreef elmowww:
[...]

Ik heb hier géén variac of AC voeding staan (regelbaar). Moet ik me nu schamen? Denk het niet...

Ik denk dat een regelbare AC voeding niet nodig is...

Het is de bedoeling dat die labo tafel dan verder op school gebruikt wordt. Daarom zei ik dat zo'n voeding wel moest.

Bedankt voor jullie tips, volgende week ga ik beginnen knutselen, jullie horen nog van me.