Hoi,
Toen ik een kapotte TV (Philips)had open gemaakt bleek de zekering kapot te zijn, deze wil ik dan vervangen met een andere zekering, omdat de winkels al dicht zaten ben ik een andere zekering gaan zoeken.
De orginele zekering :
T2AL250V Van het merk omega met een kleurcode erop.
De zekering die ik gevonden had :
Komt uit een computervoeding
T4AH250V en heeft tot tegenstelling van de andere geen doorzichtige huls maar een witte en is ook iets dunner als de orginele.
Kan het kwaad als ik deze zekering gebruik voor de TV?
Waar staan de letters voor van de codering :
T: traag
4 ampere
250V
Waar staat die h voor en kloppen mijn gedachte over de andere letters?
Grtz
Maverick
elektron_
beetje gek
Ik zou geen 2A vervangen door 4A. Je risceert dan meer schade aan te richten, banen die doorbranden, knallende onderdelen. Een korrekte zekering dient net om de schade te beperken ( zelfs ontstaan van brand te vermijden)
Nooit een andere zekering dan de originele ergens indoen, en al helemaal niet in een TV (hoogspanning etc.). Want als een zekering knapt, is dat niet zomaar.
Dan ga ik eerst een andere zekering halen voordat ik hem dicht schroef, thnx voor het advies
Grtz
Maverick
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Als de zekering knapt betekend het waarschijnlijk dat er behalve de zekering iets fout zit, dit hoeft niet altijd het geval te zijn maar indien het wel zo is, is de zekering door een zwaarder type vervangen niet een slim idee door het al eerder genoemde doorbranden van printbanen, onderdelen, en kan brand veroorzaken, dus koop maar gewoon een originele zekering
Prutsertje
bloep....
zit de zekering in het circuit waar de 230V binnenkomt ? zo ja, kijk dan eens om het gedeelte voor de oscillator af te koppelen door de FET eruit te solderen en meet de NTC even door, vaak (niet altijd dus!) zit in één van deze onderdelen de fout. Het is een gok, maar proberen kan altijd.