Heey,
weten jullie wat voor rubberenband je nodig heb voor een vd generator ? Kan dit ook met een zwarte binnenband van een fiets ???
Grtz. Me
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Ik ben ook bezig om deze te maken
maar op kleine schaal:
ik gebruik een motor van uit de radiator van een auto
elastiek voor de overbrenging van motor naar een glazen buisje.
en zet op de rekker aan de motor een verbinding naar de massa.
Aan het glazen buisje zet ik een verbinding naar blikje cola.
Deze dient als de "bol".
Realisatie moet nog gebeuren.
Vroeger had ik het geprobeert met een zeer lichte motor,
in een pvc buis.
Lukte niet zo goed dus. (ik moest er 20 V op zetten eer het ging,
terwijl hij slechts 10V mocht)
Hier van gehaald:
http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/electro/electro6.html
Nog een site met toffe experimenten:
http://www.physics.ucla.edu/demoweb/demomanual/electricity_and_magneti…
Laat me weten hoe het afloopt 
Groetjes
.::Meert::.
GEEN zwart rubber gebruiken, hier zit koolstof in en geleidt dus een klein beetje.
plastic boterhamzakjes werken volgens mij wel.
Op 8 maart 2006 15:31:49 schreef ledlover:
GEEN zwart rubber gebruiken, hier zit koolstof in en geleidt dus een klein beetje.
plastic boterhamzakjes werken volgens mij wel.
ik heb rode elastiek oml rond je broodtrommel te doen 
Ik vind dat how stuff works een goede uitkleg geeft over het materiaalgebruik.
http://science.howstuffworks.com/vdg.htm
Vergeet niet een van deze motoren te bestellen. Heb je nodig volgens de site haha! Commerciele shit.
http://shopper.howstuffworks.com/products/Tools+and+Hardware/BEFID-554…
Ik zou er ook wel een willen maken, maar die bol en die buis met band er in, hoeft dat of mag het ook zonder buis en bol?
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Nee. De buis wekt mee de statische elektriciteit op, en een bol is hier toch het handigste, je kan misschien een bol maken uit aluminiumfolie? De aluminiumfolie als mal gebruiken, en dan het binnenstuk eruit halen.
Dit is net 1 van de cruciale onderdelen.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Ja, dit wekt de lading op. De wrijving tussen het glas en de elastiek wekt de lading op (denk ik), normaal gezien werkt een Van Der Graaff generator met een borstel voor de wrijving, maar ik denk dat hier het glas die rol overneemt.
Waarvoor dient die bol, gaat het ook niet alleen met een draad? Kan je met Meert zijn generator ook vonken maken?
[Bericht gewijzigd door transistortje op ]
neeneenee, lees dat verhaal op howstuffworks eens. Daar staat ook wat voor band je nodig hebt en waarom.
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Op 11 maart 2006 20:00:17 schreef transistortje:
Ik zou ook graag weten zoals Jaap89 wat voor een band je er voor nodig hebt.
Een gewone rubberen band, zelfs een elastiek zal goed werk leveren.
"Toevallig" heb ik net een Van de Graaf-generator gebouwd die lijkt op deze... Je kunt met je vinger vonkjes van ongeveer 1cm produceren, niet echt spectaculair dus. Ik heb nu echter wel zin gekregen om een hele grote te bouwen 
Die van mij gebruikt trouwens ook een postelastiekje als band.
Anoniem
Op 10 maart 2006 20:50:22 schreef transistortje:
Ik zou er ook wel een willen maken, maar die bol en die buis met band er in, hoeft dat of mag het ook zonder buis en bol?
Kan een je een fiets maken zonder wielen, stuur en kader?
Een VDG bestaat enkel uit een bol, band en buis,Als je die drie weglaat, wat heb je dan nog over. En hoe zie je het dan? Een handvat aan een wiel van een kinderwagen en maar draaien?
Ik heb anders nog een schema van een telefoon voor je. met twee lege blikjes en een wollen draad. Of draadloos met twee koekblikken en een wasknijper. 
Even ernstig: een bol is essentieel. Van een koekblik zou de lading van de hoeken wegstromen. Het principe berust op het feit dat de geladen band binnen in de bol komt en zijn lading daar afgeeft aan de bol waarna deze zich verspreidt over de buitenzijde. In een metalen bol is de veldsterkte nul. Moest je de geladen band aan de buitenkant contact latenmaken met de bol zou het niet lukken.raar maar het is zo. metalen bollen bestaan maar zijn duur. Maak erzelf een door een plastieken bol te beplakken met alu folie. maar zorg dat de elektrode aan de binnenzijde van de bol contact maakt met de binnenkant van de folie.
Anoniem
Op 12 maart 2006 13:58:05 schreef kipmans:
"Toevallig" heb ik net een Van de Graaf-generator gebouwd die lijkt op deze... Je kunt met je vinger vonkjes van ongeveer 1cm produceren, niet echt spectaculair dus. Ik heb nu echter wel zin gekregen om een hele grote te bouwenDie van mij gebruikt trouwens ook een postelastiekje als band.
Bespaar je de moeite, koop voor 1Eu een aansteker met piezo
en je hebt meer resultaat.
Anoniem
Op 10 maart 2006 21:00:28 schreef Ives:
Nee. De buis wekt mee de statische elektriciteit op,
Nee, in principe helemaal niet. Lees eens zelf iets over het onderwerp voor je (verkeerde) raad geeft aan anderen.
Ik snap sowieso niet dat mensen een VDG gaan bouwen met de foute materialen. Dat slaat nergens op. Laat staan dat je dan een 'hele grote' gaat bouwen met zelfverzonnen materialen. Inefficient als wat.
Joeri de Man
LED there be light
vinyl, dat is geloof ik een perfecte stof om de band mee te maken.
Overigens ging die van mij heel fout omdat ik in een uur tijd een meganisch goed draaiende ding wou hebben waarbij motor, tandwielen en assen op het oog uittekende
.
Kogellagers gebruiken en bijvoorbeeld geen schroefdraad gebruiken als as. Dat loopt niet lekker.
Ik heb de onderste rol al gemaakt van een betonijzer met een dikke darm er rond. Mag ik de bovenste ook zo maken?
Mag ik voor de band ook een stuk van een plastieken zak nemen? En speelt de lengte en de dikte ook een rol?
Mag ik voor de bol ook een blikje nemen zoals op die website die ikkedus had gegeven?
[Bericht gewijzigd door transistortje op ]
Anoniem
Op 12 maart 2006 18:46:05 schreef transistortje:
Ik heb de onderste rol al gemaakt van een betonijzer met een dikke darm er rond. Mag ik de bovenste ook zo maken?Mag ik voor de band ook een stuk van een plastieken zak nemen? En speelt de lengte en de dikte ook een rol?
Mag ik voor de bol ook een blikje nemen zoals op die website die ikkedus had gegeven?
Diepe zucht. Je doet maar op, want je luistert toch niet naar goede raad. Ja, doe maar een colablikje want dat wil je horen, niet? Vergeet niet eerst de cola op te drinken:-)
Een VDG generator bouwen is niet zo moeilijk en niet zo duur, maar je moet je aan de regels houden.
Eerlijk gezegd, dat knoeiwerkje van jouw, daar ga je niet veel plezier aan beleven. Denk maar niet dat daar gigantische vonken zullen uitkomen=. Zoals ik als schreef, bespaar je de moeite en koop een piezoaansteker.
Joeri de Man
LED there be light
Wat dachten jullie van een pollepel? Die is mooi rond enzo. Die stengel. die er aan hangt slijp je er gewoon af.
Anoniem
Op 12 maart 2006 20:09:51 schreef transistortje:
Ik heb op Internet gezocht en daar stond het zo op. Wat doe ik fout?
Zoek dan een andere bron op, er zijn genoeg eenvoudige
VDG projectjes die haast niks kosten te vinden.
En vooral open geen nieuw topic onder een andere naam.
Ik zie heus wel dat jij het bent hoor:-) "Weerstandje 18"