brains
Special Member
Beste mensen,
Voor school heb ik over zo'n 4 weken een tentoonstelling voor het vak ckv3. Ckv3 houd grofweg in dat je een "kunstwerk" moet maken. Nu heb voor de presentatie ik een film die op een tv met een dvd speler wordt afgespeeld. Ik zou graag één knop hebben waarop je kan drukken en dan start de film. Je ziet dit vaak in musea's. Heeft iemand enig idee hoe dat zou kunnen? Ik zat te denken aan misschien d.m.v een infraroodsignaal die het commando play geeft? Maar een gewone universele afstandsbediening bevat geen "knoppen" meer anders was het gauw opgelost. Kwestie van draadjes aan de playknop solderen.
Ik denk niet dat ze het leuk vinden dat ik op school de dvd speler open schroef en een draadje aan de playknop soldeer 
Bestaat er misschien een eenvoudige schakeling waarin je een infraroodsignaal kan programeren? Ik heb geen verstand van ic's programeren.
De te gebruiken dvd-speler is van Philips.
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Gebruikt waarschijnlijk RC5
http://www.remotecontrol.philips.com/index.cfm?id=105
Zijn zat projectjes voor te vinden. (wel met microcontroller maar met software erbij dan)
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Als je niets van programmeren kent wordt het erg moeilijk om zelf die IR signalen te maken (of je moet er een PC zetten).
Maar je kan in zo goed als alle afstandsbedieningen draadjes solderen ipv de rubberen knopjes hoor. Zoek uit naar waar de "play" draadjes lopen, kras een beetje van de lak weg en soldeer daar de draadjes aan (drupje lijm erop kan handig zijn, zodat je het niet kapot trekt). En dan met die draadjes naar een mooie grote knop.
Edit: kheb net een rondslingerende AB opengedaan, er zit gewoon een ICtje in, weliswaar SMD, maar het is een SO-20 voet, dus zeker te doen om draadjes aan te solderen.
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]
Op 8 maart 2006 19:26:39 schreef Berry:
Gebruikt waarschijnlijk RC5
Inmiddels RC6.
brains
Special Member
bedankt, ik denk dat het gebruik van een universele ab dan toch het makelijkst is. Ik wist niet dat je de contacten kon weg krassen.
Op 8 maart 2006 19:33:32 schreef brains:
wat is het verschil dan tussen rc5 3n 6 protocollen?
100000 hits in google. Probeer hier eens :
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
binneste uit een relais sturen en het palletje voor de play knop zetten. (palletje drukt play knop in)
Op 9 maart 2006 12:59:20 schreef Stynus:
binneste uit een relais sturen en het palletje voor de play knop zetten. (palletje drukt play knop in)
Zet dan de relais contacten aan de binnenkant van het apparaat over de toets-contacten.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 9 maart 2006 14:13:13 schreef DIY:
[...]
Zet dan de relais contacten aan de binnenkant van het apparaat over de toets-contacten.
Op 8 maart 2006 19:22:00 schreef brains:
Kwestie van draadjes aan de playknop solderen.
Ik denk niet dat ze het leuk vinden dat ik op school de dvd speler open schroef en een draadje aan de playknop soldeer