Hallo ik ben bezig met voor school een labovoeding te maken en ik ga ook de 7 segment DVM van hier op de site erbij maken.
Mijn labovoeding heeft een regelbare uitgangsspanning v 0-24V en stroom van 0-2.5A
Ik heb een spanningsdeler gemaakt met gewoon een serieschakeling van 3 hoogohmige(dat het niet te veel stroom trekt) precisieweerstanden welke gewoon over de uitgang van mijn voeding staat en de DVM ingang staat parallel over 1 weerstand.
Nu heb ik geen problemen met het berekenen van deze weerstanden ofzo maar wel met de keuze van de komma (D.P.) van de 7 segment.
De spanningsdeler is zo opgebouwd dat wanneer er 24 V uit de voeding komt er 24mV in de DVM gaat,ok dus ik sluit het segmentje van het puntje van het 2e display aan en zou er 24.0 op de dvm komen.
Maar mijn vraag is nu wat als ik een spanning aan mijn voeding van 2V heb en dus aan dvm ingang 2mV,gaat er dan niet op mijn displays komen 20.0 ???
Als je de spanningsdeler goed hebt berekend, moet er dan 02.0 op de meter staan.
Automatische bereikomschakeling heeft deze meter niet.
Ja ik heb een apart 5V voedingkje voor de DVM,elektron weet jij mss hoeveel stroom de DVM max. zou trekken?Ik dacht 3 x 7segm dus 21 x 20mA=420mA +-500mA maar ben niet zeker...
Ik begrijp niet hoe er dan 02.0 op het display kan komen.
Zo heb ik de spanningsdeler geredeneerd:
Ik wil niet teveel stroom verliezen dus Imax = 0.001A
Als ik 24V aan de voeding heb wil ik 0.24V over R4 en dus 23.76V over de rest(R123)
R=U/I=0.24/0.001=240 Ohm
R=U/I=23.76/0.001=23760 Ohm
Dus R4 = 240 Ohm (E24 1%)
R1 = 23700 Ohm (E96 1%)
R2 = 60 Ohm
R3 = Ter compensatie v afwijkingen
Ik dacht toch ergens op het forum te hebben gelezen dat de DVM een bereik heeft tot 999mV en dat als je hem 999mV geeft dat er ook 999 verschijnt op het display.
Wat verschijnt er nu op het display als je hem bv 99 of 9 mV geeft aan de sense ingang ?
elektron_
beetje gek
Er staat in de tekst: -99 mV tot 999 mV
dus als je 0-2-0 hebt is dat 20mV
Heb je geen universeel meter om te meten hoeveel je echt hebt?
Nu een afwijking van 1% op de serie weerstand geeft een afwijking van 30 % op de spanning van R4.
Je hebt de ground toch niet doorverbonden tussen voeding en DVM ?
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]