Mijn probleem is simpel:
WAT is een reedcontactsensor...?
Als je dit op google ingeeft krijg je 1(!) gevonden resultaat (en daar raak ik ook niet veel wijzer uit...
Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt.

je kan het proberen op Hall sensor(ik vermoed dat je die bedoeld) en anders op reedcontact(een glazenbuisje)ze werken beide met behulp van megatisme.

maar wat weet je er zelf al over?
(we zitten toch bij schoolvragen nu)

[Bericht gewijzigd door timmie op ]

Het woord sensor eens weg laten, misschien.
Er gaat dan een wereld voor je open. Bijv http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact

Op 23 april 2006 20:14:08 schreef timmie:
je kan het proberen op Hall sensor(ik vermoed dat je die bedoeld) en anders op reedcontact(een glazenbuisje)ze werken beide met behulp van megatisme.

maar wat weet je er zelf al over?
(we zitten toch bij schoolvragen nu)

Ik weet er totaal niets over (enerzijds omdat ik er niks over vind, en anderzijds omdat we er op school geen uitleg over gekregen hebben...
Het enige wat ik heb is de letterlijke vraag:
Leg het princiepe en het gebruik van een reedcontactsensor uit voor het positioneren van een werkstuk. :s

Op 23 april 2006 20:15:17 schreef Hugo Welther:
Het woord sensor eens weg laten, misschien.
Er gaat dan een wereld voor je open. Bijv http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact

Het probleem is dat dit een vraag is uit mijn eindwerk, en dat eindwerk gaat over sensoren... :s

bekijk zo en zo even de uitleg die hugo al gaf maar het berust op het oer simpele idee van:
magnetisch veld trekt ijzer aan

dus ik denk dat je dan wel zelf kan uitleggen hoe je dan de positie er mee kan bepalen

Op 23 april 2006 20:24:42 schreef 3s:
[...]

Het probleem is dat dit een vraag is uit mijn eindwerk, en dat eindwerk gaat over sensoren... :s

Het probleem is dat je een eindwerk maakt, en toch heel goeie hulp volledig afslaat. Als je nu eens klikt op dat linkje, dan zul je zien dat dat inderdaad is wat je zoekt.
Vergelijk het met een druksensor, die kan je ook gewoon een drukknopje noemen. Als je gaat zoeken op google ofzo naar "pressure sensor", dan zal je nooit hetgeen je zoekt vinden, als je met "pushbutton" zoekt, vind je alles. Een "autovoertuig" is ook niet gemakkelijk te vinden, een "auto" daarentegen.

reedsensor: glazen buis met 2 contacten magneet er bij en trekt 2 contacten tegen elkaar of van elkaar af. snap je het nu wel

edit

ze zijn er ook met 3 contacten
wissel werking dus

/edit

[Bericht gewijzigd door timmie op ]

ik ben er intussen uitgeraakt en heb soort van antwoord kunnen formuleren.

Allemaal fel bedankt voor de hulp