vragen frequentieregelaar

Vraag 1:
Bij ons op school beweren ze dat bij het aanzetten van een frequentieregelaar de overstroombeveiliging (automaat) afvalt. Nu is de vraag: waarom? (en hoe is dit hier opgelost?)

Vraag 2:
Het probleem van de toename van de tussenkringspanning kan op verschillende manieren worden tegengegaan. Noem 2 mogelijkheden.
(zouden ze hier mee bedoelen: de toename van de tussenkringspanning die stijgt als de motor als generator werkt, dus bij oversynchroon toerental?)

Vraag 3:
Waarom zijn er 2 terugkoppelingen naar de regeling voorzien? Deze zijn: stroom naar de invertor en spanning over de afvlakcondensatoren.

Hier staan de schema's van de frequentieregelaar waar het om gaat:

http://docweb.khk.be/Eric%20Mondelaers/IIBT/4EM/Bijlagen/B-Bijlagen%20…

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op dinsdag 18 april 2006 16:24:48

Op 18 april 2006 16:22:21 schreef bobbydrop:
Vraag 1:
Bij ons op school beweren ze dat bij het aanzetten van een frequentieregelaar de overstroombeveiliging (automaat) afvalt. Nu is de vraag: waarom? (en hoe is dit hier opgelost?)

Vraagje terug:Waarvoor dient R1 als er toch een schakelaar overheen staat?

Vraag 2:
Het probleem van de toename van de tussenkringspanning kan op verschillende manieren worden tegengegaan. Noem 2 mogelijkheden.
Als het puur een overspanningsbeveiliging is, dan met een wat ze bijn ons een MUB (Momentan Ueberspannungs Begrenzung) noemen, een relatief kleine weerstand die door een GTO/IGBT gestuurd word. Als het om grotere vermogens gaat, terugvoeden in het net, maar dan de bruggelijkrichter als wisselrichter.

(zouden ze hier mee bedoelen: de toename van de tussenkringspanning die stijgt als de motor als generator werkt, dus bij oversynchroon toerental?)

Vraag 3:
Waarom zijn er 2 terugkoppelingen naar de regeling voorzien? Deze zijn: stroom naar de invertor en spanning over de afvlakcondensatoren.

Omdat er twee regelkringen zijn, een die regelt op de motorstroom, en de ander die de tussenkringspanning in de gaten houdt. Als de tussenkring spanning te hoog wordt, kun je de stroom zo regelen dat er meer of minder vermogen gevraagd wordt, zodat de tussenkring weer op spanning blijft.

Hier staan de schema's van de frequentieregelaar waar het om gaat:

http://docweb.khk.be/Eric%20Mondelaers/IIBT/4EM/Bijlagen/B-Bijlagen%20…

carpe cerevisi

Aha, dus die R1 is dus een stroombeperkende weerstand? Dus de frequentieregelaar wordt aangezet en daarna wordt deze weerstand overbrugd door schakelaar MS1 veronderstel ik?

Mijn vraag is nog altijd: waarom zou de automaat afvallen als deze weerstand er niet zou zijn?

2de vraag: in het schema bestaat de brug aan de kant van het net (de gelijkrichterbrug) toch uitsluitend uit diodes, deze brug kan dus toch niet als wisselrichter dienen. De remenergie kan dus niet terug naar het net gestuurd worden, wat gebeurt er dan wel met de remenergie? Ik zie nergens een remweerstand ofzo, wel?

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op dinsdag 18 april 2006 16:59:51

Ik denk dat ik weet waarom soms de automatische zekering eruit springt bij het inschakelen van een frequentieregelaar: omdat een condensator in ontladen toestand een kortsluiting vormt voor een DC-spanning, zal, als de condensatoren van de DC-tussenkring volledig ontladen zijn, zal er een grote kortsluitstroom vloeien bij inschakelen van de frequentieregelaar.

Kan iemand dit bevestigen?

Mijn 2de vraag is nog altijd:
in het schema bestaat de brug aan de kant van het net (de gelijkrichterbrug) toch uitsluitend uit diodes, deze brug kan dus toch niet als wisselrichter dienen. De remenergie kan dus niet terug naar het net gestuurd worden, wat gebeurt er dan wel met de remenergie? Ik zie nergens een remweerstand ofzo, wel?

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op dinsdag 18 april 2006 23:18:08

Op 18 april 2006 17:51:16 schreef bobbydrop:
Ik denk dat ik weet waarom soms de automatische zekering eruit springt bij het inschakelen van een frequentieregelaar: omdat een condensator in ontladen toestand een kortsluiting vormt voor een DC-spanning, zal, als de condensatoren van de DC-tussenkring volledig ontladen zijn er een grote kortsluitstroom vloeien bij inschakelen van de frequentieregelaar.

Kan iemand dit bevestigen?

Inderdaad

Op 18 april 2006 17:51:16 schreef bobbydrop:
Mijn 2de vraag is nog altijd:
in het schema bestaat de brug aan de kant van het net (de gelijkrichterbrug) toch uitsluitend uit diodes, deze brug kan dus toch niet als wisselrichter dienen. De remenergie kan dus niet terug naar het net gestuurd worden, wat gebeurt er dan wel met de remenergie? Ik zie nergens een remweerstand ofzo, wel?

Niet alle frequentieregelingen hebben een remweerstand.
De keuze hiervan hangt af van de toepassing.

Daar waar een soort vliegwielwerking ontstaat en er moet kort afgeremd worden dan is een remweerstand ,ingebouwd of extern, meer dan nodig.

Een gewone toepassing waar enkel de snelheidsregeling de hoofdreden is, zal er één gekocht worden zonder remweerstand (bv.boormachine).
Daar zal de afremming geleidelijker gebeuren, de remenergie wordt hier door de FR gebruikt(gerecycleerd).
Mocht in een bepaalde toepassing de remenergie toch te groot worden, dan zal de spanning op de elco te groot worden en zal de FR in storing gaan.

LDmicro user.

Kan je me ook zeggen wat er met de remenergie van deze frequentieregelaar gebeurt? Schema: zie eerste bericht.

Niets. Als je met deze frequentieregelaar wilt remmen, dan moet je of een remweerstand toevoegen of de diode brug vervangen met een thyristor brug. Waarschijnlijk zal de software in de controller verhinderen dat je terug kunt leveren de tussenkring in.

carpe cerevisi

Op 18 april 2006 23:20:20 schreef bobbydrop:
Kan je me ook zeggen wat er met de remenergie van deze frequentieregelaar gebeurt? Schema: zie eerste bericht.

Zonder remweerstand wordt de remenergie via de igbt-dioden terug in de bufferelco('s) gepompt.
Omdat de afremming geleidelijker gebeurt zal de spanning op de elco niet zo hoog oplopen en wordt zoals eerder geschreven terug gebruikt.
Al de energie die de motor teruglevert, wordt dan niet uit het net getrokken.
Bij afremming wordt er ook nog energie verbruikt, want de igbt's schakelen ook dan nog.
Ook de regeling zelf verbruikt nog energie.

LDmicro user.