Hallo, ik heb op school een opdracht gekregen waarvan ik het schema moest maken en dit programmeren op een plc, tot hiertoe nog geen probleem. Het probleem echter is dat ik mijn programma moet ontdubbelen. het moet van 1 installatie ontdubbeld worden naar 2 identieke installaties.
Wat is ontdubbelen precies en hoe kan ik dit doen??

Alvast bedankt

Ten eerste je leraar vragen of hij de dikke Vandale heeft, dat woord bestaat gewoonweg niet...
Ten tweede, ont-dubbelen kan je nog vrij vertalen naar niet dubbel maken, wat nu juist wel de bedoeling is bij jou project...

Het maken van 2 identieke installatie's kan je op 2 manieren doen, of je kan 1 installatie kopiëren om vervolgens alle merkers, ingangen en uitgangen te hernoemen, of je kan een installatie maken in een parametreerbare bouwsteen (FB in siemens), die roep je 2x aan, 1x met de in en uitgangen van installatie A en 1x met de in en uitgangen van installatie B..

Je wil het programma splitsen?? en met 2 plc's aan laten sturen door middel van profi bus ?? of..

Als je wat specifieker kan zijn zou leuk zijn.

Ik heb 1 opdracht gekregen, het betreft een silo die geleegd wordt dmv een transportband. het programma heb ik geschreven en nu is het de bedoeling dat ik met 1 plc en dat programma 2 identieke installaties kan doen werken. Het idee van Nak met parametereerbare bouwstenen, alleen heb ik geen idee hoe dit moet :s

Laten we dan eerst eens beginnen met wat voor PLC je het wil/moet doen...

lijkt mij inderdaad handig, we kunnen je wel verder helpen maar als ik begin te brallen in B&R taal en je werkt met Siemens, ga je ietwat verward raken:-)

PS : is ontdubbelen mischien vlaams voor: niet twee keer hetzelfde programma schrijven, maar 1 programma twee keer gebruiken (dat kan met een FB(siemens) zoals NAK al aangegeven heeft).

ik heb een gewone cpu312 met 1 inputkaart 16*DI en een outputkaart 16*DO
voor het programma heb ik 6 ingangen gebruikt (i0.0-i0.5)
en 5 uitgangen (q4.0-q4.4), er zitten daar ook nog 3 timers in.

Heb je het programma al in een FB geschreven, en heb je al gebruikt gemaakt van lokale variable (variable die onder "STAT" in de FB staan)voor je geheugens??? Als dit zo is dan is het ombouwen niet echt moeilijk meer. Omdat je dan alleen je Timers dient te vervangen door een eigengemaakte timer (dit kan een INT zijn die je opteld met een pulsmarker, en vervolgens compare instructie uitvoeren of je tijd al is verlopen, kan ik wel een voorbeeld van geven.) en de IO dien je als in en output toe te voegen aan je FB, vervolgens is het 2X aanroepen van je FB (met ieder een apparte werk DB) in b.v. OB1 en even de juiste in en uitgangen van je installatie toevoegen.

Ik heb eens wat zitten prutsen en ben er min of meer uit.
Ik heb het niet met een FB maar met een FC gedaan.
In OB1 roep ik deze dan 2x op, zoals Nak reeds zei 1x met de in -en uitgangen van installatie A en keer met de I/O van installatie B.
Nu heb ik echter nog het probleem van m'n timers, als de ene installatie loopt en ik start de andere beginnen m'n timers ook terug in installatie 1. Dit is geen probleem als de installaties op zelfde moment ingeschakeld worden, maar dit wordt een probleem als de 2e installatie later gestart wordt, daar m'n 1ste installatie dan ook terug opnieuw begint. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Moet het zoals Rendshot hier al zei of kan het (liefst) ook simpeler?

Dat is dus het probleem met die timers, kan dus niet zoals je het gedaan hebt.
Echt een fb gebruiken en de timers zelf maken.
Staat ook beter, S5t#10s vindt ik persoonlijk niet fraai in een S7 programma :-)
Of je moet echt 2 fc´s gebruiken (copy-paste) en de timer nummers veranderen, maarja dat was niet helemaal de bedoeling geloof ik.

Wat ook nog kan is de timer nummers naar buiten halen en dan bij de aanroep vertellen welke timers bij welke machine horen, ook niet fraai (persoonlijke mening)

Nog nooit geprobeerd trouwens, weet niet of dat lukt:-(

Herstel: net geprogd en gesimuleerd.
Het werkt,als je bij een ingang van je fc het datatype timer kiest en de gebruikte timer die symbolische naam geeft ipv T(nr). :-)
Niet zo fraai, maar werkt en weinig moeite.

Voorbeeld kan ik mailen, maar met wat proberen lukt het je zelf ook.

heel erg bedankt morc, het is me ook gelukt :)

Allen bedankt voor de reacties

Graag gedaan, ik heb er zelf ook nog wat van opgestoken :-)