Hallo,
Hoe krijg ik dit motertje aan het draaien?
edit: http://users.telenet.be/marty
[Bericht gewijzigd door Hobby op ]
En dat betekend?
Ik zie 4 kabeltjes, welke zijn de plus en min, of kan je deze niet aansluiten op gelijkspanning dan?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 13 maart 2006 16:44:51 schreef chlodovech:
Dat is een bipolaire stappenmotor.
hij vraagt hoe die 'm aan 't draaien krijgt 
zoek is op bipolar step-motor driver 
of in't nederlands, wat jij wil.
nee, gewoon aansluiten is onmogelijk, als je enkel wilt hebben dat ie draait kun je er beter een gewoon dc motortje in knallen.
als je er geen passende heb geef mij ff de maten waarop die moet passen, dan kijk ik fftjes, heb hier nog een hele grote doos met die dingen.
[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]
Als je die wilt late draaien heb je minstens een h-brug en iets om die aan te sturen nodig. Parralelle poort van de comuter vind ik het handigste.
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.piclist.com/techref/piclist/jal/DrivingBipolarStepperMotors…
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 13 maart 2006 16:46:13 schreef Hobby:
En dat betekend?Ik zie 4 kabeltjes, welke zijn de plus en min, of kan je deze niet aansluiten op gelijkspanning dan?
dat ding moet gestuurd worden
dergelijke moteor draait niet vanzelf
in dat ding zitten 2 spoelen
als je spanning aanlegt aan 1 van die spoelen maakt dat ding ene stap ( de as zal een hele klein beetje draaien )
dan moet je de spanning verwijderen en aanleggen aan de andere spoel , dan maakt ie weer een stap , dan terug de eerste enzovoort
google eens naar L297 en L296 dat zijn chips speciaal gemaakt om het correcte pulspatroon op te wekken om dergelijk ding te laten draaien.
als je spanning aanlegt aan 1 van die spoelen maakt dat ding ene stap ( de as zal een hele klein beetje draaien )
dan moet je de spanning verwijderen en aanleggen aan de andere spoel , dan maakt ie weer een stap , dan terug de eerste enzovoort
Dat klopt, maar na 1 keer de ene spoel en de andere spoel spanning op te hebben gezet, moet daarna achtereenvolgens de "omgekeerde" spanning op de eerste en daarna tweede spoel worden gezet. Op deze manier creëer je 4 verschillende "stappen". Daarna begin je weer met stap 1