piekstroom bobine

opgave waar ik niet uitkom:

25 Een bobine met een primaire zelfinductie van 2 mH wordt door het MMS gedurende 5 ms
aangestuurd via een powertransistor. De spanning van de accu is 12V en het verlies over de
transistor in geleidende toestand is te verwaarlozen. Bereken de piekstroom door de bobine.
A. < 1 A
B. tussen 1 en 5 A
C. tussen 5 en 10A
D. meer dan 10A

nu heb ik zelf de formule ub=-L*(delta I/delta t) er op toegepast maar dan kom je op -30A uit.................
iemand enig idee hoe dit vraagstukken opgelost dient te worden?

alvast bedankt

james

GJ_

Moderator

Ga je dit weekend ook nog zelf huiswerk maken of was je van plan alles door anderen te laten doen?

het is niet zo zeer dat ik anderen alles laat maken, ik kom gewoon uit een paar opgave niet uit en vraag daarbij om hulp

electrotechniek is ook geen kernvak binnen mijn opleiding en ik heb hier zeer weinig college in....

Anoniem

Wat je altijd eerst moet doen, bij een schakeling, is de zin van uw stroom en spanning vast leggen, want afhankelijk daarvan zijn de formules anders.
Vb

code:


            U
        <---------       I
--------weerstand-------->-----

Hier geldt de wet van Ohm zoals je ze kent, R = U/I.
maar

code:


            U
        --------->       I
--------weerstand-------->-----

Hier is het: R= -U/I

Dus in uw voorbeeld met de opgegeven formule, liggen de richting van de spanning en stroom in dezelfde zin.
Uw stroom komt negatief uit, wat er op wijst dat hij in de andere richting loopt dan de gekozen richting.
Wat logisch is natuurlijk.

Duidelijk?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 april 2006 11:05:45 schreef james hetfield:
opgave waar ik niet uitkom:

nu heb ik zelf de formule ub=-L*(delta I/delta t) er op toegepast maar dan kom je op -30A uit.................

Die - kun je beter weglaten, die hoort bij de tegenspanning die de spoel opwekt. Die is hier natuurlijk gelijk (maar tegengesteld) aan Ub.
Het antwoord is dus inderdaad gewoon 30A, dus d.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 17 april 2006 14:15:38 schreef Frederick E. Terman:
[...]Die - kun je beter weglaten, die hoort bij de tegenspanning die de spoel opwekt. Die is hier natuurlijk gelijk (maar tegengesteld) aan Ub.
Het antwoord is dus inderdaad gewoon 30A, dus d.

Die - mag je gerust laten staan :-)
Dan moet je alleen uw stroomzin en spanningszin indezelfde zin kiezen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier geldt: U = R * I voor de afgesproken richting.

code:


            U
        +       -        I
--------weerstand-------->-----

Nu met de bobine (wat Frans is voor 'spoel')

code:


                   U
               +       -        I
+ accu ----------spoel---------->----- via mms naar massa

Hier geldt: U = L * dI/dt
In dit geval, omdat U = constant, mogen we stellen
I = U/L * t = 12 / 0.002 * 0.005 = 30A

Natuurlijk kunnen we de stroom veronderstellen van - naar + te lopen, en dan hebben we het minteken nodig. Maar dat is niet de gebruikelijke tekenwijze in de techniek, hoewel het natuurlijk in wezen niets mag uitmaken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 17 april 2006 15:40:42 schreef Frederick E. Terman:
Hier geldt: U = R * I voor de afgesproken richting.

code:


            U
        +       -        I
--------weerstand-------->-----

Nu met de bobine (wat Frans is voor 'spoel')

code:


                   U
               +       -        I
+ accu ----------spoel---------->----- via mms naar massa

Hier geldt: U = L * dI/dt
In dit geval, omdat U = constant, mogen we stellen
I = U/L * t = 12 / 0.002 * 0.005 = 30A

Natuurlijk kunnen we de stroom veronderstellen van - naar + te lopen, en dan hebben we het minteken nodig. Maar dat is niet de gebruikelijke tekenwijze in de techniek, hoewel het natuurlijk in wezen niets mag uitmaken.

Ik weet dat dat de gebruikelijke tekenwijze is. :-)
Mijn punt was dat het gewoon enorm belangrijk is om spanningspijlen en stroompijlen te plaatsen op uw schema. Anders wordt alles onduidelijk.
Trouwens uw + en - over de spoel is nogal dubieus, als je daarmee de positieve zin bedoelt is dat ok, maar als het aanduiden is welke van de twee de hoogste potentiaal heeft, is dat niet zo ok. Want bij het uitschakelen is dI/dt negatief, en dus ook uw spanning over uw spoel, en staat er dus - + :-p

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik bedoel daarmee de positieve zin. Als de stroom afneemt, is dI/dt negatief, en komt er dus een negatief getal uit de spanning. We krijgen dan dus bijvoorbeeld, met de aangegeven symbolen, -120V.
Je zou dan idd ook kunnen zeggen "120V, maar de plus en min moeten omgedraaid worden".
Kortom we bedoelen allebei hetzelfde :-) hopelijk is nu niet iedereen in de war...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org