op advies van Coen dan hier een nwe topic:
Hoe maakt men in een carbooster (autoversterker dus) een step up voeding die veel vermogen kan leveren? Het is dus een geschakelde voeding, maar zover ik schema's heb gezien, kun je die allen step down maken. Als je een carbooster opengooit, zie je ook nooit echt grote componenten zitten (trafo's en al die andere ongein die erbij komt kijken en net zo zwaar zijn als lood)
Hoe kun je dus zo'n klein step up voedinkje maken met zoveel vermogen is mijn vraag.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Sven
Ben daar ook mee bezig, ben op zoek naar een kern op zelfgemaakte transfo te wikkelen.
Zal mijn eenvoudig principe eens uit de doeken doen. De basis is een zelfgewikkelde transfo.
Aan de primaire wikkelingen gewoon pulskes maken met fets(1 of meerdere parallel geschakeld).
De secundaire kant met middenaftakking om pos en neg spanningen te bekomen.(de middenaftakking is dan massa)
De uitgangsspanning is de verhouding van het aantal primaire en secundaire windingen.
Volgens mij werkt da principe prima, alleen weet ik nie waar ik aan mijn kern moet geraken.
hmm, dat idee heb ik ook al eens geopperd, maar je moet er naar mijn idee een sinus op zetten pulsjes reageert het spul inductief op. krijg je hoogspannings pieken.
Trafo's zelf wikkelen verdient niet mijn voorkeur, de kernen moeten nl. gedeeld zijn en er gelden nogal een berg regels. Niet praktisch, we moeten maar es van ged8en wisselen. Reach me via MSN mssgr pls
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Ik zou er geen sinussen opzetten, tenzij je die met PWM of iets dergelijks kunt nabootsen. Probleem is nl. dat je juis wilt voorkomen dat er fets/torren half in geleiding staan, dat geeft alleen maar verliezen en warmte.
Vaak wordt gewerkt met redelijk hoge frequenties, wat als voordeel heeft dat transformators compact blijven en veel kleinere bufferelco's benodigd zijn in het secundaire circuit. Bovendien worden de transformators vaak in resontantie gebruikt zodat ondanks bot schakelen van de FETs aan de primaire zijde het signaal er als een sinus uit kan zien.
ben met je eens dat dit problemen KAN geven, maar het werkt wel
Je had het over die resontantie, ik denk dat je resonantie bedoeld, maar hoer bepaal je die van een trafo. Want als je er een pul op kan zetten wordt het idd wel een stuk interresanter.
DIe Trafo's is geen probleem, die wilde ik toch al kopen gewoon iet met 2 X 110 V ingang ofzow. En dan dus de goede overdrachtsverhouding kiezen.
ALvast bedankt voor je antwoord op het probleem omtrent de voedingen
Benm
Probleem is nl. dat je juis wilt voorkomen dat er fets/torren half in geleiding staan, dat geeft alleen maar verliezen en warmte.
Akkoord en nie akkoord in verband met die verliezen en warmte. Vind da verwaarloosbaar die 20W(schatting van verliezen en warmte)die ge verliest in verhouding met de het uitgangsvermogen van 300W
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 26 januari 2003 19:08:54 schreef High met henk:
DIe Trafo's is geen probleem, die wilde ik toch al kopen gewoon iet met 2 X 110 V ingang ofzow. En dan dus de goede overdrachtsverhouding kiezen.
De essentie van een trafo (of andere inductie) in een voeding is dat de energie altijd eerst van electrische energie in magnetische energie wordt omgezet, en dan weer in electrische energie. Hoeveel energie een inductie kan bevatten wordt (oa) bepaald door het materiaal en de hoeveelheid materiaal. Hoeveel energie kan worden omgezet hangt dus af van hoeveel energie de inductie kan bevatten, en hoe vaak er wordt omgezet. Netspanning is 50 Hz, dus daar ligt het 'hoevaak' al vast, als je veel vermogen wil omzetten moet je dus een zware trafo nemen (veel - ijzer - kernmateriaal). Een schakelende voeding werkt op een veel hogere frequentie (soms kan je 'm horen piepen, vooral in sommige dubbeldekker treinen), daardoor is minder kernmateriaal nodig. Maar dat moet dan wel een materiaal zijn dat die hogere frequentie aankan, een gewone (ijzeren) trafo kan dat niet.
Samenvatting: als je een gewone trafo wil gebruiken in een schakelende voeding moet je op lage frequentie schakelen en heb je een net zo grote trafo nodig als wanneer je uit het lichtnet zou voeden.
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Akkoord en nie akkoord in verband met die verliezen en warmte. Vind da verwaarloosbaar die 20W(schatting van verliezen en warmte)die ge verliest in verhouding met de het uitgangsvermogen van 300W
Euh.. 20 watt? Als je van een DC spanning een sinus maakt zonder te schakelen (linear moduleren dus), verlies je zo'n 30 procent (zeg 100 watt op 300) in theorie. Helaas kun je er in de praktijk op rekenen dat je verliezen richting de 50 procent lopen, en das best een boel! Voor 300W output verstook je 300W in het systeem bij een verbruik van 600 Watt.
20 watt verlies op 300, dat zijn getallen die duidelijk bij een (goede...) schakelvoeding horen!
Hoe je uitrekent wat de resonantiefrequentie van een transformator is kan ik je ook niet vertellen.
W8 ff
nu gaat het om een resonantie frequentie. Dan moet je dus ook een C plaatsen anders kan het geheel helemaal niet resoneren. dan heb je alleen een kantel punt. Ieand die iets zinnigs kan melden op dat gebied over shcakelende voedingen zelf bouwen
Maar ff over die kernen. Mijn project bestaat uit een 2x 500 W rms versterker. Dus idd ik heb grote trafo's nodig en daar heb ik rekening mee gehouden. gewoon 500 VA op een iets hogere frequentie moet het wel aankunnen d8 ik zo. Het gaat mij puur om de uitadging om het te bouwen nl.
De versterker levert geen enkel probleem op. Het is die (krachtterm) voeding die in mijn geval voor de ellende zorgt.
Dus als iemand me kan helpen. Ik weet dat er veel vermogen omgezet moet worden, maar hoe kun je dit dus geschakeld doen en als er iemand is die weet hoe je beter trafo's kan verkrijgen, GRAAG. Want ik heb geen kaas van schakelende voedingen gegeten
Ik ben ook van plan om een 600W (300Wrms) versterker te maken. Alleen de voeding vind ik een beetje een probleem, omdat er zeer grote stromen lopen. Ik wil een voeding met trafo met een secundaire spanning van ongeveer 55V.
Als je een beetje weet hoe een spoel (of onbelaste trafo)werkt, dan weet je ook dat er vanaf het inschakelen een kleine stroom begint te lopen totdat de maximale stroom is bereikt. Dus hoe langer de spoel ingeschakeld is hoe hoger de stroom.
Mijn idee was dan om een blokspanning op een trafo te zetten van zo'n 300kHz. Dan is de tijd waarin de spoel ingeschakeld is kort en loopt er ook geen grote stroom. Minder energieverbruik en minder warm dus. En een lagere inductie spanning bij het uitschakelen.
De trafo die ik wil gaan wikkelen heeft als het ware twee primaire wikkelingen. Als de ene uitgeschakeld wordt, schakel je de andere in, maar dan in tegengestelde richting. Nu is mij de vraag of dan de inductiespanning van de uitgeschakelde spoel wordt op geheven of juist wordt verhoogdt. En of er bij het inschakelen de stroom eventjes de verkeerde kant uit gaat of juist niet.
Iemand ervaring mee of ideeen, dan hoor ik het graag,
Arjan