hallo, wij moeten voor een opdracht voor school een elektronisch zone 30 bord maken. ( http://www.wegen.vlaanderen.be/documenten/regelgeving/awv_2004-4.html )

Nu zitten wij met het probleem dat wij niet juist weten hoe we er aan zouden moeten beginnen.
Het is de bedoeling dat de led's (deze zijn er ontzettend veel) in het bord oplichten als de school uit is of begint ( dus op bepaalde uren gaan deze led's gestuurd moeten worden)
hiervoor, denken we, gaan we een LOGO! gebruiken, omdat we de werking daar min of meer van kennen.

Nu het probleem is, hoe dat we al de led's in het bord moeten schakelen, je kan ze moeilijk allemaal achter elkaar hangen, we hebben al gedacht aan een aantal schakelingen die op deze site staan, zoals oa. de lichtketen, maar dan zonder de led's te laten knipperen.

kan iemand ons op weg helpen met een idee of mss een klein voorbeeld voor de vele led's aan te sturen.

Wat is je voedingsspanning?
In verkeerslichten (worden meen ik met 48V gevoed) staan er een aantal in serie en per string een stroombronnetje.

Lukt het niet om met behulp van glasvezel het licht te ”transporteren”?
Is maar een ideetje en houdt ook rekening met de vakantie dagen!

aan de uitgang van een logo is het 220 volt denk ik, kan natuurlijk omgevormd worden tot bv. 12V

neem nu dat wa als voedingsspanning 12V gebruiken, hoe is dan het best om die 200-300 led's te laten branden?

Op 9 maart 2006 17:14:59 schreef nick01:
aan de uitgang van een logo is het 220 volt denk ik, kan natuurlijk omgevormd worden tot bv. 12V

neem nu dat wa als voedingsspanning 12V gebruiken, hoe is dan het best om die 200-300 led's te laten branden?

Een specifiek LED-driver IC is het beste denk ik, aangezien je best niet hobby't met dergerlijke zaken. Maxim heeft chips die geschikt zijn, ff zoeken dus (google + "led driver"

Waarom een logo? Bord moet aan/uit gestuurd worden tussen bepaalde uren? Schakelklok is toch het meest logische dan?

Op 9 maart 2006 18:10:56 schreef sven:
Waarom een logo? Bord moet aan/uit gestuurd worden tussen bepaalde uren? Schakelklok is toch het meest logische dan?

Ik heb eens aan 2 mannen, die zo'n bord aan 't plaatsen waren gevraagd hoe dat bord weet wanneer het school is.
Hun antwoord was dat zo'n bord via het net een signaal krijgt van de stroomleverancier, op dezelfde manier zoals er omgeschakeld wordt tussen dag en nachttarief in de tellers bij de mensen thuis.

bij ons doen ze het anders denk ik, ik stond net in mijn lokale groothandel toen "een man van 't stad" (niet antwerpen, gewoon de stad waar ik was) kwam vragen om eens een offerte te maken voor tien van die programmeerbare schakelklokken van Hager (jaarprogrammering, programmatie wordt in een soort "sleuteltje" gestoken en zo kan je eenzelfde programmering in een paar seconden in een andere klok steken ook) - de vermelding voor de offerte moest zijn "zone 30-borden".
Ik heb me wel al afgevraagd of die zone30-borden met een zonnepaneel op nog voeding van elders krijgen, of of die stralende Belgische zon toch voldoende is voor zo 'n hoop leds...

Gewone schakelklok met weekprogramma nemen. 5 van de 7 dagen programmeer je de tijden dat het bord aan moet, zaterdag en zondag natuurlijk niet.

Voor de leds:
http://www.led1.de/shop/shop_content.php/coID/24

Vul het aantal leds in serie/parallel in, voedingsspanning, stroom en spanning van de led, en je krijgt je voorschakelweerstand, het nodige vermogen, enzoverder....plus een berekening tot in detail onderaan.