Beste mensen,
heb een klein probleempje. Tijdens ontwikkeling van een energie kwam er naar voren dat ik wisselspanning moet perken. Op zicht is dat geen probleem. Het probleem schuild hem in het volgende, tijdens het stroom beperken in het algemeen zal de stroom tot een zekere hoogte Amperage "tegenhouden". Ik zat eens te denken, als ik achter de stroom beperking een grote vraag creeere wat zal er dan gebeuren??
Voorbeeld: spanningsnet 230 Volt. Stroom beperken met "spanningsspoel" tot 6 Amperé. Oke geen probleem Daarna wil ik een wasmachine en een droger ( op twee groepen dan) aanzetten. Dan verbruik ik meer dan die 6 Amperé. Hoe meer stroom ik vraag des te lager de spanning zal worden. Wat zal er dan gebeuren?? Zullen beide apparaten uitvallen? of zullen ze op een lagere spanning doorwerkeb??( voor zover mogelijk)?? Ik weet niet of iemand het ooit al gedaan heeft en/ of andere ervaringen mee heeft??
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Dat is afhankelijk van het desbetreffende apparaat. Een geschakelde voeding (bijvoorbeeld je GSMlader, laptopvoeding,...) is meestal gemaakt dat ie ook op 110V werkt, die zullen proberen te blijven werken (maar meer stroom willen). Motoren zullen heel traag draaien, nauwelijks kracht kunnen geven, en ws uiteindelijk verbranden als dat een tijdje duurt, en de aansturing niet ingrijpt.
Je kan beter meteen je spanning uitschakelen als de stroom te hoog wordt.
MGP
LDmicro user.
Op 3 april 2006 10:33:43 schreef Hokkie84:
....
Voorbeeld: spanningsnet 230 Volt. Stroom beperken met "spanningsspoel" tot 6 Amperé. Oke geen probleem Daarna wil ik een wasmachine en een droger ( op twee groepen dan) aanzetten. Dan verbruik ik meer dan die 6 Amperé. Hoe meer stroom ik vraag des te lager de spanning zal worden. Wat zal er dan gebeuren?? Zullen beide apparaten uitvallen? of zullen ze op een lagere spanning doorwerkeb??( voor zover mogelijk)?? Ik weet niet of iemand het ooit al gedaan heeft en/ of andere ervaringen mee heeft??
Wisselstroom beperken is een zeer moeilijke aangelegenheid.
Als je dan, zoals je zegt, de spanning omlaag trekt om de stroom binnen die 6A te houden, dan zullen die 2 machines zoals je schrijft misschien nog 20Vac krijgen.
De wet van ohm kun je niet omzeilen. 
En ik denk dat je dat wilt uitvinden

Een 230V apparaat MOET 230V hebben om goed te werken!
Hehe ik begrijp en weet ook dat de wet van Ohm niet omzeild kan worden.
Deze opdracht is in de trant van wat Nederland in navolging van België ook krijgt. Stroom beperking bij wanbetaling van de energie voorziening. Voor school kregen we de opdracht mee van verzin eens een oplossing. Maar bij normale denkwijze kwam ik al bij het probleem van, wat zal er gebeuren als de stroomverbuik groter wordt dan dat het zou leveren??
Hmmmm denk aan een installatie automaat van variabele Amperages, die elektronisch geregeld kan worden door een PLC.
Dat de installatie automaat automatisch omklapt en naderhand weer aangeschakeld kan worden.
klein is fijn
Moderator
Ik zou niet de spanning variabel laten worden, dat geeft veel te veel problemen bij apparatuur die aangesloten staat.
Gewoon de spanning vol uit boven een bepaalde stroom werkt veel beter.
MGP
LDmicro user.
Op 3 april 2006 12:54:56 schreef Hokkie84:
Hehe ik begrijp en weet ook dat de wet van Ohm niet omzeild kan worden.
Deze opdracht is in de trant van wat Nederland in navolging van België ook krijgt. Stroom beperking bij wanbetaling van de energie voorziening. Voor school kregen we de opdracht mee van verzin eens een oplossing. Maar bij normale denkwijze kwam ik al bij het probleem van, wat zal er gebeuren als de stroomverbuik groter wordt dan dat het zou leveren??Hmmmm denk aan een installatie automaat van variabele Amperages, die elektronisch geregeld kan worden door een PLC.
Dat de installatie automaat automatisch omklapt en naderhand weer aangeschakeld kan worden.
De enige betaalbare oplossing is een automaat plaatsen van 6A.
Maar dat zal de maatschappij wel voor u doen 
Als je een schakeling moet maken met een stroomsensor oid dat kan inderdaad ook.
Met een stroomtransfo (redelijk nauwkeurig) kun je ook nog een ampèremeter aansturen.
En telkens de spanning uitschakelen en handmatig inschakelen is het enige wat je kunt doen.
Op 3 april 2006 12:57:25 schreef klein is fijn:
Ik zou niet de spanning variabel laten worden, dat geeft veel te veel problemen bij apparatuur die aangesloten staat.
Gewoon de spanning vol uit boven een bepaalde stroom werkt veel beter.
De stroom is variabel niet de spanning. Hehe de spanning is zowiezo variabel
:P 230 AC 
Hmmmm denk aan een installatie automaat van variabele Amperages, die elektronisch geregeld kan worden door een PLC.
Zou op zich een idee zijn, mits het om de hoofdzekering(en) gaat. De overige installatie automaten zijn van de huiseigenaar dus daar mag het energiebedrijf niet aanzitten (ik begrijp dat de probleemstelling vanuit het energiebedrijf gezien moet worden).
Zelf hebben we hier 3x25A hoofdzekeringen. Op zich zou het energiebedrijf dat kunnen beperken door 2 v.d. 3 fases af te sluiten. Maar veel huishoudens hebben ook 1x40A en dan gaat dat niet op natuurlijk. Dan zou je die dus tijdelijk willen omschakelen naar 1x16A ofzo?
Wat is trouwens de achterliggende gedachte? Dat mensen "een beetje" afgesloten worden? Ligt er toch ook aan of je kookt op gas of electra of dat heel veel uitmaakt... moeten ze die ook wat dichtdraaien dan?
MGP
LDmicro user.
Op 3 april 2006 14:48:56 schreef D. Kuipers:
[...]
.........
Wat is trouwens de achterliggende gedachte? Dat mensen "een beetje" afgesloten worden? Ligt er toch ook aan of je kookt op gas of electra of dat heel veel uitmaakt... moeten ze die ook wat dichtdraaien dan?
Gas draaien ze naar mijn weten volledig dicht, en de stroom wordt beperkt tot 6A of ongeveer een kleine 1,5KW
Hoe je kookt of verwarmd maakt niks uit.
De achterliggende gedachte..tja als je pech hebt in't leven en niet meer betaald, en om dan vanalles gratis gebruik te maken..dat gaat zomaar niet meer.
Je krijgt maar juist genoeg om niet te sterven en te weinig om te leven.
[Bericht gewijzigd door MGP op ]
Nouja minister van Brinkhorst wil het volgende. Iedereen in meterkast meters die automatisch de standen door stuurt. Nou mocht het zo zijn dat mensen niet betalen, (niet op tijd en of chronische niet betalen) dan knijpen in plaats van afsluiten. Houd in dat je nog bepaalde stroom krijg om je primaire levens behoefte te krijgen. Zoals licht en koelkast en koken.
Dat is stukken beter dan afsluiten, want wanneer je afgesloten ben mag je 300 euro betalen om je weer aan te sluiten, en ik verzeker je 300 euro is een stuk meer dan je energie rekening betalen. En gas kunnen ze tegenwoordig ook knijpen; maar doen ze liever niet omdat de investering duurder is. Maar afsuiten doen ze wel. En binnenkort allemaal op afstand.
MGP
LDmicro user.
Op 3 april 2006 16:00:21 schreef Hokkie84:
Nouja minister van Brinkhorst wil het volgende. Iedereen in meterkast meters die automatisch de standen door stuurt. Nou mocht het zo zijn dat mensen niet betalen, (niet op tijd en of chronische niet betalen) dan knijpen in plaats van afsluiten. Houd in dat je nog bepaalde stroom krijg om je primaire levens behoefte te krijgen. Zoals licht en koelkast en koken.Dat is stukken beter dan afsluiten, want wanneer je afgesloten ben mag je 300 euro betalen om je weer aan te sluiten, en ik verzeker je 300 euro is een stuk meer dan je energie rekening betalen. En gas kunnen ze tegenwoordig ook knijpen; maar doen ze liever niet omdat de investering duurder is. Maar afsuiten doen ze wel. En binnenkort allemaal op afstand.
Dat is in BE al een tijdje zo, wel niet op afstand maar dat komt ook nog wel.
Moet jij daar een ontwerp over maken voor school, of zoek je een oplossing om dat te omzeilen? 
Maareh als het dan toch nieuwe meters worden die digitaal de handel gaan doorsturen.. Dan kunnen ze toch in die meters een zware afschakeling maken die dus op commando digitaal de spaning erop en af kan halen. 
Dat scheelt een monteur en dus op afstand spaning in en uit kunnen schakelen bij wanbetalers is een kwestie van een computer gestuurd process.
Je hebt geen problemen met spaningen die inklappen door begrenzing.. Gewoon alles of niets.. eerst een herindering sturen. Dan nog niet betalen is KLIK..
Eventueel zetten ze die schakelmodules in het verdeel station om te voorkomen dat mensen de spaning dan voor de meter alsnog aftakken.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
En dan een foutje in de database, je wordt per ongeluk als wanbetaler aangestipt, klak.
Het gebeurt nu al soms, straks nog meer?
Tja maar dat blijf je houden ook al wordt de stroom gereduceerd.
In beide gevallen heb je een fout error marge waarbij er altijd wat mis kan gaan..
Vind dit wel een leuke discussie, ben heel benieuwd naar een schema voor stroombeperking uit het openbare net.
Weet genoegoplossingen om spanning te beperken maar stroom beperken gaat een hoop verliezen geven denk ik...
Zeker leuk.....
Wat te denken van kookplaat 7Kilowatt 400volt..?
En toch moeten we af en toe warm eten, graag oplossing..