Hallo, ik ben student elektromechanica en moet als project samen met 4 anderen een elektromobiel maken. Dit moet 5 km/h rijden met autonomie van een km en ook achterwaarts kunne rijden. Dit ales bij max belasting van 100kg.
Voor het chassis zijn we al ijverig aan het zoeken achter een oude go-cart, maar had een vraagje over de motor => heeft iemand enig idee wat voor motor ik het best zou gebruiken. heb al zitten denken aan startmotor van een auto, maar deze neemt nogal wat stroom op heb ik me laten vertellen. Er heeft me iemland gezegd dat ik dit met de motor van een wasmachine zou kunnen doen, maar vraag me af of dit wel een gelijkstroommotor is, deze wel genoeg kracht heeft en accu gevoed kan worden??
ideeën en tips zijn altijd meer dan welkom.
Een wasmachinemotor is geen DC-motor dus aansluiten op een accu (= gelijkspanning) zal niet werken. Zo'n motor werkt trouwens op 220 V en ik denk niet dat jij een accu hebt van die spanning.
het lijkt me dat hoe lichter het ding is hoe makkelijker het word. dus haal zo'n RC speelgoed auto. een beetje en grote met grote wielen. nu kun je die voorzien van sensoren en dergelijke en een controller.
die dingen halen volgens mij wel 5 km/h, en houden het ook wel zo 12 minuten vol op de batterijlading
tegenwoordig zijn veel machines uitgerust met gelijkstroom motoren,IVM. pwm sturing.
echter ben ik bang dat dit wel 325v pulsen zijn.
ga opzoek naar een el rolstoel.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
elektrische rolstoel / bejaardenmobiel. daar zitten meestal motoren in van 12/24V, je hebt meteen een chassis, wielen, aandrijving, ophanging weet ik het.
Wij hebben ook een keer zoiets gedaan, we hebben gewoon een rolstoelmotor gebruikt van 24V, deze had ook al een ingebouwd differentieel. De regeling is goed te doen met een chopper.
Een RC motor is 6 volt. Ik weet niet hoe je daar in hemelsnaam 100kg mee wilt verslepen?
Dit had ik nog in mn favo's staan over het regelen van een startmotor (0.8Kw)
mss heb je er wat aan: http://home.tiscali.be/bart.dereu/circuit.htm
En idd, rolstoelmotoren zijn ook erg sterk.
Ik heb ook eens gekeken naar van die robotchallenges, die afstandsbestuurbare robots die je ook wel eens ziet vecht op Tv, die hebben ook erg sterke 12volt motoren en die robots wegen ook al gauw 100kg.
Met een ruitenwisser motor uit een auto is dat goed te doen daar zit al een vertraging op en deze kun je gewoon aansluiten op een autoaccu.
Je zult er van staan te kijken hoe sterk zo een ding is.
soldeerfreak
aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden
dank je, zal zeker eens zoeken achter en rolstoelmotor (er weet toevallig niemand een staan, in de buurt van gent??
) . maar heb ok al nog eens gehord dat een ruitenwisser motor sterk is, zeker dat dit ook zou lukken??