Beste luitjes

Wij zijn voor school bezig (mbo) met het maken van een robotarm. we hebben de robotarm al compleet gekregen, alleen wat we zelf moeten maken zijn: de aansturingprintjes voor de stappenmotors, de microcontroller die weer voor dat circuit komt en tot slot een software programma die commando's naar de robotarm stuurt en die in 3D laat zien wat de robotarm precies doet.

Ik moet het computergedeelte doen en dus de software voor de aansturing en het 3D plaatje.
De communicatie wil ik graag met USB maken en om het programma te schrijven heb ik Microsoft Visual Basic 2005.
Verder heb k gezocht naar een programma waarmee ik de animatie van de arm zou kunnen maken en Macromedia Flash 8 leek mij een goed programma daarvoor.

Nu heb ik op het gebied van programmeren totaal geen kennis (gekregen).
En dus deze vraag: Heeft iemand goede tips voor mij?
En k zou wel willen weten hoe ik via c++ de USB poort aan zou kunnen sturen.

K hoop dat iemand waardevolle tips voor me heeft en me in de goede richting kan wijzen.

Alvast bedankt

Voor de 3D: Direct3D of OpenGL gebruiken, eventueel met een engine, ik heb ervaring met Irrlicht(vrij moeilijk te gebruiken) en Truevision3D(makkelijk, maar kost geld, of er staat een advertentie linksonder)

Als ik jou was zou ik voor dit soort dingen USB liks laten liggen. De helft van de tijd heb je niet door wat de communicatie aan het doen is. Mijn tip: RS232.
Ook voor degene die de microprocessor programmeert wat fijner werken.

Dus geen Flash en gewoon seriële poort gebruiken. thanx

in visual basic, kan je ook een soort animatie laten zien. Probeer anders niet in 3D te denken als 1 geheel, maar gewoon 3 verschillende schermen.
Voor- boven en zij aanzicht.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op ]

K denk dat k daar wat mee ga prutsen ja want TrueVision en Irrlicht is toch best ingewikkeld.
maar waarmee maak je dan die aanzichten?
welk programma?

Autocad misschien? of voor eigen gebruik het ouderwetse tekenbord.

Nou ik weet niet hoe geavanceerd het eruit ziet, maar in visualbasic kan je ook met vormen spelen, en die besturen.

In inventor kan je gemakkelijk tekenen in 3D weet iemand hoe je nu informatie van buiten uit kunt toepassen op zo'n een model?
Maw bovengenoemde realiseren met een model getekend in inventor.

Haha..

MBO....robotica....geen kennis van programmeren zelfs niet in VB..USB drivers schrijven...vragen om C++ en dan ook nog eens met OpenGL beginnen?

Kom op zeg..

tip, neem rs232 als interface. is goed en eenvoudig te programeren, je microcontroller software in de robot kan simpeler worden.

Laat eerst de arm maar gewoon bewegen en ga je daarna pas zorgen maken over de 3d weergave op het scherm.

techniek is net als pizza, hij kan er prachtig uitzien, maar als de bodem (basis) niet goed is, is het nog niets.

Op 5 mei 2006 21:22:36 schreef Belleblaas:
Haha..

MBO....robotica....geen kennis van programmeren zelfs niet in VB..USB drivers schrijven...vragen om C++ en dan ook nog eens met OpenGL beginnen?

Kom op zeg..

Ja :P ik heb het ook niet bedacht allemaal in opdracht van onze fijne leraren:P.

En ik heb trouwens wel een goede site gevonden over c++ en er staat ook wel het een en ander in over openGL.
Dus k ga nu met wat hulp van een leraar ff een programmatje schrijven om eerst zoiezo de poort al aan te kunnen sturen.

www.cprogramming.com

Een tweetal sites (ook leuk voor andere lezers denk ik).

OpenGL basics (C++) met veel tutorials. Geen MFC maar hardcore Win32 programming: http://nehe.gamedev.net/

De basis van alles (soms wat complex): http://opengl.org

Naast enkel de grafische weergave zijn ook wat extra truuks handig. Welliswaar een op DirextX gebaseerde titel maar met veel achtergrond informatie:
"tricks of the Windows Game Programming Gurus", Andre LaMothe ISBN 0-672-32369-9.

Succes.

wat is het verschil tussen opengl en open inventor?

kan er iemand kort beschrijven hoe beiden zaken werken?

Groeten.

Trouwens nog een erg goede site:
www.codeproject.com
miss nog eens handig ofzo

@zerocool

Codeproject rules. Hier is echt bijna alles te vinden.
Ook complexere technieken als het programmeren met Winsock worden vaak op een heldere manier opgezet.

Jammer dat er soms ranzige code gepubliceerd wordt maar het geeft wel vaak een eerste inzicht.