hoi,

dit is niet een vraag voor school maar ik post het hier omdat ik in de goeie richting geholpen wil worden en niet een kant en klaar schema krijg. daar leer ik niet veel van.

ik heb met behulp van een 555, een 4017 teller en wat torren een stapenmotor driver gemaakt, nu wil ik de snelheid van de pulsen die de 555 geeft afhankelijk laten worden van muziek, net als een vu meter bijvoorbeeld. maar ik heb tot nu toe alleen nog maar schakelingetjes kunnen vinden die een transistor sturen en daarmee een ledje schakelen, hier kan ik op dit moment weinig mee wegens gebrek aan kennis.
kan iemand mij een hint geven in welke richting ik moet gaan zoeken om die 555 afhankelijk te maken van geluid?

M.V.G.
Tjeerd

hint: sommige microfoons functioneren als condensator die van waarde veranderd als je er tegen praat ;)

ey,

bedankt voor je reply
was ik vergeten te melden dat had ik al door en zat er al aan te denken, die krengen die ik heb heten niet voor niets condensator micofoontjes, in welke gebied ligt die waarde ongeveer, of is dat echt afhaneklijk van het type?

B.V.D.
Tjeerd

hoi,

is er niemand die mij net dat kleine zetje in de juiste richting kan geven?
met die microfoon ben ik wel even bezig geweest maar zonder al te veel resultaat.

B.V.D.
Tjeerd

Bouw het LED lichtorgel , knip de LED's eruit en hang dan het open eind van R14 aan P1 in dit circuit terwijl je R1 hieruit verwijderd

Lukt het ook niet als je de microfoon plaatst daar waar je normaalgezien de condensator van de 555 plaatst, moet toch lukken denk ik.

hoi,

ik heb het geprobeert, maar ik weet niet zeker of ik een condensator microfoon heb gepakt.
ik probeer vanmiddag eerst even de manier van LaStei.
ik laat het nog wel horen.

mvg
tjeerd