Hallo,
- Kort even de situatie schetsen:
Ik ben samen met een mede-leerling bezig een eindwerk aan het maken over de windturbine. Daarin bespreken we onder meer de ringgenerator. (Ringgenerator 1,Ringgenerator 2)
Een ringgenerator is een synchrone generator. Dus de frequentie van de opgewekte spanning is afhankelijk het toerental van de bladen.
Om nu die frequentie nu netjes op netfrequentie te krijgen maakt men gebruik van een converter. (AC-DC-AC) - Wat ik al heb/kan:
De omvorming van AC naar DC of het gelijkrichten. - Vragen:
1. Het gelijkrichten op 'kleine' schaal kunnen we met diodes. Maar hoe gebeurt dit op grote schaal bij een turbine? Gebruikt men hiervoor ook diodes? En vlakt men deze spanning af? Een driefasig gelijkrichte spanning heeft immers al een kleinere rimpel.
2. Hoe vormt men deze gelijkgerichte spanning opnieuw om naar een wisselspanning? Gebeurt dit met PWM? Met een dergelijke schakeling?
grtz nerootje
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 6 april 2006 14:10:38 schreef nerootje:
Hallo,
- Kort even de situatie schetsen:
Ik ben samen met een mede-leerling bezig een eindwerk aan het maken over de windturbine. Daarin bespreken we onder meer de ringgenerator. (Ringgenerator 1,Ringgenerator 2)
Een ringgenerator is een synchrone generator. Dus de frequentie van de opgewekte spanning is afhankelijk het toerental van de bladen.
Om nu die frequentie nu netjes op netfrequentie te krijgen maakt men gebruik van een converter. (AC-DC-AC)- Wat ik al heb/kan:
De omvorming van AC naar DC of het gelijkrichten.- Vragen:
1. Het gelijkrichten op 'kleine' schaal kunnen we met diodes. Maar hoe gebeurt dit op grote schaal bij een turbine? Gebruikt men hiervoor ook diodes? En vlakt men deze spanning af? Een driefasig gelijkrichte spanning heeft immers al een kleinere rimpel.
2. Hoe vormt men deze gelijkgerichte spanning opnieuw om naar een wisselspanning? Gebeurt dit met PWM? Met een dergelijke schakeling?grtz nerootje
ik neem aan dat ze het gelijkrichten ook gewoon met diodes doen, grote zelfs
.
afvlakken, wel noodzakelijk, en dan met een schemaatje (desnoods 555) een 50hz puls maken, en deze met een paar fet's/mosfet's/torren/whatever schakelen.
Op 6 april 2006 14:16:30 schreef pcnerd:
(desnoods 555)
Je gaat dit toch nie vrijlopend doen? Je moet echt absoluut syncroon zitten met het net, beter het net als referentie gebruiken.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Ik denk dat je het moet zien als een audio-versterker (maar dan wel zwaarder opgebouwd), die als ingangssignaal een sinus heeft (synchroon met het net), en als voedingsspanning de gegenereerde spanning van de windturbine. De uitgaande sinus wordt dan opgetransformeerd, en op het hoogspanningsnet gestoken.
Op 6 april 2006 14:41:30 schreef Videomodulator:
Ik denk dat je het moet zien als een audio-versterker (maar dan wel zwaarder opgebouwd), die als ingangssignaal een sinus heeft (synchroon met het net), en als voedingsspanning de gegenereerde spanning van de windturbine. De uitgaande sinus wordt dan opgetransformeerd, en op het hoogspanningsnet gestoken.
Vast geen klasse A of AB versterker, het vermogensverlies is dan niet te overzien, eerder een volle brug met een HV trafo erin.
Misschien even vermelden, om misverstanden te vermijden, dat het niet de bedoeling is om een dergelijke converter te bouwen. Het is vooral theoretisch uitleggen.
Wat we misschien wel kunnen overwegen is om het basisprincipe demonstreren aan de hand van een kleine simulatie: wisselspanning met wisselende frequentie --> diodebrug --> afvlakken--> omvormen naar synchrone wisselspanning
grtz nerootje
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Klasse D versterker (digitaal, door de volle spanning met regelbare duty-cycle door te schakelen) zal idd gebruik worden, maar het blijft een versterker.
TS: je kan een opampje voeden met de DC, en dan op de ingang een sinusje steken, zodat je aan de uitgang een sinus, gemaakt uit de DC spanning, verkrijgt. Zeg dan ook dat het niet met een opamp, maar met een PWM principe werkt, en toon er nog deze figuur bij:
De blokgolf is het signaal dat uit de versterker komt, de sinus wordt bekomen na afvlakking met wat Bertrix zegt.
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]
Hallo,
Bedankt voor de reacties, de site en pdf had ik al gevonden via google
.
Het basisprincipe weet/wist ik al maar is hier soms iemand die mij kan vertellen hoe een dergelijke installatie er uit ziet? En iemand die kan bevestigen dat de omvorming van dc naar ac met PWM gebeurt?!
Ik neen bijvoorbeeld aan dat de gelijkrichter enorme diodes bevat. En hoe richt men gelijk? Zo?
grtz nerootje