Info: KP56HM2-501
2.25VDC
1.8 deg/step
1.6 Ampere/phase
datasheet -hier-
Ik heb sinds kort nieuwe steppers weten te bemachtigen en de datasheet ziet er goed uit. Veel power, vrij klein formaat, goed genoeg voor een cnc waar ik ze waarschijnlijk voor wil gebruiken. Maar nu...
In de datasheet staat dat der motor 1.6 Ampere per phase nodig heeft.. wat voor big ass voeding moet ik dan wel niet bouwen voor 3 van deze dingen?
Nu heb ik in verschillende topics over steppers al gezien dat je steppers op een hogere spanning kunt zetten zonder dat ze kapot gaan MITS ze draaien. Bij stilstand moet het voltage (bij mijn weten) op het gegeven voltage zijn (hier dus 2.25 volt. Heeft iemand ideeen voor de driver voor deze motoren? Gewoon pc voeding en dan op 5V? of iets van een stroombegrenzing?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Voor dit soort steppers heb je inderdaad een forse stroom nodig bij een lage spanning. Ideaal is een constante-stroom aansturing (geeft meeste kracht bij stappen), of anders een passende serieweerstand (per spoel). Als voeding lijkt een oude PC voeding me geen gek idee, let wel op dat sommige versies een minimale load op de 5V willen zien (2A ofzo).
Op 19 april 2006 14:03:59 schreef darkdizzy:
Nu heb ik in verschillende topics over steppers al gezien dat je steppers op een hogere spanning kunt zetten zonder dat ze kapot gaan MITS ze draaien. Bij stilstand moet het voltage (bij mijn weten) op het gegeven voltage zijn (hier dus 2.25 volt.
Klopt niet helemaal, de stroom is het belangrijkste want deze wekt het magnetisch veld op.
Het probleem bij stappenmotoren is dat de stroom bij iedere stap traag stijgt door de inductie van de spoelen.
Dit is geen probleem bij een laag toerental, bij hoge snelheden raakt de stroom niet hoog genoeg en verliest de motor snel aan kracht.
Er bestaan verschillende systemen om dit te omzeilen en een hogere spanning te gebruiken waardoor de stroom veel sneller stijgt maar die moet beperkt worden volgens de specificaties van de motor.
De meest gangbare oplossing is een PWM chip (ook chopper genoemd) die ingesteld wordt op de stroom van de motor maar een spanning gebruikt die 10 tot 20 maal hoger is dan die van de motor.
De specificaties in die datasheet zijn trouwens met zo'n driver op 24V. Moest je die motor gewoon sturen op 2.25V met transistors dan haal je nooit wat daar getoond wordt.
Als je ze wil gebruiken voor een deftige CNC en er toch wat power wil uithalen zal je PWM moeten gebruiken.
Spanning tussen 24 en 33V DC en een chip die 2A per phase kan geven, de maks stroom stel je in op 1.6A.
Het totale stroomverbruik voor een motor zal ongeveer 1.2 tot 1.5A zijn, dus een voeding van 5A is voldoende.
Een overzicht van Allegro en Sanken chips vind je hier:
http://www.allegromicro.com/ic/motor.asp
Bedankt voor de hulp. Het is me al wat duidelijker geworden. Zou je wat voorbeelden kunnen geven van chips waarbij je de stroom in kunt stellen en die bruikbaar zijn voor mijn doeleinden?
Op 20 april 2006 17:18:45 schreef darkdizzy:
Bedankt voor de hulp. Het is me al wat duidelijker geworden. Zou je wat voorbeelden kunnen geven van chips waarbij je de stroom in kunt stellen en die bruikbaar zijn voor mijn doeleinden?
Je hebt unipolaire motoren dus de SLA7077 of 78 omdat deze ook microstepping aan kunnen.
Op 20 april 2006 17:18:45 schreef darkdizzy:
In principe is het naar mijn bescheiden mening niet zo heel interessant werk om dit zelf in elkaar te zetten. Bovendien ben je ook niet veel goedkoper uit, want het is gewoon vrij kostbaar materiaal. Ik zou het dan ook niet zelf maken, maar iets kopen waar zo'n chopper sturing chip inzit (iets dus dat aangestuurd wordt met min. 24V). Zonder chopper moet je met lage spanning werken en dan is het max toerental weer een stuk lager en zo snel zijn ze toch al niet.
Ik zou ook een beetje efficient werken, want door de stroom wordt alles redelijk heet. De electronica plus de motoren. Ik heb een vette ventilator op mijn aansturing staan en schakel de motor op sleep als ze niet direct aan het werk zijn
n.b. 0.25 Nm is wel een beetje marginaal voor een CNC bankje
[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Als efficientie niet zo belangrijk is kan je gewoon met constante stroom aansturen: gebruik de 12V van een PC asl voeding, stuur aan met stevige torren met die je op 5V aanstuurt, met een passende weerstand in de emitterleiding.
ja je hebt gelijk de aansturing kan ik beter kopen. Omdat ik veel projecten heb lopen (een soort virus dat zowat elke electro hobbyist heeft) ben ik ook dan van plan deze steppers te verkopen. ze zijn gloedje nieuw en het enige mankement is dat er 2 draden afgeknipt zijn en nu nog maar een cm of 4 lang zijn. Dit kan simpel opgelost worden door ze te verlengen of alle draden op deze lengte te knippen en een connector te plaatsen. Ik denk dat ik deze aanbieding beter kan zetten in een topic met aangeboden materieelen. Ik zou niet weten wat ik er voor terug kan krijgen dus als je intresse hebt kun je bieden.
Ik heb 3 stuks liggen allen nog nooit gedraaid.