hallo,
ik heb de volgende vraag wat betekent nou precies een open collector uitgang van een mms, wat kan je hierop aansluiten??
gr,
james
Dat is de collector van een transistor die in de schakeling alleen op de basis en emitter is aangesloten. De collector is het pinnetje dat nergens aan vast zit.
Als je een lampje wilt aansluiten zet je de plus op je lampje, dan een draad van het lampje naar die open collector uitgang/pin. En verder sluit je ook de min aan in de schakeling waar Gnd of (-) staat oid.
Het voordeel van een open collector is dat het niet veel uitmaakt wat voor spanning je op je lamp zet. Die mag hoger zijn dan de voeding van de schakeling.
[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]
Op 15 april 2006 10:53:46 schreef ikkedus:...Als je een lampje wilt aansluiten zet je de plus op je lampje, dan een draad van het lampje naar die open collector uitgang/pin. En verder sluit je ook de min aan in de schakeling waar Gnd of (-) staat oid.
hmm. Er bestaan toch ook open collectors waar het net andersom is: uitgang, draadje, lampje, min. En de plus "ergens" aan de schakeling.
Wat is het verschil?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 15 april 2006 11:36:07 schreef GJ_:
[...]hmm. Er bestaan toch ook open collectors waar het net andersom is: uitgang, draadje, lampje, min. En de plus "ergens" aan de schakeling.
Wat is het verschil?
dat zou een open-collector kunnen zijn van een PNP transistor, maar dat wordt zelden gbruikt. Of een open-emitter van een NPN, zie je ook weinig.
Op 15 april 2006 11:39:34 schreef Wouter van Ooijen:
[...]dat zou een open-collector kunnen zijn van een PNP transistor, maar dat wordt zelden gbruikt. Of een open-emitter van een NPN, zie je ook weinig.
In de industrie zeer gebruikelijk bij bv fotocellen. Schakelen in de min is daar bijna een doodzonde (in europa).
---edit----------
ik vroeg een beetje naar de bekende weg, we zitten hier in de schoolvragensectie per slot van rekening.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
gericht aan GJ
hallo,
ik wilde even kwijt dat waar ik ook kijk, jou naam overal op duikt bij circuitsonline en dan vaak in de trant van, we zitten bij schoolvragen bla bla bla, de hele tijd commentaar hebben op iedereen, heb jij niets beters te doen ofzo?
je bent zo;n beetje de enige die zielige reacties op circuitsonline tikt, get a life
rene
Op 16 april 2006 10:40:15 schreef james hetfield:
gericht aan GJhallo,
ik wilde even kwijt dat waar ik ook kijk, jou naam overal op duikt bij circuitsonline
.....
Logisch, GJ_ is nu eenmaal Moderator
en dan vaak in de trant van, we zitten bij schoolvragen bla bla bla, de hele tijd commentaar hebben op iedereen, heb jij niets beters te doen ofzo?
Misschien om je aan te zetten tot het gebruik van de grijze massa.
je bent zo;n beetje de enige die zielige reacties op circuitsonline tikt, get a life
rene
Hier verschillen wij ernstig van mening.
Met het verkeerde been uit bed gestapt?
Ik vond de uitleg van ikkedus niet helemaal bevredigend, maar ik kan daar ook niet helemaal goed over oordelen. Het enige dat ik zeker wist is dat het verhaal niet kompleet was. (ik ben zeker geen elektronica deskundige)
Vandaar mijn vraag. En idd: bij schoolvragen hoef ik niet zo nodig kant-en-klare antwoorden te geven, de TS mag best zelf ook wat doen.
Ik denk dat je een beetje gepikeerd bent door mijn opmerking van gisteren. Toen heb je samen met je broertje in no-time een groot aantal schoolvragen in het forum gedumpt, vandaar mijn terechte vraag of je zelf ook nog van plan was iets aan je huiswerk te gaan doen.
De vraag kwam misschien wat botter over dan de bedoeling was.
Commentaar op iedereen..? Zielige reacties..? Ik nodig je uit er een lijstje van te maken en naar mij te mailen, dan houden we het forum een beetje schoon. Ik heb jou en je broer nog nooit antwoorden zien geven in andermans topics, alleen maar in door jullie zelf gestartte topics. Het moet op een forum van meerder kanten komen, het is geen huiswerk service!
Op 16 april 2006 10:48:31 schreef GJ_Het enige dat ik zeker wist is dat het verhaal niet kompleet was.
Het zijn vaak toch dezelfde fouten en problemen en dan is een simpel antwoord beter vind ik. Ik heb vaak ook de behoefte om alles uit te leggen, maar ik weet ook dat als ik zelf informatie zoek dat dat me eigenlijk niet interesseert. Bijvoorbeeld 1 of andere oetlul die een heel elektuurboek volschrijft over een zelfverzonnen microprocessor. Als beginner heb je er geen verstand van dus koop je zo'n boek. Maar wat er in staat is redelijk waardeloos en is alleen geschreven omdat de schrijver het zichzelf aan het uitleggen was volgens mij. Je wilt toch vooral praktische informatie denk ik dan.
Het was zeker geen aanmerking op jouw verhaal of tegen jou gerichte opmerking. Zoals gezegd, ik ben geen elektronica expert.